BMW XM rozhovorEnyaq iV finalista 2022Opel Astra Sports TourerPrvá dámaEQVRally KucherenkoRaptor Airlines
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Indian Chief Bobber vs BMW R18 First Edition

Indian Chief Bobber vs BMW R18 First Edition

V čase posttestovom, rozumej potom ako odovzdám mašinu/y a zopár dní so mnou lomcujú pocity, ktoré sa časom upracú do konzistentných a uverejniteľných vnemov, som dospel k záveru, že chcem porovnať dva koncepčne podobné motocykle. 


Zrejme nie náhodou sa mi pod zadok, v tesnom odstupe, dostali mašiny, pri ktorých je jedna americká a druhá sa americky tvári. Jedna mi pripomína prácu úspešného marketingu sledujúceho trendy a druhá odkaz zo skutočnej histórie. Jedna z nich je nemecká a oblieklo ju prémiové BMW a tá druhá od Indian-ov mi v poslednom teste tohtoročnej sezóny potvrdila, že jazdecká sloboda, napriek rozmáhajúcemu sa ekoterorizmu, ešte neumiera! 


Napadlo mi porovnať BMW R18 FE a Indian Chief Bobber, motocykle súčasnosti, ktoré imitujú minulosť! A to tak, že sa maximálne zodpovedne, zameriam na konkrétne detaily a pokúsim sa ich vďaka osobnej skúsenosti porovnať a opísať z pohľadu jazdca, užívateľa.



PRVÝ POHĽAD


R18: čo ťa zákonite kopne medzi oči, je ten masívny boxer motor (1800 cm3), ktorý akoby niekto vymontoval z dopravného lietadla a strčil do o číslo menšieho rámu. Miera mojej zvedavosti ako sa s touto motorkou v tvare kombajnu dá zatočiť, bola hraničná.


Chief: štíhla klasika! napriek ešte väčšiemu objemu (1900 cm3), pôsobí šéf oveľa dynamickejšie, agilnejšie a športovejšie, hoci v tejto kategórii sa atletické tretry nenosia. Motor je rovnako krásne zvýraznený ako pri BMW,  nepôsobí tak svalnato, ale osobne viac preferujem poctivú silu ako namastené, lesklé svaly.




DIZAJN, SPRACOVANIE DETAILOV


R18: skutočne veľmi pôsobivé. Reálne som neprežil stav, kedy by mi niečo na R18 vizuálne vadilo. Na pohľad i na dotyk pôsobili jednotlivé komponenty veľmi kvalitne a sľubovali dlhú životnosť. Doplnky Roland Sands Design vyzdvihli optickú výnimočnosť BMW a verím, že môžu podčiarkovať presvedčenie, že toto je motorka do obývačky - na pozeranie!


Chief: účelová, prémiová krása! Ten motor chcem mať na stene svoje garáže ako dekoráciu (možno by som chcel aj BMW, ale búrať priečky?). Páčky, káble, perfektne spracovaný, digitálny budík rýchlomeru, otáčkomeru, infotainment-meru, skvelo tvarovaná nádrž a zadný blatník, všetko super. Dovolím si však tvrdiť, že BMW to komplexne, dokázalo ešte lepšie!




PRVÝ POSED


R18: luxusný, mäkký, zdôrazňujúci fokus na užívateľskú spokojnosť. Dosah na riadidlá akurátny a veľmi pohodlný. Pohľad zhora na masívny motor vytváral opar paniky a poznatok, že pod sebou mám presne 345 kg bol zväzujúci.


Chief: úzky, priamy, tvrdší ako v BMW s rukami položenými na vyšších riadidlách som sa cítil ako ľudská bytosť, modelového radu chlap, so silne zvýraznenou charakterovou črtou - mám v p***, … ale že ťažko! Pokiaľ si smiem dovoliť, pomenujem to ako totálnu slobodu posedu, kde 315 kg prevádzkovej, natankovanej hmotnosti nebol žiaden problém!




ŠTART MOTORA


R18: to ako ti mamutí boxer vymetie ľavé vajco spoločne so stehnom je silne pôsobivé. Sekundu po otočení elektrického štartéru motor vysotí ľavý direkt tak, že pokiaľ nestojíš nohami pevne na zemi, riskuješ váľačku! A spadnúť po naštartovaní motorky? Nič trapnejšie si neviem predstaviť!


