Peugeot 3008 GT Line 1,6 HYbrid4 – Dva svety
Aj keď žijeme všetci na jednej planéte, každému z nás je jasné, že ženy a muži sú z dvoch iných svetov. Ženy nechápu, prečo im muži nerozumejú a vyzerá to tak, že muži sa o to už ani nesnažia (budem férová – majú moje pochopenie, lebo niekedy je to s nami naozaj ťažké). Jednoducho sa s tým zmierili a neriešia to. Či to môžeme povedať aj o nás – ženách som si nie celkom istá. Tak napríklad, máme také podozrenie, že častou témou mužských rozhovorov pri pive môžu byť vtipné historky o vlastných partnerkách a ich „neodhadovaní“ vzdialeností. Hm, milí páni..., ale viete, že vaša mužská ješitnosť nás už stáročia presviedča, že reálnych 15 cm je v podstate minimálne 20, niekedy aj 25 cm? Ok, žarty bokom a teraz vážne skúsme zistiť záhadu medzi mužským a ženským pohľadom na jedno plug-in hybridné auto. Zdá sa to byť objektívne nevysvetliteľná záhada, ale ja sa nevzdávam, tak poďme na to.
Peugeot 3008 som už ako „klasický“ nafťák a vo výbave GT mala možnosť testovať. Presne ako vtedy, aj teraz si myslím, že z tejto 3008 vo farbe Snehulienky sála akási nonšalantná elegancia Francúzom tak typická (aj keď im z tašiek trčí dlhá bageta). V podstate neustupujú zo svojich módnych štandardov a aj do dizajnu áut zapracujú svoj štýl, svojich 50 odtieňov červeného rúžu, baretky a elegantných topánok. Tak ako každý Peugeot, aj plug-in hybridnú 3008 stráži kráľ zvierat lev, ktorý tak už robí od roku 1906 v rôznych svojich podobách. Viac ako lev svietia predné svetlomety s Peugeot Full LED Technológiou a LED predné hmlové svetlomety s funkciou prisvecovania do zákrut.
Snehulienka (rozumej 3008) bola už dokonale pripravená na zimu, na 18 palcových diskoch už mala obuté zimné pneumatiky, ale stále vyzerala francúzsky chic. Mám podozrenie, že okrem iných objektívnych príčin, aj jej zimné obutie malo prsty v tom, že sa mi s ňou „nezhybridnievalo“ tak veľmi, ako chlapcom z iných redakcií. Iným objektívnym dôvodom bolo aj chladnejšie počasie a zavážilo aj to, že za volantom sedela žena. A táto ženská na prístrojovom paneli s oficiálnym názvom i-Cockpit videla „len“ 30 km elektrického dojazdu pri plne nabitom stave baterky. Vidíte, to je tých vašich 20 až 25 cm namiesto „krutej reality“ 15 cm. Jeden fakt, dva svety.
Rýchla zmienka o interiéri „francúzskeho medveďa“: Vo výbave GT Line je interiér ladený do jednej z odtieňov francúzskej šedej, pohodlné sedadlá sú v kombinácii syntetická koža a látka IMILA. Nadčasové tvarovanie palubovky či dverí je formovaný ladnými ťahmi, ako keby boli rukopisom umeleckého sochára. Pozitívna energia sálajúca z 3008 všeobecne, nevynímajúc výbavu GT Line, je pravdepodobne silným argumentom pri kúpe a zároveň slúži ako „logické“ vysvetlenie, prečo za volantom sedia častejšie ženy ako muži.
Samozrejme automatická 8 stupňová prevodovka, či praktickosť batožinového priestoru s objemom 520 l a bezdotykové otváranie batožinového priestoru (aj keď za príplatok) je tiež silný ženský argument na zozname pozitív pri kúpe. Páni by mohli argumentovať pohonom 4x4 či asistentom zjazdu z kopca (Hill Assist Descent Control), ale s určitosťou zaváži aj kumulovaný výkon 300 koní (benzínová 1.6-tka so 147 kW (200k) pri 6000 ot./min., plus dva elektromotory – predný 81 kW (110 k) pri 2500 ot./min. a zadný 83 kW (113 k) pri 2500 – 4000 ot./ min.). Vďaka hybridnému pohonu je táto verzia modelu 3008 jedinou s pohonom všetkých kolies a navyše, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť 240 km/h svedčia o slušnej dynamike.
Ktoré, z dvoch pohlaví bude argumentovať hybridným pohonom pri zvažovaní kúpy si neodvážim tipnúť, ale moje skúsenosti hovoria toto: Hybrid je jednou z teoretických ciest, ktorými sa automobilky vyberajú, aby spĺňali niekým stanovené emisné normy. Ja viem, že životné prostredie, ovzdušie je na tom zle a „monštrá“, ktoré ľudská ruka stvorila je potrebné eliminovať na čo najmenšiu možnú mieru a ozdraviť našu planétu, ale... Je hybridná cesta naozaj tak efektívna, že jej prepadli priam všetky automobilky alebo je len marketingový ťah na upokojenie nášho ega, ktoré sa snaží vykúpiť z motoristických hriechov našej minulosti, keď osemvalce a turbodiesle ešte smelo sedeli na svojich trónoch? Neodpovedajte, je to básnická otázka.
