Honda Forza 125 a 350 - Príbeh o 800vke
Rozdiel medzi Forzou 125 a 350, je podľa cenníka presne 800€, čistých (4990 vs 5790). 800€ môže byť niekoho mesačná mzda, ktorá mu po odvodoch pristane na účte. Môže to byť výplata, na ktorú jeden drie v bani, či v hore, iný sa v útulnej kancelárii s horúcim pressom nepretrhne. 800€ už nie je úplne málo, na druhú stranu, pokiaľ uvažujeme o skútri za 5 tisíc, zrejme tých 800 vieme nejak sprocesovať. Pochopiteľne iba v prípade, že naozaj chcete skúter Honda Forza 350. Pokiaľ ste sa tu našli, vedzte, že je čas jeden mesiac nejesť, neplatiť hypotéku ani alkohol. Je čas ušetriť 800€, pretože sa to sakra oplatí.
Jeden testovací týždeň, dva skútre a možnosť priameho porovnania z hľadiska denného užívania! To je situácia, ktorá sa mi naskytla, aby som mohol úplne popravde opísať empiricky vyskúmané fakty všetkým tým, ktorí danú príležitosť nemajú. Nuž, čujte priatelia, … teda čítajte: (pozn. autora - ako tieto skútre vyzerajú, významne popisujú fotografie, domnievam sa totiž, že málokoho zaujíma ako to vidím ja, pretože každý máme vlastnú a tú najlepšiu optiku)
Prvé nasadnutie a celkový pocit zhora
125 pôsobí menšia a ľahšia, pretože, jednoducho je menšia a ľahšia, … o pár mm a kg. Dĺžka je, ako vravia baby, nepodstatná, takže 2145 vs 2147 mm v prospech 350 sa takmer neráta. Debata o šírke má už iný “rozmer”, tu vyhráva 125 o celý 1 mm, kde svojimi širokými 755 mm surovo atakuje štíhlejšiu 350 s jej 754 mm - devastačné! Ak smiem byť impertinentný, tak na pocit medzi nohami je príjemnešia, práve kvôli chýbajúcemu milimetru, Forza 350.
Celých 7 mm tvorí výškový rozdiel v prospech 350, má 1507 mm oproti 1500 mm vysokej 125. Pri hodnotách svetlej výšky vyvstala modelingová otázka, či je lepšie uloviť vysokú s nízkym ťažiskom alebo na pódiu viac ukáže vysoké čúranie s mierne nižšou strechou? Späť ku skútrom - 125 má svetlú výšku 145 mm a 350 135 mm. 10 mm môže reálne rozhodnúť medzi tým, či vás ten obrubník zhodí alebo prejdete iba so škrtnutým stojanom. Pre tento moment sa investovať rozdielnych 800€ nijak špeciálne nevypláca.
Riadidlá a ovládacie prvky
125 opäť pôsobí subtílnejšie, riadidlá užšie a nižšie - k presným rozmerom riadidiel som sa nedostal, je to iba osobný pocit, ktorý môžu vyvrátiť napríklad krátkorukí jedinci. 350 sa pri držaní riadidiel javí ako väčší kus ocele (z tej je rám). 125 mala funkciu Start/Stop, ktorá vypínala motor pri zastavení, napríklad na semafóre. 350 ju nemala, takže pokiaľ ste proekologickí, 125 je voľba a ešte k tomu lacnejšia. Rozmiestnenie tlačítok pre ovládanie palubáku, svetiel, trúby a nastavovanie plexi štítu majú identické, 350 má však rukoväte zakončené efektným chrómových “štupľom”, pokým 125 sa uskromnila s čiernym, gumeným.
Vyhotovenie budíkov pôsobí hodnotnejšie u 350, lesklé, strieborno-šedé rámovanie vyzerá drahšie ako tenké plastové na 125. LCD displeje medzi budíkmi, zobrazujúce údaje palubného počítača sú rovnaké. 800vka sa začína oplácať - chróm, strieborné kruhy, to chcete nie?
