Yamaha Tracer 9 GT 2021 - Počíta sa!
Páči sa mi nadpis úvodnej stránky Yamaha Tracer 9 GT - Roads of Life , pretože mi trochu pripomína, čo mi to len pripomína … ahaa, náš magazín RoadLife. A tak ako sme my pred 11 rokmi začínali poznávať cesty a život na nich, tak som si v poslednom motorkovom teste nostalgicky zaspomínal. A Yamaha Tracer 9 GT mi bola cestovnou partnerkou.
Označenie športová turistika nesie so sebou predpoklad, že sa bude jednať o väčšiu a masívnejšiu motorku. Na prvý pohľad to platí aj pre Tracer. Viditeľná kapotáž na predku, riadny, manuálne nastaviteľný plexi štít a široké sedadlo s kuframi po bokoch, ktoré som si na fotenie nevzal. Napriek veľkému hrudníku je Tracer v páse štíhly a zadok jasne navnadzuje myseľ na prijatie domnienky o atletickom talente. Farebná kombinácia, strieborná, modrá a zlatá je typická pre modely SP, tu to voláme GT a rovnako sa tešíme z rozsiahleho portfólia performance komponentov, akým je napríklad elektronické, poloaktívne odpruženie.
Pevné bočné kufre zjedia, každý, celú integrálku a voňavé servítky, takže cestovanie s ľadvinkou nie je žiaden problém. Pokiaľ by miesto chýbalo, ďalší sa dá upevniť dozadu za sedlo (volajme ho horný kufor) a dopriať posádke možnosť sa zásobiť a prečkať zimu niekde v prérii. Tzv. plávajúci systém uchytenia je natoľko dobrý, že poskytuje prirodzený pocit z jazdy aj pri maximálnom zaťažení. Čo všetko sa zmestí do ľadvinky, … to je buď odsek pre trendistov, alebo čitateľa po 22. hodine.
Pokiaľ by vás na cestách zachvátila tmavá noc, Tracer 9 GT je vybevený LED svetlami na nasvietenie do zákrut, ktoré svietia tým jasnejšie, čím je náklon väčší. V pozícii Márquez, koleno i lakeť opretý o asfalt, to už svieti ako Dubai a dosvit je galaktický. V noci býva chladno, preto je vyhrievanie rukovätí v 10 stupňoch, veľmi horúcim doplnením. A prečo až 10? Predsa na každý prst! Nuž a pokiaľ by ste to celé chceli iba rýchlo opustiť, systém QSS (quickshift) dovolí rýchlo odradzovať ako hore tak dolu, bez použitia páčky spojky.
Motor CP3, teda s 3 valcami, objemom 890 cm3, plniaci normy EU5 má výkon 119 koní a talent, ktorý mu nadelili už v MT-09. Tracer je pocitovo menej obratný ako vyslovene gymnastická MT-09, ale stále som cítil ľahkosť s akou sa vysporiadaval s neurózou pravého zápästia. Pocitovo sa nezdal nejak zásadne rýchly, ale stíhačkovo vyzerajúce 3,5” TFT displeje ukazovali, že pravda je veľmi ďaleko a veľmi rýchlo za povoleným limitom. Okolo 180 km/h som na prednom kolese pociťoval malé vibrácie, ale od 200 km/h sa to upravilo a Tracer sa chopil svojho označenie GT, prisal k zemi a uháňal v ústrety horizontom s upokojujúcou istotou.
Na povel cez tlačítko sa menili nálady riadiacej jednotky (jazdné režimy), ktorá to na 4-ke nechala na depresiu zo zrýchlenia, ale zas výborného komfortu pruženia. Cez 3-ku, 2-ku, čo sú nastavenia pre kompromisných submisívcov (“až tak spokojný nie som, ale až tak mi to nevadí”), až na 1-ku, ktorá zastupuje najostrejšie naladenie stroja vo všetkom. Pruženie je potom vhodné na pretekársky okruh alebo dokonalé rakúske okresky, reakcie motora sa javia ako kinetická výmena názorov s talianskou milenkou potom, ako ste jej oznámili, že sa nerozvediete a zvuk trojvalca je na úrovni mastnej pokuty v decibelových alpských dolinách.
6 osová inerciálna meracia jednotka (IMU) je zariadenie, ktoré sa stará o to, aby Tracer 9 GT prežil vaše voloviny. Kontroly náklonov všetkého druhu koriguje primárne tak, aby ste zostali kolesami na asfalte a ponúka dve nastavenia. 2-ka je pre tých, ktorí si chcú byť istí, že na zadné to nepostavia, že na prednom pri brzdení neskončia, v náklonoch sa nevysypú, jednoducho, že dojazdia celí. Nastavenie 1, … je pre tých ostatných. Yamaha sa Tracerom 9 GT zaradila do kategórie športovo-cestovných motoriek tak, že ju rovno vyhrala. V predajoch. Tracer je aktuálne najpredávanejšou mašinou v segmente. A to sa počíta! Počíta od 12.790 € s DPH!
Autor: Marek Varga, Foto: autor