Caddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoOctavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - Známa neznáma

Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - Známa neznáma

Dostala som jasné inštrukcie - nepíš román, stačí poviedka :-).Takže, pokúsim sa to skrátiť a byť menej poetická a viac vecná. Na Slovensku je pravdepodobne nepísané pravidlo, že jedna Škoda do rodiny tak akosi prirodzene patrí. A práve jednou z najuniverzálnejších (a všeobecne aj najestetickejších) Škodoviek je podľa môjho názoru Octavia. 

Je skvelá v každej úlohe, či už ako služobné alebo ako rodinné auto s vynikajúcim komfortom, výbornou spotrebou, s dobrými proporciami a v ideálnom prípade bude hrať v hlavnej úlohe model Octavia RS combi s pohonom všetkých kolies. V živote sa jednoducho stáva, že sh.t happens a ideálnych prípadov je čoraz menej. My, ženy vieme, že niekedy sa treba „uskromniť“.  Alebo vlastne prečo? Veď dieselová RS ako liftback je predsa skvelá náplasť na stratu ideálu. 

Na prvý pohľad je vizuálna nenápadnosť tejto známej pani viac ako sympatická. Pasívno – agresívne tvary čiernej prednej masky s prižmúreným svetelným prejavom nasrdenosti, k tomu pretiahnutá kapota až na špičku „nosa“ je skvelou kombináciou moderného konzervatizmu. Vzadu dominujúce svetelné efekty a „prilepená“ čierna lišta / alias jemný spojler, pôsobí esteticky čisto. Kombinácia čiernej s farebným základom Strieborná Brilliant metalíza je jednoducho Simply Nice. 

Ani v dieselovej verzii nechýbajú chrómové koncovky výfukov, z ktorých je ale jedna zaslepená. Aj keď si myslím, že oproti predchádzajúcej generácii vyzerá, ako keby držala drastickú diétu a jej oblé tvary sú definitívne preč, musím skonštatovať, že jej tie ostré tvary celkom pristanú. 



Tak, ako som už spomínala, pre mňa je jej vonkajšia uniformnosť či nenápadnosť viac ako sympatická. Interiéru však slovo nenápadný rozhodne nepatrí. Na prvý pohľad si oči vyočíte na tvaroch športových sedadiel (Alcantara športové top ergonomické sedadlá) s 2 pamäťami a masážnou funkciou, do ktorých keď sa usadíte, budú Vám pripadať, ako keby Vám boli šité na mieru. Kombinácia použitých materiálov, ako kvalitou, tak aj vizuálom do seba úplne zapadajú. Aj keď je „domáca“ farba pre túto značku zelená, dovolím si tvrdiť, že v RS sa pri výbere ambientného osvetlenia viac ľudí prikloní k červenej, len preto, lebo to tak akosi vyzerá viac dynamicky. Po prvom uchopení volantu bude  veľmi ťažké od neho dať ruky preč... 



Digitálny prístrojový displej je výborne čitateľný, doplnený skvelým projekčným head-up displejom. Práve tu je teraz priestor na to, aby som „žalovala“ a ocenila prácu ľudí, ktorí sa podieľali na výrobe tejto dobre známej neznámej. Celé to totiž tak dobre vymysleli a zladili, že táto Škodovka dokázala pohnúť názorom aj najzarytejších kritikov tejto značky. Nie nadarmo sa hovorí, čas všetko „ukáže“. Technicky tejto malej dáme namiesto srdca tlčie 2 litrový dieselový motor s výkonom 200 koní. Na prvé počutie to vôbec neznie ako jazdecký orgazmus, avšak na strane druhej, je to stelesnená pokušiteľka,  ktorá má svoje zbrane - 147 kW pri 3600 – 4100 otáčkach /min, krútiaci moment 400 Nm pri 1750 – 3500 ot./min. 



Takto spolu je to slušný základ pre únik z každodennej šedej reality. Na druhú stranu je primerane skromná a praktická, aby sa to v rodine uhralo, ako ideálne a praktické auto. Netreba k tomu ani veľa, pretože stačia argumenty ako veľkosť batožinového priestoru 600/1755 l a skvelá dlhodobá spotreba, ktorá v praxi znamenala 6.7 l/100 km. Ale nebol by pohľad z Venuše bez ale, keby som nenapísala, že sa mi s ňou úplne v pohode podarilo jazdiť aj so spotrebou 5 l/100 km.  Ani Octavia by nebola správna dáma, keby nemala svoje prekvapenia :-). 



V praxi to znamená, že po naštartovaní sa dostaví prvotný šok z modulovaného zvuku osemvalca, ktorý znie jednoducho... ehm... pubertálne. Problém? Nie, pretože podľa zvoleného režimu je možnosť sa ho zbaviť. Najideálnejším režimom je individuálny s možnosťou nastavenia podvozku do komfortného režimu (Adaptívny podvozok (DCC)), ktorým získate auto ako oblek -  šité na mieru. Rečou žien to znie asi takto: ideálne je nastaviť si režim Individual, potom to ide ako po masle, komfortne, s nohami pevne na zemi, stačí zaradiť D a ste ako v pohodlí a ticha domova. Za odhlučnenie si zaslúži táto dieselová eReSa pochvalu, i keď... možno v tom mali prsty aj zimné pneumatiky obuté na 18 palcových diskoch kolies. 



Je to už raz tak, že my, ženy v prvom rade myslíme na našich najbližších, na rodinu a deti. Pre všetkých našich blízkych dokáže RS ponúknuť to, čo práve potrebujú. Pre deti priestor – veľa priestoru, pre rodičov komfort, pre polovičku z Marsu aj zábavu a akúsi náplasť na rany mužského ega. Aj keď si povieme na rovinu, že toto auto technicky nie je žiadny superšport, má niečo do seba, čo nás – bratov Slovákov dokáže chytiť za „srdce“. A aj keď sú reakcie na plyn v porovnaní s benzínovou pani Octaviou o čosi pomalšie, mne sa táto neznáma známa (za cenu 41.000 EUR aj zopár drobných navyše) veľmi zapáčila. Ak by som chcela byť na záver trošku Venušácky teatrálna, napísala by som, že dieselová Škoda Octavia RS zmenila môj pohľad na novú Octaviu. Zmenila hlavne môj názor na nevšednú obyčajnosť, ktorá ukrýva oveľa viac, ako sa na prvý pohľad zdá. 

Autor: Amy Zaťková, foto: Jakub Čajko