INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / BMW X4 M40d xDrive – Chameleón

BMW X4 M40d xDrive – Chameleón

Auto ako chameleón? Prečo nie? Nemyslím však podobnosť vizuálnej identity, ale výnimočnosť, ktorú toto neatraktívne zviera dostalo do vienka. Chameleón je vo svojej škaredosti jeden zo živých zázrakov prírody. Jeho oko sa považuje za jedno z technicky najdokonalejších v celej živočíšnej ríši a samozrejme, nesmiem nespomenúť schopnosťou farebne sa prispôsobiť svojmu okoliu... A tu sa začína krížiť cesta škaredého plaza s testovaným exemplárom.

Kráľovsky modré veličenstvo s vizuálnym kódom Phytonic Blue, so svojimi do sveta vykrikujúcimi velikánskymi ľadvinami je neprehliadnuteľné, vyvolávajúce rešpekt nielen medzi svojimi 4 kolesovými poddanými, na ktorých hľadí z výšky, ale aj medzi populáciou homo sapiens erectus. Napriek svojej neprimerane veľkej a vysokej prednej polovičke, ktorá nekorešponduje s jeho zaoblenými krivkami zadnej polovičky pôsobí absolútne trendy a to nielen kvôli svojim adaptívnym LED svetlometom a LED hmlovkám. Doba, kedy ľadvinky nosiace sa na farebných šuštiakových úboroch je späť... (našťastie svoj comeback zažívajú zatiaľ iba ľadvinky). 

Fakt, že ľudia vyhľadávajú rôzne typy krížených áut je v podstate dobrá správa v porovnaní s katastrofou okolo ľadviniek. Kedysi si človek nevedel predstaviť niečo ako SUV Coupé... dnes je to vyhľadávaná komodita. Preto sa odvážim tvrdiť, že BMW X4 M40d s naftovým radovým 6-valcom BMW TwinPower Turbo, s objemom troch litrov a finálnym počtom 326 koní pod kapotou je nekorunovaný kráľovič ciest vo svojej triede. Počas testu som nestretla človeka, ktorý by sa za týmto kráľovským synátorom neotočil. A ak sa neotáčali kvôli vizuálnym sympatiám, otočili sa za  zvukom stáda koní, ktoré pri režime Sport burácajú až po koniec dediny. 



Kráľovsky vzhľad nemusí hneď znamenať aj kráľovské pohodlie. Ale...,  bolo by neobyčajne zvláštne, ak by sa v prémiovom BMW neobjavili nadštandardné materiály, ako napr. biela koža s kvalitným prešívaním (Koža Vernasca Oyster s dekoratívnym prešívaním s rozšíreným rozsahom Black), lesklé plochy, čierny tapacír a hlavne by bolo asi divné, ak by auto o veľkosti X4 nebolo vo vnútri priestranné. Samozrejme, každá z vymenovaných možností je hypotetická absurdita. 



Bolo mu dopriate pohodlia aj elegancie, a ako správne M-ko má aj možnosť M Individual volieb doplnkov, ale to vidíte sami na fotkách od Kuba. Čo neuvidíte je jeho test, či je hodný prezidentského miesta na zadnom sedadle, keďže meria o čosi viac ako 190 cm. Vyskúšal a zistil, že môže byť. Aj on by sa mohol nosiť ako celebrita, ale vráťme sa nohami na zem. Kto tam bude usádzať takéto prerastené deti? Asi málokto, jedine ak sa žena naštve a pošle Vás na zadné sedadlo, lebo máte nevhodné poznámky. Keď ste jej už takú hračku kúpili, tak ticho trpte. 



Predpoklad, že takéto auto je skvelý darček pod stromček, narodeniny, výročie, alebo len tak... manželkám, vyšlo z úst mužského osadenstva v mojom okolí. Ok, beriem ich poznámku na vedomie a začínam si všímať, kto sedí za takýmto kolosom na cestách. Myslím si, že je to 50/50, ale vezmime si teoreticky, že ich hypotéza je správna... a teda, prečo sa takýto darček kupuje (oficiálne ženám, alebo oficiálnym ženám)?  



Lebo je to jednoducho autochameleón! Dokonale sa prispôsobuje potrebám ktoréhokoľvek človeka, ktorý si myslí, že ho ovláda. Nezáleží na tom, či je tá osoba čerstvá mamička, u ktorej laktácia vyvolala silný cit k ekológii, pretože napriek tomu, že tu máme kolos schopný jazdiť 250 km/h (na nemeckých diaľniciach), maminka si môže zapnúť EcoPro režim a mať dobrý pocit nielen z toho, že svoje nemluvniatko nosí v bezpečnom aute s balíkom Driving Assistant Plus od ocinka, ale aj z toho, že je ECO, pretože spotreba počas jazdy bude v podstate minimálna. 



