INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Renault ZOE Intens R135 Z.E. 52 kWh – Život so ZOE

Renault ZOE Intens R135 Z.E. 52 kWh – Život so ZOE

Dostať krásne ženské meno do vienka je predzvesť úspechu. Možno to znie trafene, ale ja verím, že autá ožívajú a majú vlastný život s príbehom, vďaka ktorému sa stávajú členmi rodiny. V prípade ZOE to platí dvojnásobne, pretože význam mena ZOE je ŽIVOT. 

"Ahoj krpatá…:-) Kto si a kam patríš?", pýtam sa malého rozkošného auta bez výfuku. 

Smelo a bezprostredne odpovedá: „Volám sa ZOE a priezvisko mi dali páni od Renaultu. Patrím k moderným mestským autám, ktoré nepotrebujú fosilné palivá, aby Ťa zviezli. Aj keď vyzerám tak trošku ako iní moji súrodenci s rovnakým priezviskom, som úúúplne iná. Som elektrická! Viem, že moja modrá farba -  Celadon nie je dokonale dievčenská a niektorí si myslia, že mi nepristane, ale ak budeme BFF (akože Best Friends Forever), na farbe nezáleží, však? Tak čo povieš, budeme kamošky?“



Znie to infantilne? Možno, ale zároveň to znie úprimne, priamo a hlavne nekomplikovane. Presne, ako tak aká je ZOE. Vyzerá ako iskrivá budúcnosť v prítomnosti so závanom slávnej minulosti. Typické dizajnové znaky Renaultu nezaprie a nemá na to ani dôvod. Túto malú a vrtkú eko aktivistku odeli do výraznej azúrovo modrej farby, aby potichučky ale zato vytrvale šírila osvetu a aktívne zlepšovala ovzdušie našich miest.

Vo vnútri ponúka ZOE príjemnú atmosféru gaučoidnej pohody. Šedé tkaniny a látkové čalúnenie z recyklovaných materiálov Recytex v kombinácii s umelou kožou pôsobia prívetivo kamarátsky. Neprehliadnuteľným elementom interiéru je veľký a moderný vertikálny displej infotainmentu s navigačným systémom Easy Link. Závan minulosti je cítiť na predných  sedadlách, ktoré sú bez možnosti výškového nastavenia. 



Hm... Čo to, malá ZOE? Vari si feministka a týmto sa chceš vyhradiť voči vysokým a chlapským mužom? Nepredpokladám, že je to tak, ale úprimne, urastení páni sa v nej nebudú cítiť úplne „komfi“. Na druhú stranu, pohľad na krčiaceho sa chlapa za volantom malej ZOE nebude sebavedomím odkazom mužnosti pre nežnejšiu polovičku. Na zadných sedadlách sú 3 bezpečnostné pásy (nie dva ako niektorí priami konkurenti). S logickou predikciou pri pohľade na zadné sedadlá a okolitý priestor je každému jasné, že na dlhšiu cestu to nebude pohodlie ako na Klippane z Ikea. 



Fascinuje ma odvaha, akou sa malá ZOE púšťa do súboja s excentrickými musclecars s tornádovým zvukom. Verí si a vie, že zahanbená nezostane. Jej okamžité reakcie na plyn sú jednoducho nevyčerpateľným zdrojom radosti. Číselné kombinácie ZOE sú: 100 kW/135 koní pri 4200 až 11163 otáčkach/min. a 245 Nm pri 1500 až 3600 ot./min. 

Celkové napätie batérie je 400 V, kapacita 52 kWh. Na papieri sa uvádza homologizovaný dojazd 386 km (NEDC).  V praxi sa pri nabití batérie na 99% na prístrojovom displeji zobrazilo číslo dojazdu 376 km. (Obuté mala 16 palcové disky). Nabíjacie možnosti ZOE: rýchlonabíjačka 50kW DC z 0 na 80% za 1 hodinu a 5 minút,  a z 0 na 100% 1 hodina a 29 minút, Wallbox s 7,4 kW AC (32A) z 0 na 80% je nabitá za 6 hodín a 5 minút, no ak by ste ju potrebovali napojiť na domácu zásuvku 10 A, bude to trvať 34 hodín aj 30 minút. 



Hodnota dojazdu je naozaj konkurencieschopná klasickým autám na kaustobiolit (znie to zaujímavo, ale stále je to len fosilné palivo). Samozrejme pri dojazde platí priama úmera klesania dojazdu k stúpajúcej rýchlosti. Nezabudnime na fakt, ZOE má okrem klasického „D“ na voliči prevodovky typu E - Shifter aj „B“, vďaka čomu sa pomocou rekuperácie šetrí energia a predlžuje dojazd. 

Aj keď je ZOE primárne určená do mestskej civilizácie, nezľakne sa ani dlhších ciest mimo komfortnej zóny veľkomiest. Kým v meste má jazdný režim ECO skutočne význam, mimo mesta / na diaľnici je ideálne režim ECO vypnúť, teda ak si chcete užiť dynamickejšiu jazdu. S priemernou spotrebou 14,4 kWh počas testu a dojazdom skoro 400 km je pohodlná aj frekvencia nabíjania. Naozaj, reálny dojazd je to, čo ZOE zásadne odlišuje od iných elektromobilov v danej triede...



Status quo bezpečnosti na cestách je, že autá bez svojich aktívnych či pasívnych asistentov jazdy už nie sú „in“. Samozrejme, je to nielen hodnotová prestíž auta, ale/a hlavne je to preventívne opatrenie. Aj  ZOE má svojich skrytých aktívnych pomocníkov (systém varovania pred opustením jazdného pruhu s aktívnou korekciou jazdnej dráhy, rozpoznáva dopravné značky a upozorňuje na prekročenú rýchlosť, systém sledovania mŕtveho uhla,... ).

Definitívne je táto krpaňa s prekvapivo veľkým batožinovým priestorom (338 l) výbornou voľbou do iskrivého života v meste. Cena za emancipovanú eko aktivistku ZOE je vo výbave Intes (bez opcií) 35.500 Eur a s príplatkami sa testovaná ZOE vyšplhala na sumu 37.250 EUR. Hm, nie je to málo, edukácia a pocit, že sa aktívne podieľate na zlepšení ovzdušia sú nevyčísliteľnou pridanou hodnotou. Bavíme sa samozrejme o plnej cenníkovej cene bez dotácie štátu a uvádzacej zľavy importéra 4.000,- EUR. 



Na záver by som rada prispela svojou skúsenosťou zo „života so ZOE“. ZOE sa nesnaží vyhovieť všetkým, snaží sa vyhovieť tým, ktorí jej rozumejú. Žije život ako v budúcnosti so závanom minulosti v prítomnosti. Nemá strach zo zmeny a presne vie kam patrí. Nemrhá Vašim časom, ale dáva Vám priestor v čase... Po 7 epizódach seriálu „Život so ZOE“ viem jednoznačne povedať, že ÁNO, ZOE je hodná stať sa kamoškou a niečím ako BFF. 

Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko