INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Hyundai i10 1,2 MPi Style – Lienka Dvojfarebná

Hyundai i10 1,2 MPi Style – Lienka Dvojfarebná

Sú mýty o drobných autách prirovnávaných k dámskym kabelkám naozaj pravdivé? Je to len mužské nepochopenie nášho sveta alebo je to čistá závisť, že žena vyzerá v malom aute prirodzenejšie ako muž? Boja sa muži o svoj mužský imidž a preto ohŕňajú nos nad malým autom?  Skúsme to rozlúštiť!

Je to už asi ľudskou obyčajou, že všetko malé a milé musíme označovať a častovať zdrobneninami. Vety ako: „Slečna, čo to máte za drobčeka?“ alebo: „Suseda, kamže s tým žabiatkom?“ a ich obmeny s významovou identitou som počas testovacieho týždňa počula často. Samozrejme, vždy som sa milo a zdvorilo snažila vysvetliť, že to nie je žiadny drobček, keď už, volajme ju Lienka Dvojfarebná. Navonok vyzerá naozaj veľmi kompaktne, ale to neznamená, že je skúpa na miesto. Tomu sa hovorí mimikry veľkomesta. Teória drobčeka, žabiatka, teda Lienky Dvojfarebnej od Hyundai vyzerá v praxi takto: 

1.Malé neznamená nudné!

Žiaľ, už viackrát som mala tú česť dostať sa do slovnej prestrelky s neandertálcami, ktorým človek v podstate ani nemá chuť vysvetľovať plusy malých áut a hlavne to, že aj malé auto môže vyzerať dynamicky a pritom nemusí odletieť, dymiť a vydávať hlasný barytón. Nová i10 vo výbave Style je v prípade Lienky Dvojfarebnej doladená dizajnovými doplnkami v “broskyňovej” farbe, ktorá výborne dolaďuje sivú metalízu. Možno si to niekto vysvetlí, že je to Jin a Jang, alebo  Ginger a Fred, nech je to ako chce, toto je skvelá kombinácia. Ak si myslíte, že len strecha je ino-farebná,  tak sami môžete vidieť, že to nie je tak. Je tu možnosť objednania nielen farebnej strechy, ale aj lemu predných LED denných svetiel, prahových líšt, spätných zrkadiel, alebo dokonca aj nakladacia hrana kufra môže byť štýlová. Jej ženská esencia, veselá hravá farebnosť pôsobí ako rúž na zmyselných ženských perách. 



2. Je Hyundai i10 alias Lienka naozaj také malé auto? 

Hm, jej rozmery (D/Š/V) v číslach 3670 mm/1680 mm/1480 mm poukazujú na fakt, že toto auto patrí do skupiny XS. Milým zistením ale je, že v interiéri si to človek ani neuvedomuje. Skutočnosť, že auto je plnohodnotne 5-miestne a že aj na zadných sedadlách sa celkom komfortne odvezú dospelí pasažieri, je výraznou disproporciou medzi teóriou a praxou. Áno, je to tak, v Hyundai i10 sa pohodlne prepraví aj človek s výškou 186 cm. 



3. Dá sa farbou oklamať? 

Jasnééé, že dá. Niektoré ženy na tom vybudovali kariéru a postavili impérium. Bledé čalúnenie a zaujímavé spracovanie povrchových úprav materiálov do rôznych tvarov, zaujímavé rozloženie sviežich detailov v kompaktnom aute dokázali vytvoriť vzdušný priestor s maximálnym komfortom. Je to naozaj pozoruhodné, ako dobre a efektívne spolu fungujú praktická stránka veci a estetika. niekto by to povedal, že v Hyundai použili obyčajný sedliacky rozum. Nemusela to byť žena, pretože sa hovorí, že muži vedia čo ženy chcú... ale, asi ženy lepšie vedia po čom ženy túžia. Blbosť aj jedno aj druhé, pretože naše X a Y sa nikdy dokonale nepochopia, ale o tom je krása a rozmanitosť života. Presne ako s Lienkou – ak sa vyberie správna farebná kombinácia, sadne ako uliata obom ľudským druhom. 



4. Čo je dušou a srdcom Lienky?

Táto Lienka v najvyššej výbave STYLE má na mieste srdiečka transplantovaný 1,2 litrový atmosférický štvorvalec (bez turba, s nepriamym vstrekovaním ) s výkonom 62 kW (84k), krútiaci moment je 117,6 Nm. Takto, z rovnice veľkosť, po zohľadnení hmotnosti 932 kg (pohotovostná) a výkonu mi vychádza celkom akčná vrtuľka do mesta. Ak k tomu pripočítame aj  5 stupňovú manuálnu prevodovku, vyhlásenie, že je to naozaj zábavné a vrtké autíčko je pravdivé. Hovorí sa tomu auto s vrtuľou v zadku. Možno by to chcelo ešte o 1 prevodový stupeň viac, lebo zvyk je železná košeľa a človek zvyknutý na sixth gear si dlho ešte bude fiktívne zadávať tú šestku. Na 15 palcových diskoch si Lienka pýtala priemerne 5,5 l na 100 km. Ak jej chcete dopriať diaľničný revír, rátajte so spotrebou 5,7 l/100 km. Podvozok, aj keď podľa technických špecifikácií je trošku jednoduchší, v meste si s „tak typicky slovenskými cestami“ poradí. 



5. Lienka je rozkošná, ale to už dnes nestačí. Ako je na tom Hyundai i10 a jej mančaft?

Keď sa tak zamyslíme, zákazník/zákazníčka má v dnešnej dobe úplne iné kritériá pri výbere auta, ako to bolo povedzme pred 10 rokmi. Dnes nestačí, že auto dobre vyzerá, že má skvelé jazdné vlastnosti, že je spoľahlivé, ECO friendly za výhodnú cenu, dnes je dôležitým kritériom aj zoznam aktívnych či pasívnych bezpečnostných asistentov, infotainment, ale aj také tie prvky komfortu, na ktoré si veľmi ľahko zvykneme. Hyundai i10 ponúka systém automatického udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, asistenta na rozjazd do kopca, systém autonómneho núdzového brzdenia FCA a systém varovania pred čelným nárazom FCW, automatické prepínanie diaľkových svetiel a monitorovanie únavy vodiča. Aj keď názvy asistentov sú prekomplikované, fungujú výborne a sú veľmi prospešní. Okrem týchto komplikovane znejúcich teamových hráčov je v i10 slušný počet ukazovateľom komfortu ako vyhrievanie volantu, či vyhrievanie sedadiel. Jasné, veď je to primárne auto pre ženy.



Kameňom úrazu pri malých autách môže byť pre praktického človeka veľkosť batožinového priestoru. Uznávam, nie je to sťahovák, na druhú stranu ale musím povedať, že na každodenné nákupy a bežný život v meste je to maximálne postačujúce. Mne bola Lienka – tento Hyundai i10 nadmieru sympatický. 

A áno, viem si predstaviť, že by som ho mala na každodenné použitie do mesta, pretože napriek skromnej veľkosti je priestranné a výborne sa s ním manévruje, je šikovne praktické a vôbec to nie je žiadny leňoch. Je to naozaj Lienka s vrtuľkou v zadku. Jaj a cena? Tá začína na sume 11.690,- EUR, pričom testovaná Lienka Dvojfarebná lietala po cestách za sumu 16.270 EUR. Niekedy predsa len platí, že za peniaze si kúpiš aj kamošku.

Autor: Amy Zaťková, foto: Roman Zaťko