Plug–in hybridný Peugeot 3008 vo výbave GT Line s benzínovým motorom 1,6 a 2 elektromotormi nahrádzajúcimi silu 300 divokých mustangov znie na prvé počutie viac ako výborne. Však? Sila + štipka ekológie + SUV + 4x4 (ako jediné v modelovom rade 3008) v balíčku francúzskej elegancie? Je to vôbec možné? Áno, i keď dokonalé to nie je.., ale ani nemusí byť.
V technickej dokumentácii som sa dočítala, že kapacita batérie je 13,2 kWh, maximálny dojazd podľa WLTP je 52 km a orientačný čas nabíjania z Wallboxu s nabíjacím výkonom 7,4 kW je menej ako 2 hodiny, z domácej siete 220 V je to menej ako 7,5 hod. O druhej časti – o tom nabíjaní som sa sama presvedčila aj na verejnej nabíjačke aj na domácej sieti – a ten orientačný čas je naozaj cca presný :-).
S tou prvou časťou – o maximálnom dojazde som ale akosi v pomykove. Pravdou je, že sme nemali počas testovania laboratórne podmienky, bola zima, viac menej celý týždeň pršalo a čo – to spravia aj zimné pneumatiky, ale viac ako už spomínaných 30 km plne nabitej batérie sa mi v časti s informáciami o nabití a dojazde ani raz nezobrazilo. Upokojovala som sa, že chyba nie je v mojom procesore, veď veľké „čipovanie“ národa v čase testu ešte neprebehlo, ale pre istotu som si robila veľmi podrobné štatistiky jázd spotreby vs. jazdného režimu.
Hodnoty spotreby sa rádovo menili a kým na hybridnom režime s plne nabitou baterkou bola spotreba 2,2 l / 100 km a 14,8 kWh/100 km, v športovom režime s plne vybitou baterkou bola spotreba 7,7 l/100 km. V hybridnom režime bez elektrickej šťavy bola spotreba 6,5 l/100 km. Pri nastavení funkcie eSave na maximum sa nášmu Mirovi podarilo dobiť baterku po zaradení polohy „B“ na futuristicky nadizajnovanom voliči prevodovky z 18 na 28 km (dole PKB smer PK zaradeného za sviatočným vodičom), avšak spotreba benzínu stúpla na 8,9 l. Takže my sme síce získali plus 10 km, ale zdanené sme to mali vyššou spotrebou (...).
Nech je to akokoľvek, 3008 má svoje esá, má svoje jazdné režimy (Electric, Hybrid, Sport, 4WD), má svoj francúzsky šarm, má množstvo asistentov, veľa odkladacieho priestoru, má krásny interiér, skvelý malý volant aj vďaka ktorému sa excelentne manévruje a má svoj francúzsky infotainment, ktorý žiaľ dokáže odlákať pozornosť vodičov. Tak radšej opatrne a bude lepšie, ak mu počas šoférovania nebudete venovať prílišnú pozornosť. Testovaný Hybrid4 mal navyše aj balík Drive Assist Pack PHEV a City Pack 2, čo rozširuje zoznam asistentov o aktívneho parkovacieho asistenta pre pozdĺžne a kolmé parkovanie, Visiopark s cúvacími kamerami a mnoho iných pomocníkov.
Ak by som to mala zhrnúť tak napíšem:
1. V prípade hybridnej 3008 v podstate nie sú žiadne obmedzenia. Nepotrebujete puntičkársky plánovať trasu, ako pri elektromobiloch, vezme Vás kam chcete v štýle akom chcete a ak máte chuť zachraňovať svet alebo si kúpiť odpustky, 3008 ako plug – in hybrid je jednou z možností.
2. Celková spotreba za týždeň testovania s 3 krát plne nabitou batériu bola 6,2 l/100 km – čo nie je vôbec zlé. Celkový feeling z tejto 3008 (to viete, že ženy radšej ako racio počúvajú svoje pocity) bol príjemný pocit voľného nádychu.
Opätovne ma nadchol malý šikovný volant, pasažieri sa cítia pohodlne s pridanou hodnotou pocitu ako pri návšteve galérie umenia. V týchto ťažkých časoch je každá pozitívna energia, príjemný pocit nesmierne dôležitý, pretože pozitívne emócie posilňujú imunitu. A preto by sme sa mali od Francúzov naučiť viac si vychutnávať život, viac sa tešiť, radovať sa aj z dobrej bagety a iných maličkostí. Smelo sa radujte aj z kúpy hybridnej 3008 vo výbave GT Line. Za takúto radosť si síce zaplatíte (cena od 45.690 EUR), ale prečo nie? Milá hybridná 3008... Merci!
Autor: Amy Zaťková, Foto: Miro Vilím