INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Suzuki Hayabusa 2021 - Komfort za 200

Suzuki Hayabusa 2021 - Komfort za 200

Hayabusa je termín, ktorý pozná aj nemotorkár. Hayabusa bola menom, ktoré definovalo rýchlosť. V 1999 sme neriešili váhu, jazdné vlastnosti, obratnosť, agilitu a už vôbec nie nejaké elektronické vychytávky. Na konci 20. storočia bola jediným ukazovateľom absolútneho mačovstva - rýchlosť. A Hayabusa? Tak zrovna vtedy to bola najrýchlejšia produkčne vyrábaná mašina na svete!


Tretia generácia roku 2021 je stále tou pôvodnou Hayabusou. Samozrejme vylepšenou, silnejšou, vybavenejšou a …rýchlejšou? Neviem. Nemám ten skill vyskúšať, či je dnes pôvodný rekord 303-312 km/h prekonaný? Pohľad na minulosť navodzujúci analógový rýchlomer (vážne je v tom budíku hmotná, mechanická ručička), tiež nevraví, že by to malo utekať nad 300, ciachovaný je len do 290 km/h. Číslo na tachometri však bolo dôkazom, keď sme mali 12. Dnes si môžeme vysadnúť, kopnút sokola do slabín (fakt čudné spojenie) a dobehnúť horizont.


Ako Hayabusa vyzerá? V podstate rovnako ako kedysi, s pár dizajnovými vylepšeniami a novými farebnými kombináciami. Postaviť vedľa seba všetky 3 generácie, áno, tá súčasná vyhrá na body za invenciu. Hayabusa je stále graciózna, majestátna motorka s vlastným vizuálnym vstupom. Vždy bola a dnes stále je rozpoznateľnou ikonou priamej rýchlosti. A vedia to všetci - aj skútrista, čo sa pristavil na svetlách, uznanlivo Suzuki pochválil a vtipne poznamenal, že má vo svojej Vespe 300 kubíkov. “Palec hore” vravím, na margo jeho objemu, “ja mám tiež 300 a k tomu ešte 1000”. (celkový objem motora novej Hayabusy je presne 1340 cm3)


Posed je takmer superšportový, ale kombinovaný s čímsi cestovným. Zlomené zápästia na šikmých riadidlách a silný predklon voči relatívne kolmo a vpredu umiestneným stupačkám mi vytvárali nie príliš vysoký stupeň jazdného komfortu, ale prišiel som na to, kedy táto gymnasticko-jogínska poloha funguje. V rýchlosti nad 200 km/h je nápor vetra a všetkého toho obtekania tak vyvážený, že sa snáď môžete pustiť riadidiel (nerobte to prosím!), zapnúť tempomat a ustlať si na naozaj veľkej nádrži (20 l). Dobrá aerodynamika je jeden z atribútov rýchleho a bezpečného cestovania.




Podvozok je dôkazom pozitívneho technologického vývoja, pretože taký cestný filter akéhokoľvek druhu nerovností, som už dávno neriadil. Istota plynúca z dokonalej práce podvozka je veľmi príjemná a zakrátko vyvolá vysoký stupeň dôvery. Funguje i v meste alebo malých rýchlostiach, ale pri 200+ akoby si celý pružiaci tím povedal “komponenti (“i” je schválne, čítaj mäkko), komponenti, máme tu 200+ je čas začať naozaj makať”




Nad 200 je Busa pohodlnejšia ako pri 20 km/h. Okolo 150 km/h sa mi zdalo, že motorka nejak kmitá zo strany na stranu a premýšľal som, či to chcem tlačiť vyššie? “To je Hayabusa priateľu” vraví moje ego a núti otočiť pravé zápästie na doraz. Zo 150 na 200 (štvorka) to trvalo presne toľko ako puknutie osy na plexi, ľavá špička odkopla na 5 cez obojsmerný quickshift (jeho citlivosť sa dá nastaviť v 2 režimoch), motorka sa akoby prisala k zemi, 240, začínam badať náznaky tunelového videnia, 250 a …. v diaľke predbiehajúci kamión. Posilovač bŕzd, samotné Brembo s oceľovými jumbo pizzami odvádzajú skvelú prácu!




Nastavenie jazdných režimov znamená zmeny v kontrole trakcie a prísune výkonu. Jednotka je číslica, ktorá v matematika znamená (naj)menej, v Suzuki je to označenie najväčšieho prísunu výkonu, teda celých 190 koní a 150 Nm sa snaží zrolovať asfalt pod zadným kolesom. Pri tejto aktivite pozor hlavne pri nižších rýchlostiach a manévrovaní, rukoväť plynu má asi pol cm “voľnobeh”, takže zareaguje až neskôr - dajte pozor aby toho plynu nebolo moc. Kontrola trakcie na úrovni 1, je rovnako najviac - najviac voľnosti zadnému kolesu, pokiaľ nastavíte 10, elektronika odmietne akýkoľvek pokus o šmyk. Systém zabraňujúci zdvihnutiu predného kolesa rovnako - 1 dovolí najviac a leťte si po zadnom až na Istriu, 10 znamená plný zákaz dvíhania. 




Suzuki síce opisuje Hayabusu ako športový motocykel, ale skromne sa domnievam, že s hmotnosťou 264 kg to zrovna nie je okreskový, či okruhový atlét. Nepochybne dokáže jazdiť veľmi rýchlo, ale moje obľúbené horské serpentíny potvrdili, že efektivitu tohto stroja oceníte hlavne v dlhých tiahlych zákrutách a rovinkách pri dosahovaní rekordne rýchlych cestovných presunov. Suzuki Hayabusa je napriek všetkému, ikonická motorka, ktorú jednoducho musíte chcieť presne pre to, čím Hayabusa bola a stále je. A pokiaľ ste s tým vyrovnaní, 16.490€ za komfort nad 200 nie je peniaz!



Autor: Marek Varga, Foto: autor, model: Matej