Hyundai Kona Electric Plus – Nevesta
Každá nevesta je niekoho vyvolená, to je zatiaľ nespochybniteľný fakt. To, či sú nevesty „Like a Virgin“ ako kedysi spievala Madonna už v dnešnej dobe skoro nikto nerieši. Je to evolučný posun, ktorý priniesla doba. Doba, v ktorej sa veľa vecí mení a prichádza najvyšší čas správne sa rozhodnúť, aby sme našim potomkom zanechali planétu aspoň takú, v akej sme sami vyrastali.
Spojitosť nevesty a Hyundai Kona Electric nie je vôbec náhodná. Je tu viac ako jedna symbolika medzi nevinnou ženou v bielej róbe a prvým elektrickým kompaktným SUV v Európe, ktorým je Hyundai Kona. Poetická symbolika novej elektrickej Kony tkvie v jej nepoškvrnenosti, ktorá prichádza ruka v ruke s jej elektrickou podstatou. Jej čistá duša však nie je jediná, ktorá ju dokáže spojiť s nežnejším pohlavím v deň D. Samotná biela symbolizuje okrem estetickej neviny aj vysoké hodnoty a ideály.
Dojem, ktorý nová Kona Electric v perleťovo bielom šatstve evokuje sa dá opísať ako čistota, sloboda a tolerancia.
1. Čistota Kony pramení v bezemisnej prevádzke, ktorá by bez prítomnosti synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom bola len obyčajnou Konou. Kona Electric má E-motor s výkonom 150 kW (204k), krútiacim momentom 395 Nm a pridanou hodnotou bleskového štartu, Li-ion polymérovú batériu s kapacitou 64 kWh a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,6 sec., reálny dojazd 530 km a „ženskú“ spotrebu min. 11,2 kWh – priemernú 11,9 kWh/100 km. Táto Kona nie je len také malé mestské presúvadlo, ktoré vyžaduje každodennú elektrickú starostlivosť. Toto je už vážna konkurencia pre autá so spaľovacím motorom, ktorých nemilý odkaz v atmosfére pocítia aj ďalšie generácie.
2. Slobodu predstavuje neskromne výborný elektrický dojazd, ktorý oslobodzuje majiteľa tohto automobilu. Tu už nie je esenciálne nutné riešiť dostupnosť nabíjacích staníc a time management pri každom dlhšom výlete mimo mesta. Nedávno ste asi zachytili rekordné výsledky dojazdu novej Kona Electric na okruhu Lausitzring na jedno nabitie – 1026 km so spotrebou niečo cez 6,2 kWh/100 km (nie, nepomýlila som sa o jednu nulu, skutočne sa jedná o MEGA dojazd). Úprimne povedané, som skeptická, či v reálnej každodennosti slovenských ciest, teda mimo „laboratórnych“ podmienok, je toto číslo dosiahnuteľné. Hm, o to lákavejšia je výzva, kto a až kam je schopný dôjsť....
3. Pod toleranciu by sa dalo zaškatuľkovať množstvo vlastností, ktoré tento Hyundai ponúka. Šetrnosť voči ovzdušiu či jej kompaktná veľkosť, ktorá je výborne tolerovateľná aj v preplnených veľkomestách. Jedno je však isté. V prevedení, v ktorom sme ho do redakcie dostali – bledý interiér – biele sedadlá s perforovanou kožou, či bledučko sivá prístrojovka pôsobí naozaj osviežujúco, čisto a nevinne... Otázka v prípade dlhodobého testu by znela: Dokedy? Nuž asi do momentu, kedy vyzdvihujete deti počas upršaného dňa z „branného“ cvičenia.
Elektrická Kona sa navonok od tej na fosilné palivá výrazne nelíši, ale predsa je iná. So sto percentnou istotou ich viete na prvý pohľad rozlíšiť. Električka má typickú zatvorenú prednú masku aj s otvorom pre nabíjanie a špeciálne nárazníky. Iné výraznejšie rozdiely vo vonkajšom dizajne nehľadajte, tie sú inde... Za dverami sa na prvý pohľad stotožníte s čistými líniami a neprehliadnuteľným stredovým tunelom. Po pár sekundách zistíte, že stredový tunel je čierna diera, kde sa naozaj nachádza skoro všetko, čo ku komfortnej jazde potrebujete. Úprimne, tak dobrý pocit a takú pozitívnu energiu ako sálala z tejto električky som dávno nepocítila. Či to bolo celkovým dizajnom, farebnou kombináciou v spojitosti s autom, za ktoré sa na Vás matka Zem nemusí hanbiť, neviem. Jednoducho má svoju pozitívnu auru... (A to nemám žiadne sklony k ezoterike).
