Rally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Honda e Advance + – Evolúcia

Honda e Advance + – Evolúcia

e ako evolúcia v elektromobilite… Honda e je exemplárnym príkladom ako nebyť ovcou, ale byť vlkom medzi psami. Na prvý pohľad sa zdá byť recept na takúto (r)Evolúciu jednoduchý – čisté línie, hladké tvary v kombinácii s milou tváričkou a k tomu poriadna dávka modernej technológie. Dovolím si poznamenať, že práve tento evolučný dizajn môže u konzervatívnejších jedincoch vyvolať domnienku, že e od Hondy je úlet desaťročia. 

Tak, či onak, milej Honde e je na mieste pogratulovať za jej nevídaný úspech. Honda e ako moderná japonská elektrická rikša si získala „srdcia“ nemeckých novinárov a v Nemecku sa môže hrdiť titulom Auto roka 2021.  

Skalní a verní Honda fanúšikovia si určite všimli, že toto Asimovo dieťa sa celkom podobá na 1. generáciu obľúbeného Civica. Keď už spomíname minulosť, rovno si povedzme, že retro nie je pre Hondu e cudzie, ale o tom trošku ďalej. Moderný zovňajšok je charakterizovaný substitúciou klasických „späťákov“ kamerami, zapustenými kľučkami, predným a zadným čiernym panelom medzi svetlami s konkávnym profilom, k tomu minimalistické svetlá dizajnované ako kruhové žiarovky 3 v 1 – krúžok denného svietenia, krúžok smerových svetiel a projektor diaľkových svetiel v strede. 
 
Keďže na detailoch a funkčnosti záleží v pomere jedna k jednej, nabíjací port s vekom z vysokopevného skla je pre zjednodušenie prístupu pri nabíjaní umiestnený v strede. Milým detailom na tomto e-čku je, že je ako taká malá dážďovka. Veľmi rýchlo si pomýlite predok so zadkom. 



Interiér je ešte väčším prekvapením, ako humanoidný dizajn exteriéru. Vo vnútri to vyzerá maximálne moderne – aj nie :-). Technologický modernizmus sa tu veľmi pekne mieša s dizajnom a materiálmi v štýle retro. V informačných materiáloch o Honde e to definovali asi takto: „Subtílne moderné materiály a kvalitná poťahová látka v štýle melange vytvárajú dojem ako v salóniku.“ Nuž, neviem aký pocit to je byť v salóniku, ale v Honde e je to veľmi pohodlné a také „domáce“ prostredie, pre deti i pre babičku. 



 
Prístrojový panel s 5 obrazovkami je veľmi príjemne zosúladený zo zvyškom auta. Drevodekor a už spomínaná poťahová látka „ako na gauči“ sa k sebe hodia na prvý pohľad. K tomu si domyslite hnedé bezpečnostné pásy a naozaj to vyzerá ako v obývačke. Prvotný šok z 5 obrazoviek veľmi rýchlo vystrieda maximálna pohoda pri ich ovládaní. Keď si spočítame, že dve z obrazoviek sú kamery „späťákov“, v hre zostáva vodičov 8,8-palcový prístrojový displej s meračom TFT a z dvojičky - dvojité 12,3-palcové LCD dotykové obrazovky informačno-zábavného systému. 



Celá zábava okolo displejov je zavŕšená akváriom, kde v prípade, že auto stojí sa môžu pasažieri Hondy e kochať rôznymi druhmi animovaných rybičiek a trebárs sa zahrať hru hľadá sa Dori či Nemo. (Toto neomrzí ani deti, ani dospelých...). Úložného priestoru je možno na prvý pohľad o čosi menej, ale v skutočnosti sú v Honde e smart riešenia pre odkladanie nápojov, alebo iných nepotrebných vecí. Praktické ženušky v červených retrošatkách (alebo čelenkách) sa potešia, že okrem výstupov HDMI, USB si môžu vysávač zapojiť priamo do zásuvky na 230V v stredovom tuneli. Priestor určený pre zadných pasažierov je vcelku priestranný a pocit vzdušnosti umocňuje aj gaučoidne tvarovaná zadná „lavica“, či stropné bodové osvetlenie. 



