INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC kupé – Ms. Mercedes

Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC kupé – Ms. Mercedes

„Waaaw, chalani, chalani...pozrite sa na to auto,... tam! Vidíte ten obrovský Mercedes? A tá farba, je mega!“ Toto bola reprodukcia reakcie chlapcov hrajúcich sa pri plote školského dvora, keď som prišla po syna do školy. Ich spontánna reakcia opäť potvrdila hypotézu, že deti sú úprimné a (do určitého veku) neklamú,  akurát vzhľadom na ich vzrast majú iné vnímanie veľkostí. 

Matematický vzorec pre krásu žien (90-60-90) pravdepodobne pozná každý muž aj mnoho žien (sú dni, keď tie čísla mnohým ženám nedávajú spať, ale to by bol iný blog...). Krása ľudí je vďaka rôznorodosti sveta tak relatívny pojem, že sa  exaktne  nedá definovať. Moja otázka znie: Dá sa definovať vzorec pre krásu áut? Pravdepodobne nie, pretože sme ľudia a každý jednotlivec má právo na tú svoju relatívnu definíciu krásy auta. Ibaže by... predsa len existovala všeobecne uznávaná kráska medzi autami a ňou by bola Ms. Mercedes, ktorá nielen svojím  vizuálom, ale aj celou svojou podstatou a kompaktnosťou stelesňuje Afroditu medzi autami. Ja vás počujem,... tam v diaľke, tie vaše myšlienky, že tá ženská asi preháňa. Hm, nie, nepreháňa! Ak neveríte, presvedčte sa sami. 

S Mercedesom ma viaže vzácna väzba, ktorá pramení v dávnej minulosti. Moje úplne prvé skúsenosti s riadením automobilu boli práve v tejto elegantnej prémiovej značke. Hovorí sa, že človek zabúda a má dobre vyvinutú selektívnu pamäť. Možné to je, ale všetci dobre vieme, že my ženy máme na niektoré životné zážitky sloniu pamäť. Úplne presne si spomínam na ten pocit nervozity striedajúcej sa s nadšením, prvé dotyky koženého volantu, pamätám si, že znak auta na prednej kapote si  „fanúšikovia“ radi  prisvojovali (preto sme ho nesmeli zabudnúť vytiahnuť), ale najviac mi utkvel v pamäti ten typický klokotajúci zvuk dieselového motora, ktorý bol pred 20 rokmi ešte úplne „neškodný“. 



Časy sa menia, ale Mercedes-Benz zostáva aj naďalej tím, čím kedysi bol. Značkou s MENOM, ktoré dostalo do vienka po dcére pána Jellinka, prvého ambasádora značky. Farba, ktorú malí chlapci obdivovali sa v skutočnosti volá briliantová modrá metalíza. Je to farba, ktorá sa vo svete žien volá výstižnejšie - kráľovská modrá. Nielen aristokratická farba vie na prvý pohľad ohúriť. Som si istá, že hneď po nej si všetci obdivovatelia všimnú  tie uhrančivo zvodné LED svetlomety, ktoré sú doslova oči do duše Ms. Mercedes. 

Ak stále odolávate, zahlaďte sa na diamantovú masku chladiča. Ale teraz Vás už naozaj musela zhypnotizovať... Profilový vzhľad auta je 1. ženskou rečou vysvetlené: ideálne nakreslená kontúra očnej linky, 2. pre mužov: výborne skombinovaná línia SUV zladená s klesajúcimi líniami a la coupé. Nemajte strach, tak ako v každej žene je aj kus chlapa, v prípade GLC 300 4MATIC kupé je maskulínnosť premietnutá do bočných nášľapov a diskov, ktoré boli v nami testovanej verzii rovno 20 palcové AMG disky.  