Úžitok a praktická stránka
Baladu o kufroch opisovať nechcem, proste si ich prikúpte. Pokiaľ počas jazdy po meste potrebujete so sebou voziť pol života, nech sa páči. 350 so zadným kufrom a miestom pod sedadlom poskytuje naozaj hodnotný objem. Manévrovanie a parkovanie v mestských uličkách zbiera body pre 125, je ľahšia o 22 kg (162 vs 184 kg) a verte mi, je to cítiť.
Aj vďaka nižšej hmotnosti má 125 priemernú spotrebu 2,2 litra a 350 to vypriemerovala na 3,8 litra na 100 km. Matematici, chytro ku kalkulačkám vyhodnotiť, že z tohto, prevádzkového pohľadu, sa 800vka navyše neoplatí a radšej budeme o pár minút pomalší, ako chudobní.
Jazda v domácom prostredí (mesto)
Dôležité je poznamenať, v ktorom meste, akej rozlohy, počtu inhabitantov, či efektivite infraštruktúry a dynamike premávky plánujeme jazdiť? Zadefinoval by som to tak, že čím hustejšie, tým rýchlejšie. Napríklad v Bratislave silne oceníte priplatenú 800vku, pretože 350 so svojimi 29 koňami a 31,5 Nm vás jednoducho potiahne. Vyrieši útek z križovatky, rýchlo a bezpečne predíde smradľavú Tatru alebo dieslového tunera, lepšie akceleruje zo zákruty a vďaka vyššej váhe ju neodfúkne z mosta na mestskom obchvate.
Pokiaľ ste z mesta typu Trenčín, legenda vraví, že toto mesto je časobrána na stredné Slovensko a na jeho okrajoch bol zahliadnutý zhmotnený pokoj. V Trenčíne sa ľudia neponáhľajú, takže 125 a jej 15 koní a 12,3 Nm je absolútne postačujúce rozhodnutie. Jediný, kto by vás mohol vytrúbiť je nejaký NHL hokejista na svojom Ferrari, Trenčín je totiž útočiskom slovenských NHL dôchodcov.
No a pokiaľ ste z Bernolákova, kúpte si bicykel z bazoša, aj tak ho zabudnete pred krčmou a jazdiť pod vplyvom alkoholu je … mimo zákon! Za 800vku máte pivo a krčmárku na pol roka.
Imidž
Je naniDŽ! Vizuálne je to takmer jedno, niekto by však mohol namietať, že 350 má vo výbere krajšie farby, napríklad testovanú Pearl Falcon Grey. Podľa mňa, najviac dynamiky vyžaruje farebná kombinácia menom Lucent Silver Metalic, a tá je len vo výbere pre 125. Testovaná 125 vo farbe Pearl Cool White, … veď ok, aj také musia byť!
Definovať silu imidžu z pohľadu veľkosti, je takme nemožné, vyššie spomínané rozmery sú takme identické. V tomto prípade, ide iba o čisto subjektívny rozmer ega a domnienky, že je vám lepšie na “väčšom” skútri.
Úprimne, kupovať si skúter, aby ste boli mačo, čávo, drsniak a chickcatcher je nezmysel. Ale kupovať si skúter, pretože ste moderný, proeko, probio, metropolitný človek, riešiaci svoju mestskú mobilitu, minimalizujúc časové straty a stres, sa dá nazvať ako veľmi pragmatické riešenie. A pokiaľ naozaj viete jazdiť a nebojíte sa premávky, ešte to aj celé vyzerá cool.
Záver … sa píše kvôli tomu, aby ste nemuseli čítať celý text
Neviem prečo by som si mal kúpiť model Forza 125! Bez debaty je to dobrý skúter, ktorý má vďaka svojej stavbe športový vizuál. Ale pokiaľ prídu na rad argumenty typu, cena, spotreba a pod. posuniem sa v cenníku na riadok PCX 125. Ak Forzu a ak primárne do mesta, tak jednoznačne 350. Oceníte výrazne lepšiu pružnosť, spoľah na pridanie plynu a aj tá ekonomika je veľmi prijateľná. 800vka navrch sa oplatí! Ale predsalen existuje jeden pádny dôvod prečo kupovať Forzu 125 - proste sa vám nesmierne páči a nemáte spravené veľké Ačko!
Autor: Marek Varga, Foto: Christián Varkonda