Chief: americká kultúra! Štart 2-valcového Thunderstroke 116 je tak chlapský, že aj keď si čerstvo oholený, všetci vidia pestovanú bradu a drevorubačské svaly pod flanelovou košeľou. Oproti BMW je menej dramatický, ale má svoju nezameniteľnú charizmu.




ZARADENIE JEDNOTKY, PRVÉ POVOLENIE SPOJKY A ROZBEH


R18: hladko-obratko! Rozbehnúť sa na BMW je ako skúsiť štrikovať, slovensky pliesť! Ono, chlapi to technicky nevedia, ale oprobuješ a zistíš, že to nie je znásilňovanie bavlnkou, ale ako v bavlnke. Zaradenie jednotky je so soft, páčka spojky R18 reaguje presne tak ako očakávaš a rukoväť plynu je šitá na mieru - komukoľvek. Neviem ako to spravili, ale spravili to dokonalo pre tých, ktorí nechcú zápasiť!


Chief: klik! klap! mrd! niečo ako zapadnutie úderníka guľovnice naprázdno! Zvuk úzko spojený s fyzickým pocitom v ľavej nohe, ktorý absolútne jasne definuje, že si frajer a môžeš to odpáliť! Rozbeh by mal byť, zo zásady, hulvátsky a surový! To znamená vytočiť plyn viac ako by BMW považovalo za správne, pustiť páčku spojky rýchlejšie ako by nemci povedali “nein bitte!” a v mikroslajde opustiť križovatku s výsmešnou streľbou do sériovej, dvojhlavňovej brokovnice, ktorú si myslím, že bude skvelé vymeniť za niečo ešte prieraznejšie!




OVLÁDANIE POČAS JAZDY


R18: prekvapivo rebelantské naklápanie, ktoré BMW dopraje do momentu pokým na kruháči nechytíš stupačku. Ono je naozaj skvelé cítiť to nízke ťažisko, schopnosť akou sa takmer 350 kilogramov prepletá pomedzi autá na svetlách, či nechať sa rozosmiať reakciou na plyn a zvukom výfuku v jazdnom režime Rock, ale potom ako prvýkrát oprieš to železo o asfalt, podpáliš kruháč ohňostrojom spod nohy, sa buď poserieš alebo ti ego vystrelí vyššie ako heliport na NBS.


Chief: oškrieť stupačku som sa musel snažiť. Pri BMW to vlastne až nechceš, tak skoro to prichádza a tvrdo limituje schopnosť rýchleho prejazdu zákrutou. Chief si počká a nechá ťa naozaj, na cruiser “odporne” zavrieť zákrutu, aby ťa následne potešil škrtnutím stupačky. Paradoxne na Indiane som nemal pocit lacného víťazstva ako na BMW a celý stav by som nazval skôr pokorným! Nohy viac vpredu a ruky vyššie ako pri BMW vytvárali na Chiefovi pocit väčšej dôvery a jazda a s ním mi prišla vyváženejšia - viac som ju cítil ako pri BMW.




JAZDNÝ REŽIM ROCK A SPORT


R18: výhra v kreatíve je zrejmá. Bežný jazdný režim sa volá Roll a tento športový Rock. Poď rockovať, otvor výfuk, zbystri reakcie na plyn a celkovo to všetko riadne zrýchli mi príde reklamne dramatické. Ono to na pocit naozaj funguje, a už len ten nápis Rock na malom displeji, inak skvelo vyzerajúceho analógového budíka, je burcujúci. Presadni však na Chiefa, nastav jazdný režim s nudným názvom Sport a potiahni!


Chief: režim Sportovní!! Indian, keď natiahneš do softvéru slovenčinu, budeš bližšie slovenskému rozmaznancovi. To ako jazdí Chief na “Standardní” je úplne postačujúce. Ale to ako jazdí na tom najdrsnejšom, čo dokáže ponúknuť je … slipy sťahujúce. Ozaj, rozdiel medzi bežným nastavením a športom je markantný. Citlivosť plynu je tak výrazná, že musíš byť chirurg, aby si to 100% ustriehol, ale pokiaš to celé otvoríš, záťah je tak masívny, že v najbližšje zákrute pochybuješ o tom jednom, brzdovom kotúči na prednom kolese!