Jazdné vlastnosti elektrických áut sú samé o sebe celkom dynamické. Tie reakcie na "plyn" sú jednoducho TAM. Ono sa to samozrejme môže mierne líšiť od zvoleného jazdného režimu, ale keďže Kona mala aj režim jazdy SPORT, úsmev na tvári sa objaví aj pri menej ECO plus zásadových ľuďoch. Spotreba a dojazd pri elektrických autách sú dosť subjektívne čísla, pretože okrem klasického výberu jazdných režimov je tu možnosť voľby rekuperácie energie pri brzdení. Kona má až 3 stupne rekuperácie.
Posed a pracovisko vodiča je z mojej strany absolútne v poriadku. Kožené čalúnenie sedadiel s ventiláciou predných sedadiel (Premium pack - 1200€) spríjemňujú dlhé cesty. Okrem nového head – up displeja sa tu objavuje aj nový 7 palcový združený digitálny prístrojový displej s parametrami ako tok energie, úroveň nabitia batérie...atď. Z môjho čisto ženského pohľadu bol tlačidlový ovládač jazdných režimov a samotnej jazdy nazvaný shift-by-wire nielen estetický, ale aj praktický. Deti tomu hovorili „mega“ (OMG...Za mojich čias sa na všetko hovorilo „cool či haluška“ – ale toto je iná doba).
Jaj a aby som nezabudla, prémiový audiosystém KRELL s 8 reprákmi bola tiež „mega“. Pre deti milénia je dôležité, že to má integrovanú navigáciu s 10,25“ LCD a službami Apple CarPlay, či Android Auto. U mňa viac ako toto zavážili prvky bezpečnosti – systém autonómneho núdzového brzdenia FCA s ochranou chodcov, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém na upozornenie na vozidlá blížiace sa v priečnom smere pri cúvaní, info o MPR, automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu a veľa ďalších. Nad systémom sledovania únavy vodiča – čas na kávičku, sa vždy pousmejem. Niekedy sa mi stane, že som neuveriteľne vyčerpaná, ale auto si to nevšíma..
.
Nová elektrická Kona je praktické elektrické auto. Ja viem, je to nezvyčajné spojenie, ale je to tak. V produktovom liste nájdete údaj – „rýchle nabíjanie 54 min na 80% pri nabíjaní na stanici 100 kW s jednosmerným prúdom, ktoré sa vzťahujú na verziu s batériou 64 kWh“ – čo je práve tá naša električka. V praxi to vyzeralo takto: na rýchlonabíjačke od ZSE Drive - z 56% na 80% - 22 min; nabitie na 100% - 1h17min. Keďže som nemala k dispozícii predplatený program na nabíjanie, presne viem, že za nabíjanie DC - odber 34,661 kWh za jednotkovú cenu 0,49 € bolo uhradené 14,15€.
Ak sa zamyslíme nad možnosťou dojazdu, veľkosťou batožinového priestoru – min. 373 l, pripočítame k tomu pohodlie, spotrebu a radosť z jazdy, Kona Elecktric mi z toho vychádza ako praktické elektrické auto (nielen do mesta). Kona sa mne osobne najviac páči práve v týchto perleťovo - bielych „šatách“ (metalický lak +590€) s obutými 17 palcovými diskami. Dostávame sa k cene, ktorá býva esenciálny rozhodovací faktor pre/proti. Hyundai Kona Electric kúpite už za 35.890 €. Novinárska nevesta s príplatkami výbavy stála 48.780 EUR (P.S. Je možnosť čerpania štátnej dotácie 8000 EUR.
Ak sa zamyslím, zisťujem, že obe – skutočná nevesta XX aj táto naša Kona Electric Plus musia ustáť svoj „boj“ na domácom poli a dokázať svoje kvality a zručnosti. Očakávania sú vysoké v prípade oboch dám. Od nevesty sa očakáva pokračovanie v materinskej starostlivosti a od Kony? Aby patrila do klubu ElectroAutoAvengerov, a stala sa jednou zo spasiteľov sveta?
Autor: Amy Zaťková, foto: Roman Zaťko