Prvý deň, keď som JU zaparkovala pred domom, obklopila ju hŕstka mužského osadenstva ulice a po dôkladnej obhliadke sa ma snažili presvedčiť, že sa viac „hodí“ ženám. Venuša vo mne okamžite vyhŕkla kontraargument: „Páni, je to bezpochyby krásne auto, ktorého krivky exteriéru a luxus interiéru môžu vyvolať mylný dojem, že sa hodí k tej jemnejšej časti ľudstva, avšak jej pôvab je skvele vyvážený funkčnosťou a bezpečnosťou, čo je skôr vaša parketa, chlapci. Odhoďme už túto rodovú diverzifikáciu áut.“ Ženy však skutočne majú úplne iný radar pri výbere auta. Je to jednoduchá esteticko-komfortná podmienka, páči sa im, chcú ho. Ak sa im auto nepáči, ochotne sa ho vzdajú v prospech partnera... 



Interiér GLC 300 4MATIC kupé je čisto číra estetická bájka, ktorému okrem vizuálnej dokonalosti dominuje infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Kombinácia sedlovo hnedej kože a čiernej farby vyzdvihujú kultúru a eleganciu značky. Prepracovanosť detailov, estetika a kvalitné materiály predstavujú nadštandard pre každý zo zmyslových orgánov (teda až na chuť, i keď niekto by mohol povedať, že to GLC  je na zjedenie). Ergonomické predné sedadlá, v elektrike a s 3 jednotkami pamäťovej stopy, s možnosťou vyhrievania alebo chladenia / klimatizovania sedacích partií sa dokonale prispôsobia osobitným požiadavkám fyziologických parametrov pasažierov.

Všetci sme sa už stretli s vodičom s rukami na volante #nafrajera. Verte mi, ten kožený volant, ktorý sa veľkosťou a hrúbkou hodí k veľkosti a váhe vozidla, sa bude chcieť aj vodič frajer, dotýkať predpisovo. Za volantom, napravo, tam kde sa u iných značiek štandardne nachádza páčka stierača je umiestnený volič automatickej 9-stupňovej prevodovky. Automat radí s maximálnou anonymitou, bez akýchkoľvek nepríjemných trhaní a zvukových prejavov, ale ak by ste si chceli zvoliť radenie manuálne, nech sa páči, máte možnosť. 



Podvozok je jedným z adeptov pre získanie mnou vymysleného titulu Naj v GLC. Po dlhšej ceste po naozaj veľmi nepríjemnom povrchu ciest na Záhorí mi deti zo zadných sedadiel s úsmevom na tvári kričali, že sa cítia ako na pohodlnom obláčiku. Presne tak, ja by som ten pocit opísala ako plavbu na luxusnom katamaráne, ale výsledok oboch popisov je rovnaký: skvelý podvozok, ktorý sa prispôsobuje jazdným režimom. Pod voličom Dynamic sa ukrýva možnosť režimov Eco, Comfort, Sport a Sport plus. Je to presne tak ako si myslíte, kým v režime komfort je to maximálne pohodlná loď, v športových režimoch sa prevtelí na rýchločln. Aj vďaka 20 palcovým AMG diskom je toto SUV kupé obratný midikolos a na ceste rovnej, aj kľukatej si krásne nájde svoju cestu a drží stopu pevne kolesami na zemi.

Ms. Mercedes je ako správna dáma, tak trošku tajomná a tak trošičku klame telom. Aj keď má na svojej krásnej zadnej časti, ktorú by jej aj JLo mohla závidieť, nápis GLC 300 4 Matic, (ne)čuduj sa svete, motor je štvorvalec s objemom dvoch litrov a výkonom 258 koní, krútiaci moment má hodnotu 370 Nm pri 1800 – 4000 ot./min. Avizované zrýchlenie z 0-100 km/h je 6,3 sekundy je z tých veľmi svižných. 

Ak poéziu o Ms. Mercedes dám bokom a použijem jednoduchú sedliacku reč, poviem, že je to auto, ktoré je radosť šoférovať. Vrásky Vám nebude spôsobovať ani pohľad na spotrebu. Mne sa v priemere podarilo dosiahnuť 10 litrov pri kombinácii mesto – mimo mesta 50:50.  Ak by som nemusela zbytočne spaľovať benzín státím hodinu v kolóne ráno a ďalšiu po práci, jeho spotreba by bola určite bližšie k avizovanej 7,4 – 7,1 l/100 km. 

