Caddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoOctavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Honda Forza 750 - Agent v utajení

Honda Forza 750 - Agent v utajení

Nie, že by bola nevšimnuteľná a už vôbec nie, nepočuteľná. Nová Forza 750 však drží pozíciu akéhosi rodinno-pracovno-cestovateľského spoločníka, maxi skútru s hrdým, nepísaným pomenovaním GT, z ktorého sa, po prepnutí do režimu Sport, so zápästím vytočeným na max., vykľuje Jason Statham bez košele obkolesený ôsmimi, čo ja viem, napríklad skútrami Kymco? Jednoducho, ihneď spoznáš, že bude nakladačka!


Forza 750 je nová podľa mena, ale niekomu sa môže javiť ako agent v utajení, ktorého pravé meno je Integra. Stretol som sa aj s vyjadrením, citujem “nie je to nič nové, to je predsa pôvodná Integra”. Ok, beriem. Beriem to ako silný prejav nezáujmu o zistenie, že nová Forza 750 nie je starý 007, ale v operatívnej sekcii skútrov - nový, mladý, dynamický a moderný agent 008.


Každý agent tajnej služby by mal dodržiavať zákon, ale vznikajú situácie (vo filmoch to tak predsa je), kedy účel svätí prostriedky a fakty na papieri sa formujú na skutky na ulici. Po prečítaní propagačných materiálov Forza 750, nazvime ich zákony, si k ním dovolím dopísať zážitky a pocity tam zvonku - nazvime ich terénna operatíva, inak vyjadrená aj ako skutočnosť.


Zákon: športový moderný dizajn, veľkoryso a starostlivo navrhnutý plexištít ako ochrana pred vetrom pri diaľničných rýchlostiach.

Ulica: Forza 750 má naozaj pekný, dynamický tvar, oceňovaný pohľadmi mnohých okolo. Testovanú Mat Jeans Blue Metallic naviac pekne dopĺňali strieborné doplnky. Verím, že plexi bolo navrhované starostlivo, nie som si však istý tou veľkorysosťou, resp. čo ňou bolo myslené. Hučanie v prilbe a nepríjemné turbulencie môžu byť vyvolané telesnou stavbou jazdca a z nej vyplývajúcou výškou hlavy, samotnou prilbou, ale pripúšťam aj výšku nenastaviteľného plexi. Riešením bolo sa pár cm zohnúť a nastalo všeobjímajúce ticho aj pri vyšších rýchlostiach na diaľnici.




Zákon:Príjemný a silný motor je nenahraditeľný, ako aj podvozok, ktorý zjednodušuje ovládanie, a má aj výbornú aerodynamiku vo vysokých rýchlostiach. Forza 750 je aj dostatočne kompaktná na to, aby sa ľahko dostala cez hustú mestskú premávku, a aby ste ju odparkovali bez starostí. 

Ulica: 745 cm3 paralelného dvojvalca s výkonom 43,1 kW (59 k) a silou 69 Nm uznávam. Motor nevibruje, nerachotí, na voľnobeh má, nazvime to, umne maskovaný chod. V otáčkach prekvapí surový akustický nástup a citeľná sila záťahu. K tomu sa pridá naozaj super zvuk výfuku a máme tu duo, ktoré sa nechá rado vytáčať a znie výborne. Podvozok je veľmi tolerantný, skúter je napriek svojej veľkosti veľmi obratný, ľahko sa preklápa a aj pri parkovaní pôsobí naozaj kompaktne.




Zákon: Na výber máte zo štyroch jazdných módov, vrátane možnosti prispôsobenia, a plynulú šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku DCT. Trakčná kontrola Honda Selectable Torque Control (HSTC) zatiaľ pre vašu bezstarostnú jazdu neustále sleduje trakciu zadného kolesa. 

Ulica: prevodovka si ľúbi kopnúť, ale je to príjemné a vytvára pocit hrubej sily veľkej motorky, nie vymäknutý variátorový prejav. Zásahy trakčnej kontroly sa dajú ovplyvniť nastavením podľa jazdného režimu - Standard, Sport, Rain a User a býva zvykom, že si na výjazdoch a pri zrýchlení z križovatky máličko slajdnete. DCT radí naozaj prezieravo a v Sporte dokonca podrží otáčky do maxima. Manuálne radenie považujem za kadernícku praktiku, radiť ukazovákom a palcom ľavej ruky, cez malé tlačidlá nepovažujem za dôležité a počas testu som ho využil iba raz - čisto kvôli tomu, aby som vedel ako funguje. DCT je výborná, nechajme ju radiť samostatne, nám stačí otáčať plynom tak ako potrebujeme.