BRZDY


R18: dva kotúče na prednom kolese naznačujú, že tu sa bude jazdiť po prednom, … ale pravda je vzadu. Pokiaľ nepoužiješ zadnú brzdu, bavorák tvoj nával adrenalínu samotným predkom neubrzdí. Ak jazdíš ako senior po jednostrannej mŕtvici, ok, stačí. Ale pokiaľ s vytočeným plynom motor požiadaš o plný výkon, boha, riadne šliapni na tú zadnú inak bude Der Unfall!


Cief: jediný kotúč na prednom kolese a pomoc zadnej brzdy mi celkovo navraveli, že na Indiane zabrzdím skôr. Cítim sa byť nezaujatý, takže si dovolím tvrdiť, že BMW mi prišlo na brzdách tažkopádne, Indian poskytoval viac istoty. 




SPOTREBA


R18: hodnota 6,4 l na 100 km mi príde príslušná majestátnosti vyčnievajúceho boxer motora. Za žiadnych okolností mi nepríde ako ekonomická, ale dojazd cca 250 km na takejto motorke je vcelku štandardný, čo vo výsledku znamená, že sa tým nejak extra zaoberať netreba! Ak zasvieti oranžová kontrolka, jednoducho choď natankovať!


Chief: 5,8 l sa mi osobne javí ako príjemne ekonomický údaj v súlade s objemom a výkonovými schopnosťami, ktoré Indian ponúka. Rovnako ako pri BMW neriešim, pokým nezasvieti kontrolka. A aj potom s pokojom Indiána na ohnivej vode, relaxačne zamierim na nejakú, nemusí byť najbližšia, čerpaciu stanicu. 




OKOLIE


R18: ako som spomenul v samotnom teste, ochkalo sa všade, kde som sa s mašinou objavil. A ochkali všetci, starkí i mladí bez vodičákov. Je to vskutku vizuálne príťažlivá motorka a možno práve ten masívny motor vytvára dojem silnej nadradenosti v segmente a rešpektu okolia.


Chief: vskutku pekná, klasická, hodnotili ľudia, ktorí niečo odjazdili, videli, skúsili. Úprimne, na BMW som si mal čas všímať okolie viac, jazda na R18 mi totiž prišla dostatočne letargická na to, aby som mal čas pozorovať horizonty i pekné ženské zadky na chodníkoch. Chief mi nedal chvíľu pre seba, Chief chce byť súčasťou, jazdí s tebou, komunikuje s tebou, chce aby si žil. A keď ti napadne prepnúť na Sport? Je to niečo ako keď si plánuješ dať na zápästie vytetovať malé slniečko, akože energia a tak a skončíš s lebkou cez celý chrbát a ostnatým drôtom s krvavými fragmentami na predlaktiach. 




CENA


R18: bez debaty! Toto si musíš vedieť dovoliť, je to prémia, vyzerá ako prémia a stojí ako prémia! Necelých 25 tisíc EUR považujem za adekvátnu daň za lesklý status!


Chief: začína na 17.990 EUR. Bobber od 19.990 EUR. A k tomu možnosť vytuniť si ho do nepríčetna za X ďalších EUR a vyzerať ako super tvrďas. Môj testovací bobber sa pýšil oceľovo šedým lakom a vyzeral ako poštár Lynx komanda, ktorý prekoná všetko. 




ZÁVER


Politika pozerania sa na produkt osobného úspechu = možnosť kúpiť si R18, mi nie je blízka. Toto BMW je naozaj krásny stroj, ale viac ako kochať, sa mi páči jazdiť. V tomto smere je Indian priamejší a poctivejší. Miera zážitku pri výlete mimo okres s Indianom je nejaká, BMW ju dokáže kopírovať, ale automaticky k tomu pribalí vlnený kabát, teplé topánky, hodvábny šál a čapicu od Calvina Kleina. BMW to ani inak nevie, nedokáže byť tak surové ako Indian, nedokáže byť sprosté ani vábivé - R18 je iba sterilne dokonalé. A každý jednotlivec so záujmom o tento druh motorky, si smie položiť otázku: chcem to cítiť natvrdo alebo … cez vankúš?



Autor: Marek Varga, Foto: autor