Ms. Mercedes má navigáciu so schopnosťami LiveTraffic, takže s takýmto LifeCoachom sa na cestách/necestách nestratíte. Technicky je GLC 300 4 Matic kupé ako superpočítač, ktorý Vám uľahčí čokoľvek, čo je v jeho možnostiach. Má dlhočizný zoznam asistentov, ktorý by môj test predĺžil minimálne o stranu. Ja by som odporučila rovno návštevu predajcov, pretože face2face kontakt je nenahraditeľný. 



Nedá mi však nespomenúť pár inžiniersky dokonale zvládnutých pomocníkov: udržiavanie pruhu je skutočný učiteľ s prísnymi pravidlami. Beda vám, ak nedáte smerovku a len tak sa chcete preradiť. Pribrzdí vás tak nekompromisne, že sa tomu vášmu nevydarenému manévru budete snažiť vyhnúť. Jednoducho povedané, auto a jeho bezpečnostní asistenti sa snažia eliminovať vodičove nedokonalosti a vodičovu snahu o nebezpečnú jazdu, teda, ak tých asistentov aktivuje.  Veľkým pomocníkom hlavne nás žien, je parkovací balík, ktorého esom je 360 stupňová kamera, aktívny asistent parkovania so systémom PARKTRONIC. Všetkých asistentov ako aj iné parametre jazdy, navigáciu, rádio a balík ENERGISING si môžete navoliť a meniť buď ovládaním na touchpade osadeného v stredovej konzole, alebo klasicky, dotykom na 12,3 palcovej obrazovke, ktorá aj napriek tomu, že nie je úplne zapustená do palubovej dosky, neprekáža ani vo výhľade a nevezme nič ani z estetiky interiéru. Aby tých zobrazovacích jednotiek nebolo málo, Ms. Mercedes má aj digitálny prístrojový štít za volantom, ktorý sa ovláda pomocou tlačidiel umiestnených na volante. Ak by ste uprednostnili spoločnosť alebo osobnejší kontakt s ovládaním, môžete sa porozprávať aj s Ms. Mercedes, ktorá pri správnom pozdrave a dobre položenej otázke Vám ochotne odpovie a pomôže.  

Veľkosť objemu batožinového priestoru (500 l) je dostačujúca, vzhľadom k tomu, že sa jedná o SUV kupé a nie o dodávku. Chcela by som len podotknúť takú ženskú poznámku. Vzhľadom k výške nakladacej plošiny som rada, že som do GLC 300 nemusela nakladať kočík. Keď sme pri veľkostiach priestorov, ani na zadných sedadlách sa nie je treba krčiť (samozrejme záleží od výšky pasažierov). Na dlhých cestách pasažieri ocenia dostatok odkladacieho priestoru aj v interiéri, dokonca môj malý syn s nadšením objavil „tajné“ miesto – teda objavil, že lakťová opierka zadných sedadiel sa dá rozobrať ako Matrioška. Víťaz v ocenení NAJ som sa rozhodla udeliť dokonalému zvukovému prejavu z audiosystému Burmester, vďaka ktorému je akustika GLC 300 4MATIC kupé na koncertnej úrovni a vizuálny zjav dokonale ladí s honosnosťou značky.

 

Ak ste sa dočítali až sem, tak asi už viete, že za kvalitu, krásu, bezpečnosť a profesionalitu sa platí. Pýtate sa koľko? Je to vo veľkej miere na Vás, ako veľmi sa chcete, alebo máte v pláne niekoho iného rozmaznávať. Túto automobilovú Ms. Mercedes môžete mať od 50.140,- EUR a je len naozaj na Vás, koľko prvkov príplatkovej výbavy si doprajete. Nami testovaný exemplár bol vo výsledku za 87.390,- EUR, čo nie je málo, ale ak sa pre ňu rozhodnete, nebudete ľutovať. 

Hodnotenie z Venuše: Pôvodne som chcela napísať, že ak sa mi ešte niekedy v živote narodí dieťa a bude to dievčatko, dám mu meno Mercedes, ale to asi nerisknem... Radšej takto: modifikujme reklamu na kávu, tú s rytierom Georgeom Cloonym: „Mercedes-Benz, GLC 300 4Matic kupé. What Else?“

Autor: Amy Zaťková, foto: Pavol Gemeiner