Ak je tá osoba, obdarovaná žena už úspešne po laktačnej kríze a je rada, že je a túži len po pohodlnej jazde, neujde jej tlačidlo Comfort-tnej jazdy po ceste na hodiny predraženej jogy. A ak má deň, keď si chce vyraziť z kopýtka, dupne na plyn, ale ešte predtým aktivuje režim SPORT, nebodaj sa rozumie individuálnym nastaveniam (nielen) v športovom režime a dá to na „tvrďasa“ -  hladina jej adrenalínu prudko stúpa. Možno aj ten Váš adrenalín stúpa, že ste jej kúpili hračku a ona Vám ju nechce požičať, lebo si enormne užíva dotýkať sa toho mohutného kožou pokrytého M – volantu a vychutnáva si omamnú vôňu z Ambient Air. K tomu pridá obľúbené hity svojej mladosti a snaží sa prekričať - 1. intenzívnejší zvuk motora v interiéri v režime SPORT, 2. pesničku z reproduktorov Harman/Kardon. Jej spev nie je predmetom nášho hodnotenia...



Neviem si predstaviť jednu jedinú osobu (normálne rozmýšľajúceho petrolheada – i keď toto je nezlučiteľná kombinácia), ktorá by takéto auto odmietla. Prečo? Pretože je to asistentmi nabúchané vozidlo, ktoré si  môže povedať niečo ako McQueen v rozprávke: „Ja som rýchlosť“. Má obuté 21 palcové M disky Double-spoke 718 so zmiešanými pneu a runflat vlastnosťami a je schopné zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 4,9 sekúnd. Nemusí, ale môže. Má na to, pretože s výkonom 326 koní pri 4400 ot./min. a krútiakom 680 Nm pri 1750 až 2250 ot./min sa to dá. S radosťou si to švihá po akejkoľvek ceste – či už spevnenej, alebo tej menej spevnenej. 



Osem stupňová automatická prevodovka Steptronic Sport s možnosťou manuálneho radenia funguje bez akýchkoľvek nepríjemných pocitov/zvukov sekania. Adaptívny M – podvozok je dobre zladený so štýlom jazdného režimu a pohon všetkých 4 kolies je užitočný, keď sa vyberiete na výlet mimo spevnených ciest. Okrem týchto „štandardov“ je  X4-ka preplnená asistentmi pre bezpečnú  jazdu. Zavrite oči a predstavte si, že sa usadíte v naozaj pohodlných elektricky nastaviteľných sedadlách a plníte si detský sen, kedy ste chceli byť vodičom naozaj rýchleho autobusu. Ak je to tak, tak BMW X4 M40d je skvelá voľba. Ak ste túžili byť vodičom kamiónu – odporúčam prerastenejších súrodencov z famílie. 



Bavoráky majú jednu zvláštnu schopnosť. Buď si ich ľudia obľúbia, alebo sa tvária, že takýto luxus oni k životu nepotrebujú. Nech je to divadlo z akýchkoľvek filozofických potrieb dotyčnej osoby, ja si myslím, že BMW to jednoducho vie. Sú prvky, ktoré okrem komfortu vyvolávajú nadmerné pohodlie - ako Head-Up displej premietajúci údaje jazdy na čelné sklo (podľa môjho muža je rýchlo návykový) a deťom sa opäť najviac páčila možnosť ovládania vybraných funkcií gestami. Nuž, áno, keby to tak jednoducho fungovalo aj na nich. Škoda, že deťom túto funkciu zatiaľ nenaprogramovali. 



Aj keď je toto BMW inteligentnejšie ako 10 % ľudí v mojom okolí, chýba mu funkcia čítania myšlienok :-). Popri toľkých funkciách (ako napr. rozšírený asistent parkovania, upozornenie na vybočenie z jazdných pruhov a veľa ďalších) ktoré má v ponuke, som sa prichytila pri tom, že som asi 2 krát zabudla vyhodiť smerovku, lebo som si myslela, že ono to vie kam chcem ísť. Omyl prosím, BMW nevyhadzuje smerovky – to musí ešte stále robiť šofér. 



BMW X4 M40d je krásne, inteligentné, pohodlné... ale povedzme si úprimne... aj drahé auto. Pre 60% slovenskej populácie, hlavne tej žijúcej mimo hlavné mesto predstavuje BMW X4 M40d cenu 3 izbového bytu. Ak však patríte k tým, ktorí už byt majú a suma 89.425,- EUR (vrátane doplnkovej a individuálnej výbavy) Vám nespôsobí bezsenné noci, alebo len potrebujete vyžehliť veľký prúser u polovičky, BMW X4 M40d je dobrá voľba. 



Hodnotenie z Venuše: BMW X4 M40d je skvelo sa prispôsobujúce auto dnešným potrebám moderného človeka (ženy či muža). S rozumnou spotrebou (avizovanou: mesto 7,3 l/100km, mimo mesto 5,9 l/100km a kombi 6,4 l/100 km) je veľmi blízko reálnej spotrebe (7,3 l/100km kombi aj s využívaním režimu Sport). Bezpečnosťou, ktorú poskytuje, radosťou z jazdy a dizajnom by som ho brala všetkými 10. Tak už len nájsť problém, ktorý by si muž musel vyžehliť :-). Suma sumárum, dostáva odo mňa 4 a pol obrubníka z 5 možných. 

Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko