Kia XCeed 1,6 GDi PHEV - Just Married
Spojenie dvoch rôznych technológií niekedy pripomína čerstvé manželstvo. Hybridné spojenie ženy a muža a ich snahu o najkvalitnejšie spolužitie, ktoré môže dopadnúť.... akokoľvek. Faktom je, že snažiť sa o dokonalosť je extrémne únavné, preto sa skôr či neskôr musíme naučiť robiť kompromisy. V časoch, keď meníme industrializáciu za elektrifikáciu nastáva čas na kompromis medzi starým a novým. Žijeme v dobe invázie áut na alternatívne palivá, kedy sa za každým rohom ukrývajú nové a ešte novšie hybridné autá. Niekedy nie celkom viem, ako sa má človek narodený v čase áut bez bezpečnostných pásov na zadných sedadlách vysporiadať s takýmto „futurizmom“... Bojovať proti vývoju ale zmysel nemá, preto bude lepšie pozerať sa do budúcna optimisticky a snažiť sa uveriť výroku: „Nebojte sa, dobre bude“.
Ústupky a kompromisy sú dobrá cesta... Takou sa vybrala aj KIA a jej nový člen rodiny Ceedovcov - XCeed PHEV. Spája svety, ktoré sa navzájom dokážu pozitívne ovplyvniť a podporovať. Hm, takto znie psychoterapia základu dobrého manželstva. Vizuál nového XCeed PHEV nepodlieha futuristickým trendom, o to viac je udržateľne atraktívny. XCeed patrí medzi predstaviteľa dobre vyvážených proporcií. Agresívnejšiu prednú časť s dlhou kapotou perfektne dolaďuje športovejšie pôsobiaci zadok s 2 koncovkami výfukov. Tvarovanie full LED svetlometov výborne podčiarkujú atypické tvary, vďaka ktorým nebude patriť do radu vopred zaškatuľkovaných áut typu crossover.
Príjemným prekvapením je skoro až prémiovo pôsobiaci interiér pri zachovaní technického retromodernizmu. V každom aute s radosťou uvítam klasické, dobre fungujúce ovládače a tlačidlá esenciálnych funkcií, nech sú už kdekoľvek, na volante, či na stredovom paneli. Trošku nespravodlivosti pocítiť v prerozdelení vnútorného priestoru pre pasažierov. Kým predným pasažierom dopriali kráľovské sedenie, na tých zadných už akosi „nevydalo“. Niečo medzi veľa a málo (takže dajme tomu dostatočný) je batožinový priestor s objemom 291 litrov. Osobne si myslím, že je to tak akurát na mestský crossover, ktorý sa na víkendy chodí vyvenčiť mimo mesta.
Pozrime sa, ako vyzerá spolupráca mladomanželov XCeedovcov. Povedzme, že manžel – 1.6 GDi spaľovací motor s priamym vstrekovaním s výkonom 77 kW (105 koní) a krútiacim momentom 147 Nm pomáha svojej manželke - elektromotoru s výkonom 44 kW (61 koní) a krútiacim momentom 170 Nm. Spolu sú celkom slušný pár s výkonom 104 kW (141 koní) a krútiacim momentom 265 Nm. Žena v zastúpení - elektromotor dokáže prejsť vo vlastnej réžii 52 km a netreba zabudnúť, že má možnosť dobitia svojich síl rekuperáciou pri brzdení. Spolužitie týchto dvoch svetov - ako hybridné spojenie je skvelou alternatívou pre každodenné povinnosti bežných užívateľov našich ciest. V prípade, že elektrický, či hybridný pohon pre tých menej bežných užívateľov nestačí, nájde sa aj tlačidlo na športovejšiu jazdu.
O maximálnu bezpečnosť sa postará balík technológií Drive Wise, ktorý zahŕňa dnes už štandardných asistentov ako inteligentný tempomat, systém monitorovania mŕtveho uhla, inteligentného parkovacieho asistenta, asistenta predchádzania čelným zrážkam a ešte zopár ďalších. Pozn. autora: Žiaľ, asistenta - nosiča ťažkých tašiek nemá ani tento XCeed. Možno prekvapivým doplnkom (a možno ani nie) v tomto aute je 6 stupňová dvojspojková prevodovka, ktorá pocit z jazdy veľmi príjemne vylaďuje. Tuhší podvozok XCeedu a priečne nerovnosti sú ehm... nekompatibilné?... menej kompatibilné? Pamätáte, dokonalosť neexistuje... Spotreba je závislá od vodiča a od druhu ciest. Kým okresky na 18 palcových diskoch dokáže prejsť v priemere okolo 4,2 l/100 km, na diaľnici si vypýta aj 6,7 l/100 km.
Nová bezemisná doba nám prináša nové pocity za volantom. Aj keď jazdiť s elektromobilom má svoje plusy – páči sa mi ich akútna reakcia na plyn, „odpich“ a agilita, počas ciest ma neustále sprevádza vnútorná nervozita, či mi bude stačiť dojazd, či budem mať kde nabíjať, či budem mať dostatok času na nabitie potrebného dojazdu, alebo, ako sa už na Slovensku stáva, či nebude miesto na nabíjanie obsadené klasickým benziňákom.
Práve tu vidím obrovskú výhodu hybridov. Batériu s kapacitou 8,9 kWh je možné nabíjať s výkonom nabíjania 3,3 kW za niečo vyše 2,5 hodín a stav nabíjania signalizujú 3 kontrolky v strede palubnej dosky. A ak nestíhate nabiť, žiadna tragédia sa nestane. Backup v podobe spaľovacieho motora je vždy poruke. Aby to všetko nebolo príliš jednoduché a skoro dokonalé, dostávame sa ku kameňu úrazu – peniaze. KIA XCeed PHEV začína na cenovke 33.300,- EUR. Cena testovaného vozidla vo výbave Platinum je 36.600,- EUR. Uf, v duchu vidím tie výrazy a prevracanie očí... chápem, nie je to málo. Ale viete ako to je, keď sa srdce rozhodne, rozumu nerozkáže. Aby som to zhrnula: Sedieť za volantom plug–in hybridnej KIA XCeed dokáže vyvolať úsmev na tvári, radosť z jazdy a to je základ dobrého manželstva, partnerstva, ale aj vzťahu majiteľa s autom. Ak by to tak nebolo, tak by to všetko nemalo žiadny zmysel.
Autor: Amy Zaťková, foto: Miro Vilím