S lítium – iónovou vysokokapacitnou batériu 35,5 kWh je avizovaný dojazd 210 km (podľa WLTP). Podľa Amy (počas testu v novembri) sa dojazd od toľkej zimy scvrkol „len“ na 178 km a priemerná spotreba počas testu bola 20 kWh/100 km. Dojazd 178 km nie je také zlé číslo.. ale má to jeden háčik. Ak ste otužilec, ľadový medveď, či sa len poriadne oblečiete, zapnete vyhrievanie dvojramenného volantu a zároveň vyhrievanie sedadiel, nič sa nedeje – maximálny dojazd je stále tých 178 km.... Avšak, ak ste zimomraví ako ja a máte v sebe tú „drzosť“ zapnúť si kúrenie (v závislosti od stupňa Celzia – 0 a okolie)  dojazd sa zníži v priemere od 22 do 47 km. 



V praxi to znamenalo, že dochádzanie do práce a domov (cca 100 km á deň) a odvaha zakúriť si v aute ma donútila „pre istotu“ nabíjať každý deň. Elektromobil patrí jednoznačne do mesta, kde sa najazdené kilometre nabaľujú o čosi pomalšie, ergo -  interval nabíjania sa značne predĺži. Ako matka dvoch detí sa nemôžem hrať na „Her Majesty ala Zuzana P.“ a žiaľ priepustku na shopping počas nabíjania nedostávam často. Aj keď nabíjanie z 30 – 100 % netrvá viac ako 90 minút, ale predsa.. za 90 minút sa v domácnosti (nielen obývačke) stihne toho veľmi veľa upratať, navariť, naučiť, oprať, vyložiť a naložiť... veď to určite vidíte doma :-). 



Z toho vyplýva jediné -  musela som improvizovať – ale čože, kecám, pekne pohodlne som to po práci večer napojila na domácu 230V a ráno som ho našla v 100 % stave a mohla si aj smelo zakúriť v tej milej elektrickej rikši. Z tejto skúsenosti mi logicky vyplýva, že AK Honda e a AK bývate mimo mesta, kde ešte nabíjacia stanica nedorazila, tak ideálnym riešením je domáci wallbox.



Pýtate sa ako jazdí humanoidné elektroauto? No predsa skvelo! Zábavné na elektromobiloch je ich okamžitá reakcia. Výkon 113 kW (154 koní) a max. krútiaci moment 315 Nm, jazdné režimy Normal a Sport, možnosť ovládania jedným pedálom, platforma s pohonom zadných kolies, či polomer otáčania 4,3 m z neho vykúzlili skvelé mestské moderné vozidlo. Do rušného veľkomesta určite každý vodič privíta aj pomocníkov ako sú upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, systém pre zmiernenie následkov nehody, systém pre udržovanie v jazdnom pruhu, systém upozornenia na pohyb vozidla vpredu, protikolízny systém pri nízkej rýchlosti či upozornenie na vozidlá blížiace sa z boku a mnoho ďalších. Ak si potrebujete checknúť celý zoznam bezpečnostných asistentov a systémov, nájdete ho tu. 



Zamýšľam sa nad tým, čo mohlo rozpustiť tvrdé nemecké novinárske srdcia, čím ich malá Honda presvedčila? Bol to dizajn? Áno, určite aj ten, ale to by nestačilo. Z Hondy e vyžaruje pozitívna energia, ktorej podľahnú nielen optimisti. Je sociálnym zbližovačom (aj keď v tejto dobe sa to veľmi neodporúča). Hovorí sa, že život píše svoje scenáre, ale Honda e rozhodne milé životné príhody priťahuje. Aj chlapci sediaci za volantom silného brata TypeR sa pozdravia a ukážu palec hore alebo Vám nadšený Honďák s úsmevom za rúškom, ale viditeľným na očiach „naskočí“ do auta, len aby si ho mohol pozrieť naživo. Jedno viem isto, ak bude na cestách viac malých elektrických rikší, život bude milší, pestrejší a veselší.

 
Jediné, čo by mohlo pokaziť tú radosť a úsmev na tvári je cena. Tento model Honda e začína od 34 990 EUR, aktuálna cena testovaného kúsku je 37 990 EUR, plus 660 EUR za metalízu. Ehm.... Každá (r)Evolúcia má svoju cenu :-). 

Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko