Honda Civic 1,6 i-DTEC 9AT – Pasívny agresor
Ešte než začnem, na rovinu a bez akéhokoľvek nátlaku, priznávam svoju Honda pozitivitu, ako aj nesúhlas s ideou: diesel dajme preč! Z prvých dvoch viet je úplne predvídateľné, že test naftového Civica som s radosťou uvítala.
O vzhľade aktuálnej generácie Civicu chalani už čo to popísali, či už v dlhodobom teste Type R alebo o jeho komornejšom bráškovi, sedane. Stále sa však neviem rozhodnúť, ktorý výraz je pre novú Hondu Civic 1,6 i-DTEC ten naj... Futurizmus? Extravagancia? Štýlovosť? Čo tak... pasívne agresívny borec? Nerozumiete, prečo by mal byť pasívny? O pár slov ďalej nájdete odpoveď.
Ak si ho poriadne obzriete, vyzerá ako nasrdená šelma pred útokom na svoju korisť. Pre jeho agresívny imidž nie je schopný mimikry vo svete motorizmu. Preto si ľudia z Hondy mohli povedať, že ho priblížia širšej skupine Honda pozitívnych ľudí, a tak musela nasrdená šelma preventívne absolvovať kurz asertívneho správania, aby sa z agresívneho dravca prevtelil do dieselového hatchbacku. Nuž, Hondu Civic 1,6 i-DTEC postihol osud dieselových motorov, život s eko(ne)normami. Bol mu pridelený motor, ktorý nevykazuje žiadne vedľajšie účinky akustického prejavu typických naftiakov. Jednoducho povedané, je krásne tichý. Motor, ktorému po absolvovaní prvých asi 7000 km bude stačiť cca 3,5 litra nafty na 100 km. Skvelé, ale s týmto pohonom nevyhrá žiadny šprint a nedobehne svojich rodinných príslušníkov s benzínovými motormi. Ak sa však bude bežať dvanásťminútovka, ukáže svoje prednosti, vytrvalosť a skromné nároky na prísun energie. Nikto predsa neočakáva, že motor s výkonom 120 koní bude majster v predbiehaní. Presne pri tejto činnosti som si uvedomila, ako veľmi sa snažím svojou neverbálnou gestikuláciou dopomôcť môjmu zverencovi, aby pridal trošku energickejšie. Tiež vám napadlo, že som mohla podradiť? Keby som bola mohla, tak podradím, ale... s 9 stupňovou automatickou prevodovkou to nešlo. Keďže filozofia môjho „Civic lámu“ je pomaly ďalej zájdeš, jazdný režim Sport mi pripadá trošku zbytočný. Tí menej „ECON“ oteckovia si však môžu povedať, že aspoň kvapká, keď už neleje. Presne tak, ako ich môže potešiť aj voľba pre nastavenie adaptívnych tlmičov.
Na rozdiel od agresívne vyzerajúceho exteriéru, interiér je vkusne nevtieravý, komfortný, zameraný na bezpečie posádky. Všetky ovládacie prvky, páčky a tlačidlá sú dobre orientované na vodiča. Môj Civic bol vo výbave Executive a interiéru dominovali tmavé farby, čierny tapacír v kombinácii s čiernymi koženými sedadlami, k tomu panoramatické strešné okno s čiernou clonou. Čo viac si môžeme priať? Nuž, keďže mám dlhodobé skúsenosti s Hondami, viem, že sa to dá aj trošku elektrickejšie... a preto mám malý postreh: v najvyššej výbave by som očakávala komplet elektrické nastavenie sedadiel, ideálne aj s pamäťou a nie len elektrické nastavenie bedrovej opierky.
Keď som nášmu super fotografovi utrúsila poznámku, že mi aj napriek jednoduchšiemu ovládaniu a získaniu extra priestoru na rozhadzovanie rukami pri prehnanej gestikulácii chýba klasická páka prevodovky (aj keď automatickej s 4 písmenkami), bolo mi povedané, že obyčajné tlačidlá sú hudbou budúcnosti a ja som retro. Áno žiadna páka ako volič, namiesto toho štyri tlačidlá na stredovom tuneli.
Sedem palcový multimediálny systém Honda Connect 2 s dotykovým displejom je síce nabitý mnohými funkciami, ale pre mňa aj po týždni testovania zostal stále plný tajných „kódov“, ktoré som nestihla rozlúštiť. No čo už, ja si počkám na Honda Connect 3 s intuitívnejším spôsobom ovládania funkcií.
Civic je nabitý bezpečnostnými prvkami, a chvála všetkým božstvám a Honde (moja poklona) sú nielen funkčné, ale ich ovládanie je logicky usporiadané (žiadne dobre schované páčky pre tempomat a podobné prekvapenia vás nečakajú). Všetko potrebné máte doslova pod palcom (na volante), ako napríklad systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu, inteligentný adaptívny tempomat, hlasitosť revu z reprákov. Jednoduché, efektívne, rýchle, jednoducho honďácke. Toto sú veci, ktoré by sa mohli aj iné automobilky už konečne naučiť od Hondy, lebo je to obrovské plus.
Namiesto dobrých tenisiek na dvanásťminútovku tomuto Civicu obuli fešácke 17 palcové čierne disky. Aj vďaka nim a kvalitným pneu vyberá zákruty, ako keby celý život trénoval slalom. V jednom sme sa s našim fotografom nezhodli. A to bola farba. Mne sa metalická Briliant Sporty Blue páči, ale Filipovi nie. Ešte že všetci máme na výber.
Cena, za ktorú vám life coach Civic, teda pasívne agresívna Honda Civic 1,6 i-DTEC 9AT vo výbave Executive bude poskytovať svoje služby, je 27.090,- EUR. A keby sme boli v telenákupe, tak sa dáva na vedomie, že práve tu a teraz, a len dnes (a zajtra, pozajtra a možno aj o mesiac) dostanete bonus 1000 EUR. Nezmeškajte svoju príležitosť! Volajte alebo bežte za najbližším predajcom Honda.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Filip Damé