Vespa GTS Super 300 Sport - Mestský kráľ alebo princ Rozbihuba?
Nadvihlo mi nohy! Prvé zrýchlenie, plné otočenie pravého zápästia naplno, mi nadvihlo nohy. Skúter si “sadol” na zadné, môj zadok sa zaboril do mäkkého, pohodlného sedadla a plocha na odkladanie nôh, nákupu, obľúbenej čivavy, či opitého kamaráta, bola svedkom, že mi 300 kubíkov (presne 278 cm3) a takmer 24 koní (23,8 k) benzínového, 4 taktného jednovalca, … nadvihlo nohy.
Je jednoznačne jedinečný. Myslím vizuál malej talianskej motorečky, hoci, vravieť “motorka” a súčasne pozerať na skúter, by niektorým ortodoxným bikerom nadvihlo, … minimálne obočie! Kompromisne - toto jednostopé vozidlo z Toskánska je dokonalé svojím nezameniteľným zjavom a takmer každý, kto používa oči vie, že takto vyzerá jedine Vespa.Tento impresionistický skúter s vami žije prítomnosť a každým metrom a každým výmoľom, dáva vedieť, že je len tu a teraz, že je stále s vami a žije prítomný okamih.
Technicky - testovaná Vespa GTS Super 300 Sport je tak dobre postavený skúter, že naozaj viete precítiť každý meter vašej spoločnej trajektórie. Vzniká však otázka, či to preciťovanie považujete za príjemné, komfortné a nachádzate v ňom radosť z pohybu, alebo skôr poučné až vyrušujúce. Ako mnoho talianskych vecí aj toto GTS vyžaduje najskôr uvedomenie, neskôr porozumenie a potom ste pripravení jazdiť skúter akým Vespa v skutočnosti je.
Dizajn
Je nezameniteľný. Veľké brucho ako úkryt pre motor, úložný priestor a ostatné komponenty,ktoré netreba vidieť, štíhly krk, veľký priestor na nohy, retro kukuč a malé 12” kolesá. Výrobca píše o športovom prevedení, mne osobne chýba optická dynamika, ktorú osobne od retro dizajnu tohto skútru ani nečakám. Sympatická mi je predstava ako s týmto vizuálom uháňam mestom s naozaj prekvapivou dynamikou a vynikajúcou manévrovateľnosťou. Tento pohľad presne vystihuje provokatívny kontrast medzi tým ako to vyzerá a ako jazdí. Pretože z pohľadu dynamických schopností a ovládateľnosti, je Vespa GTS Super 300 Sport naozaj športovým skútrom.
Matná modrá, Blu Vivace Matt na mojej testovačke len potvrdzuje, že samotný dizajn je výborný. Farby, krivky a ich kombinácie, to vedia taliani robiť excelentne. Okrem mojej verzie Sport sú k dispozícii ďalšie 300ky v prevedení GTS Super, GTS Super Racing Sixties a GTS Super Tech, všetky so splnenou emisnou normou Euro 5. Lepšie ako na plaste sa výrazne farby chytia na celooceľovej kapotáži, ktorá veľmi pekne drží tradíciu a okrem zraku dostane učinené zadosť aj hmat. Kompletné LED osvetlenie vítam viac ako historické odkazy s kahancami namiesto svetiel a potvrdzujem, že to vintage štýlu nijak neškodí.
Jazda
Motor 300 HPE (High Performance Engine) a protipreklzová spojka ASR robí zo súčasnej GTS 300 historicky najvýkonnejšiu Vespu. Samotný pocit zo zrýchlenia je silne vyhovujúci a dovolím si tvrdiť, že aj jazdci zvyknutí na výkony nad 150 koní, ocenia jej mrštnosť a dynamiku. Zrýchlenie 0 -100 som nemeral, ale ručička rýchlomeru sa vybrala ďaleko za číslicu 100. Vespa je ten typ skútru na ktorý sa vám žiada naskočiť len tak v žabkách a tričku a odbehnúť na mestskú pláž na zmrzlinu. Áno je to skvelé a tak uvoľňujúce, ale vezmite si aspoň prilbu!
Pružné zrýchlenie je výborné tiež. Jazdením po meste oceníte automatické CVT-čko, ktoré si vcelku dobre poradí s rýchlymi zmenami smeru teda i rýchlosti i časté žiadosti pravého zápästia. 220 mm brzdové kotúče z nehrdavejúcej ocele na oboch kolesách sú zrejme ok, ale hydraulicky ovládané strmene by mohli kúsať viac. 12” disky navlečené do “kolobežkových” pneumatík 120/70 a 130/70 sú geniálne! Ľahučké ovládanie, schopnosť prepliesť sa aj turniketom, otočiť na dvojeurovke, okamžité zrýchlenie zo semafórov, perfektné! Ale! Ale treba dodržiavať jedno, vcelku logické zadanie - jamám a agresívnym nerovnostiam sa treba vyhnúť, nie ich konfrontovať! Inak vám na chirurgii, počas sŕkania večere slamkou, bude sestrička čítať roprávku o tom ako sa nepoučiteľný princ Rozbihuba vybral na skusy a za siedmimi výtlkmi a siedmimi jamami sa cesta postavila a … dala mu facku asfaltom.
Za cca 3,5 litra na 100 km jazdíte po meste rýchlosťou útočného hmyzu pokojne celý mesiac. 8,5 litrová nádrž pri troche snahy postačí na dojazd cez 250 km, úložný priestor pojme integrálnu prilbu a 7 lepeňákov na autistický piknik v uličkách starého mesta a háčik na igelitku v časti pre nohy je čistá hipsterčina s praktickou koncovkou - ono to fakt ten nákup z potravín udrží! Vespa je cool. A toto cool podáva s tak vysokou mierou užívateľského komfortu, tak príjemne a pohodlne slúži, až si ju zamilujete. A GTS 300 to len potvrdí vďaka svojím dynamickým schopnostiam. Všetko čo som prežil, skúsil, odjazdil a otestoval mi vraví, že Vespa je aktuálne kráľom (kráľovnou) mestských skútrov. Môže to byť tým, že mám rád čaro inakosti, možno tradície a možno preto, že je tak skutočná.
6.299€ je dosť a v tejto sume môžu niektorí vidieť kus sociálnej prezentácie. Prikláňam sa však k názoru tých, ktorí porozumeli, ako má fungovať mestský skúter - presne ako Vespa GTS 300 Super!
Autor: Marek Varga, Foto: autor