Peugeot 508 GT 2.0 BlueHDi 180k EAT8 a 508 SW GT Line 1.6 Hybrid 225k EAT8 – Batmobil a Tourista
„Sánka dole, 508“. Takto vyzerala reakcia ľudí, keď zbadali druhú generáciu Peugeot 508 a teda musím poznamenať, že to neboli len demotivovaní účtovníci, ktorým sa pri pohľade na 508 vrátila živá farba na vyblednuté tváre, či pseudopaničky z okolitých Perešov, ktoré našli reprezentatívne auto na každodennú logistiku Borisových ratolestí, ale pri pohľade na tento Peugeot zmäkli aj silní rockeri a iní ľudia zakladajúci si na svojom imidži.
Nečudo! Tento vzhľad totiž vyniesol novú 508mu na úplne iný level ako bola prvá generácia. Konečne sa rozprúdili vetry na našich stereotypných cestách a tento dizajn si na Beaufortovej stupnici sily vetra zaslúži hodnosť víchrica.
Niekto triafa na prvú, čo sa o mojom teste 508mičiek povedať nedalo. Prečo to množné číslo? Lebo vďaka obyčajnej mužskej nepozornosti sa mi nečakane dostal do testu aj nový, hybridný Tourista. Takže, díky chlapci. Síce sme dlho spolu nepobudli, ale predsa len, otvoril mi oči, kade cesta vedie a kade nie.
Najprv sa pozrime na 508 GT 2.0 BlueHDi so 180 koňmi a 8 stupňovým automatom, samozrejme pohľadom z Venuše. Zo statusu tvrdohlavej ženy som si povedala, že tento červený krásavec (farba červená Ultimate) mi pripomína K.I.T.T.-a a toto moje spojenie nikto počas celého testu nevyvrátil. Dokonca si spomínam, že aj Marekovi napadlo niečo obdobné v teste Peugeot 508 SW.
Tento Francúz púta pozornosť všade, kde sa objaví, Peugeot 508 a jeho jazdec je ako spojenie Batmobilu s Batmanom. Každý vie, že patrí Batmanovi, ale nikto nevie, kto v skutočnosti sedí za volantom. Pod rúškom tmy je vďaka predným Full LED svetlometom pripomínajúcim linky okolo očí a zadným 3rozmerným adaptívnym Full LED svetlám pripomínajúce jazvy po útoku leva ešte rozpoznateľnejší. Eleganciu a noblesu dopĺňajú bezrámové dvere - okná, ktoré sú bránou do sveta francúzskej graciózne uhladenej športovosti. Vzhľadom na našu slovenskú puritánsku náturu si možno mnohí budú na prvý pocit pripadať ako v marvelovke z budúcnosti v priamom prenose.
Tento pozemský koráb s celým svojím i-Cocpitom, klavírnymi tlačidlami, masážnymi sedadlami, originálnym tvarom 8 stupňovej automatickej prevodovky, drevodekorom okolo v kombinácii s čiernym podkladom doladeným lesklým klavírnym lakom sa dokáže veľmi rýchlo infiltrovať do vedomia i podvedomia. Áno, priznávam, dostal sa mi pod kožu. Menej som si rozumela s infotainmentom, ktorý nebol dokonale #womenuserfriendly. Nevadí, ono to vôbec neuberá na tom hlavnom pocite – že je to šoférske auto aj na dlhé cesty. A preto si myslím, že celý ten humbug okolo infotainmentov je niekedy zbytočný. Ja sa radšej budem cítiť výborne za volantom, ako mať maximálne userfriendy infotainment.
Pod kapotou má 2.0 BlueHDi motor s výkonom 130 kW (180k) pri 3750 ot./min. a krútiak 400 Nm pri 2000 ot./min. s 8 stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá nevytáča zbytočne motor. Táto 508 vyzerá naozaj dynamicky športovo a dokonca v rámci voľby jazdných režimov mu nechýba ani ten SPORT, ktorý prináša citeľný rozdiel nielen v podvozku, ale plnokrvný športiak sa z neho nestane. U mňa sa zapísal na zoznam áut v kategórii športovo – elegantné. Výsledná kombinovaná spotreba pod vedením ženy, na 19 palcových diskoch Augusta bola 6,4 l/100 km. Veľa, či málo? Neviem. Spotreba je veľmi subjektívny parameter, ktorý dokáže ovplyvniť enormné množstvo faktorov.
Menej subjektívny ukazovateľ je objem batožinového priestoru, ktorý je 487 litrov, čo už naznačuje celkom slobodnú ruku pri balení. Áno, ale nezáleží len na tom, koho balíme, ale aj na tom, koho vezieme. Ak by ste po ceste stretli veľmi vysokého stopára/či stopárku, radšej nezastavujte. Na zadných sedadlách by sa mu asi nesedelo úplne pohodlne, to je daň za klesajúce línie strechy „na coupé“.