Zákon: Dosiahnuteľná je spotreba 3,6 l/100 km, ako aj dojazd 370 km na 13,2-litrovú nádrž. Štíhla a kompaktná kapotáž modelu Forza 750 ukrýva praktický 22-litrový podsedlový priestor. Viac než dosť pre integrálnu prilbu a pár vecí naviac, vrátane vstavanej zásuvky USB-C, vždy pripravenej nabíjať vašu elektroniku. 

Ulica: Tá spotreba nie je dosiahnuteľná tak úplne. Jednak sa vďaka zvuku výfuku chcete stále naháňať, jednak je to 235 kg vážiaci stroj a … spotreba je stále okolo 4 l + na 100 kilometrov. Smiem potvrdiť, že dojazd do maximálne 300 kilometrov je reálny aj popri tom, ako budete svojím 59 koňom riadne povoľovať uzdu. Priestor je skvelý, pod sedadlom stačí na malý kontraband, bočné kufre v balíku Travel Pack dohromady prinesú ďalších 59 litrov a pokiaľ ste priestorový magnát doplníte z Urban Packu, ešte zadný kufor s vnútornou taškou. A ešte jeden praktický tip - odkladací priestor v kapotáži pred pravým kolenom, má hĺbku presne na krátku palnú zbraň.




Zákon: Pre zvýraznenie prítomnosti na ceste a dobrú viditeľnosť je celé osvetlenie vysoko efektívne LED. Zároveň máte o starosť menej, pretože smerovky sa vypínajú automaticky. Dva predné radiálne uchytené štvorpiestikové brzdové strmene zvierajú 315-mm kotúče, kým zadný dvojpiestikový strmeň 240-mm kotúč. Systém ABS prispôsobuje brzdnú silu vpredu aj vzadu, s ohľadom na zvolený jazdný mód, aby ste bezpečne zastavili za každých podmienok. Oplatí sa byť videný, preto funkcia Emergency Stop Signal (ESS) zapne zadné výstražné smerovky pri prudkom brzdení, aby varovala ostatných za vami. 

Ulica: LED-ky sú fajn, Forza má spredu svoj typický Honda podpis, kde okrem denného svietenia, prípadne samotných stretávačiek, čiastočne svietia aj smerovky a uznávam, že v spätných zrkadlách áut predo mnou to vyvolávalo potrebu sa uhýbať. Brzdy naozaj prekvapili a veľmi pozitívne. Dokonca mali občas ten pretekársky prejav, ktorý poznám z áut - ono surové mechanické trenie platničky a kotúčov. Brzdiť bola radosť a naozaj sa často stávalo, že ESS blikalo ako šťastný kolotoč. 




Zákon:Vybavili sme tento skúter prémiovými funkciami, ktoré vám pomôžu žiť  váš život naplno. Vďaka neustálej konektivite Honda Smartphone Voice Control medzi vaším telefónom a jasným plnofarebným TFT prístrojovým panelom budete vždy v centre diania. 

Ulica:Osobne som radšej v centre diania očami na ulici, s dostatkom pozornosti k tomu čo sa deje okolo a predvídavosti za tých, ktorí sú v centre toho digitálneho diania v spojení so svojím smartfónom. TFT displej je super a dobre viditeľný. Menej intuitívne je jeho nastavovanie, ale potom ako sa naučíte prepínať funkcie, či resetovať počítadlá, sa ovládanie stane rutinou.




Zakon je zákon! Mal by platiť a všetko čo je napísané, by mala byť pravda. Forza 750 potvrdzuje, že sa to dá. S malými nepresnosťami, ktoré však môžeme definovať skôr ako  ľudský pohľad na vec. A každý sme iný, každý to môžme vnímať inak. V globále - Forza 750 je naozaj dobrá. Otázka na Slováka je, či 10.890€ je dobré číslo? Hlavne pokiaľ mu oči v aktuálnom cenníku zablúdia na chlapskejšie položky o sekciu vyššie - v časti Street & Touring.



Autor: Marek Varga, Foto: autor