Honda CRF 300L - Zdravá motorka!
Pokiaľ sa ma dnes niekto opýta, ktorá je najzábavnejšia motorka od Hondy, bez váhania odpovedám CRF 300L. U Hondy je to vcelku jednoduché, pretože ostatné jej mašiny sú mnohokrát, … až príliš dobré!
Človek je tvor márnivý, pretože s mozgom mu bola daná aj schopnosť užívať si. Len tak, bez zjavnej potreby k prežitiu, k tomu aby sme mohli ďalej existovať. No lenže, dnes nie je pravek, dnes sa nebýva v jaskyni. Dnes máme internet, smartfóny, splachovacie vécka a CRF-u, ktorá nabobtnala na takmer 300 cm3. Motorku, ktorá počas jazdy generuje dobré pocity, s tým súvisí správne hormonálne fungovanie a to, veľmi nahrubo povedané, zabezpečuje celkové zdravie jedinca. Výsledok - Honda CRF 300L je motorka podporujúca zdravie! Honda CRF 300L je zdravá motorka!
Ako to bolo minule s CRF 250L si prosím prečítajte tu. Dnes s 300L sa totiž na prvý pohľad veľa nemení, ale na ten druhý a ďalší zistíme, že narástla miera nefalšovanej radosti a jazdeckého uvoľnenia vďaka lepším technickým parametrom. A miera peňazí potrebných na obstaranie. CRF 300L stojí 5.290€, čo je o 500€ viac ako predošlá 250L. Vadí? Nemyslím si to! Za 5 stoviek naviac získate vzácnu kombináciu zvýšenia výkonu i sily a zníženia hmotnosti!! Aplikovaný bol kľúčový vzorec ruských atlétov - schudni a pridaj steroidy!
Presne 286 cm3 objemný jednovalec má výkon 20,1 kW (27,3 k) a ťah 26,6 Nm v 6.500 ot./min. Jednému by sa nezdalo, ale takto zvýšený krútiak (250L mala 18 Nm) sa postaral o riadne pocitové zrýchlenie, ktoré je sprevádzané okázalou dynamikou aj na bežnej ceste, nie len v teréne. Na 300L som už nemal potrebu nejak zásadne uvažovať, či auto predbehnem alebo ešte počkám, pokým sa ten autobus, idúci oproti, prevalí. K celkovo novej a veľmi vítanej agilite prispela aj nová pohotovostná hmotnosť - dnes výkonnejšia CRF váži o 4 kg menej ako slabšia staršia sestra. (142 kg vs 146 kg).
Zníženie hmotnosti motorky mi umožnilo zvýšiť hmotnosť osobnú, takže okrem tej v sedle som mal nesmiernu radosť aj o polnoci pred televízorom s misou mrazenej čokolády (recept ako byť tučný s vylámanými zubami - opäť podobnosť s CRF 300L, zuby môžete totiž nechať aj v teréne). Keď sme pri tom, civilizačnú obezitu vie CRF-a veľmi dobre potláčať, dovolím si napísať, eliminovať. Časté výjazdy do terénu skutočne zoceľujú celé telo a takýto druh tréningu je naozaj fyzicky veľmi náročný. Skoro ako rýľovanie akurát s radosťou. 300L podporuje cvičenie v prírode a vytvára tak predpoklad k lepšiemu zdraviu. Honda CRF 300L je zdravá motorka!
Na bežnej ceste je bezstarostná. Vysoké zdvihy, svetlá výška (285 mm = o 30 mm viac ako pri 250L) a štupľové pneumatiky na 21” prednom a 18” zadnom vypletanom disku (oba hliníkové), vytvoria široké možnosti prejazdov, takmer kadekoľvek. Nie, po chodníku sa nejazdí a nie, neskáče sa z obrubníkov, ani nejazdí po schodoch, … v premávke sa to takto nerobí, do psej matere! Brzdí sa oboma kotúčmi (256 mm vpredu, 220 mm vzadu), hlavne zadnou a hlavne potom ako si úplne vypnete ABS (možné iba na zadnom kolese). Deň tréningu a do zákrut viete efektne prihrmieť v polohe pretáčavého šmyku so zaseknutým zadným kolesom a čarbanicou na asfalte.
V teréne je si veľmi istá a mne ako cross-country amatérovi dala veľkú možnosť si zablbnúť a prísť domov celý. Je však dôležité kontrolovať kade jazdíte, pretože pokiaľ sa dostanete na zakázané územie, hluk motora a hlavne výfuku v otáčkach je dostatočne ostrý na to, aby vás objavili agresívni a pokuty chtiví rangeri.
Honda CRF 300L je omnoho lepšia ako predošlá, už vtedy dobrá 250L. 500€ nie je rozdiel, ktorý by ma odohnal pri kúpe novej motorky. Jednak preto, že po skúsenosti s 300L viem, že sa oplatí priplatiť a jednak preto, že 250L sa už aj tak nepredáva! Majte príjemne zaprášený deň a hlavne buďte zdraví priatelia!
Autor: Marek Varga, Foto: autor