Sloboda v našich časoch nám dovoľuje robiť skoro čokoľvek, vyjadrovať svoj názor bez primárneho strachu a preto sa často stretávame s tým, že dnes už kadekto nacapí na zadnú časť auta kadejaké skratky. Ani sa nečudujem, že mnohí už tým rôznym skratkám nerozumejú a už im vôbec veria. Toto ale nie je prípad Peugeot 508 GT, ktorý titul GT berie vážne a plnohodnotne spĺňa štandardy pre toto označenie. Áno, je to pravý a skúsený Tourista, ktorý má svoju cenu.
Ženy vedia, že za krásu sa platí a muži si myslia, že celkom dosť. Ak máte vytipovaného tohto krásavca, majte pripravených aspoň 41.590,- EUR, ale ak túžite po systéme nočného videnia, rôznych bezpečnostných Packoch a iných opciách, tak si pripravte ešte zopár Eur do prasiatka.
Mali by ste radšej doma zaparkovaného elegána v praktickom šate, ideálne s prívlastkom hybrid? Ponuku rozširujem o 508 SW GT Line 1,6 Hybrid s 225 koňmi za uvádzaciu cenu od 44.690,- EUR.
A teraz bližšie k tým následkom mužskej nepozornosti, vďaka ktorej sa mi pošťastilo stráviť zopár desiatok hodín aj s Touristom č. 2 – Peugeotom 508 SW GT Line 1.6 Hybrid 225k EAT8. Takže... Zopár bleskových postrehov k 508 SW, 1.6 hybrid s benzínovým motorom, výbavou GT Line a elektrickým dojazdom 44 km podľa WLTP.
Dizajn bol a je stále pecka, bez diskusie, či je to kombík a či liftback. Zásadným rozdielom medzi dvoma 508čkami je okrem karosérskej verzie kombi vs. liftback veľmi dôležitá filozofia ekológie/emisií. Nový 1.6tkový hybridný benziňák je obrazom dnešnej doby a je určený pre .... hm, asi pre ekologicky cítiacich a zodpovedných ľudí.
Pri maximálnej objektivite je podľa jednej z mojich pracovných alternácií (žena matka) elektrický dojazd ako tichý výkrik do tmy. Stroho matematicky sa tento môj názor dá vyjadriť rovnicou, kde dojazd 44 km na elektrinu pri zohľadnení spotrebovanej elektriny, ekologický dopad procesu výroby elektriny na životné prostredie (na SVK majú zatiaľ prevahu atómové elektrárne) a času, ktorý strávite na nabíjacích staniciach (za 90 min na 32 A nabíjačke som získala 12 km dojazd - tu ale musím dôrazne apelovať, aby ste si radšej nezabudli doplatiť za zosilnenú palubnú nabíjačku 7,4 kW, ktorú sme my nemali), je síce super recept s dobrými základnými ingredienciami, ale chce to ešte kúsok viac korenia.
Na druhú stranu ma tento kombík dokázal zaujať nielen svojou praktickou priestrannosťou, ale aj nadštandardným pocitom akoby luxusnej jachty. Zásluhu má na tom aj výbava GT Line, kde mohutné elektricky nastaviteľné sedadlá potiahnuté kvalitnou látkou s výborným bočným vedením sú bezpochyby alfou a omegou pre šoféra.
Príjemnú závislosť dokáže vyvolať aj malý, na póloch skosený dvojramenný veniec volantu, popri ktorom všetky ostatné volanty pripadajú ako z autobusu. Interiér je obdobný liftbacku, ale nájde sa tam zopár funkčných odlišností prameniacich zo statusu hybrid a jeden veľký subjektívny pocit komfortnejšej jazdy, akejsi istoty na ceste a asi lepšej aury. Keď sa zamýšľam nad nesmrteľnosťou chrústa, a tým, pre koho je tento model určený, tak v podstate jednoznačne neviem odpovedať ani na chrústa a s istotou ani na Touristu č. 2.
V jeden svetlý moment mi ale napadla jediná najpravdepodobnejšia odpoveď, tento model „levice“ je vhodný pre ľudí, ktorí nemusia každodenne dochádzať desiatky kilometrov, majú možnosť pohodlného nabíjania v domácom prostredí a majú radi taký „seriózny pocit z auta“. Vďaka možnosti porovnať obe autá, presne viem, čo by som chcela a čo nie. S určitosťou si vyberám z výkladu č. 2 - SW teda kombík, ale so statočným srdcom starého dobrého "DÍZLA". A to aj napriek tomu, že efekt pocitu sedenia ako v motokáre, ktorý som mala v liftbacku, by absentoval.
Ešte veľmi orientačné porovnanie spotreby, na trase Pezinok - Nitra malo hybridné SW s vybitou batériou priemernú spotrebu 6,8 litra (celkovo 7 litrov na 100 km), na trase Nitra - Pezinok mal naftový liftback priemernú spotrebu 5,8 litra.
Ak sa vám 508 páči, lebo je naozaj pekná, v ponuke je taká široká škála volieb motorizácie, výbavy, opcií, že sa z toho stáva elementárna kombinatorika a vybrať si nevyberie len ten, kto nechce.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Zaťko