INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Suzuki Across 2,5 l Plug–in Hybrid, E-CVT, E-Four - Muž so železnou maskou?

Suzuki Across 2,5 l Plug–in Hybrid, E-CVT, E-Four - Muž so železnou maskou?

Alebo je to jednovaječné dvojča Toyoty RAV4 pochádzajúce od inej matky? Aj tak by sa dala pochopiť existencia nového plug–in hybridného SUV od Suzuki, ktorým je Across. To pôvodné dvojča vnímam povedzme ako toho samoľúbeho kráľa Ľudovíta XIV., ktorého Across zosadí z trónu, aby mohol skromnejšie, ale o to rozvážnejšie vládnuť svojmu ľudu. Tu už samozrejme miešam kúsky filmu s Leonardom DiCapriom, ktorý žije dlhé roky ukrytý v železnej maske. Kto sa schováva pod železnou maskou identického dvojčaťa RAVky? Je to ukradnutý copywrite? Nie, sklamem bulvár, rozhodne sa tu nejedná o žiadne nekalé praktiky konkurenčného boja, ale o legálnu spoluprácu Toyoty a Suzuki.

Na prvý pohľad má Across skutočne DNA RAV4-ky, ale pozornému oku neujde signifikantný rozdiel, ktorým je o čosi surovejšia, robustnejšia, sebaistejšia a dynamickejšie pôsobiaca predná maska, ktorú lemujú LED svetlomety s technológiou Bi – beam. Celkový vzhľad je už naozaj pod rúškom spoločnej DNA a je charakterizovaný ostrými hranami s výraznými líniami, ktoré pôsobia dynamicky. Jedinečnosť Suzuki Across spočíva v jej jedinej možnej dostupnej výbave, ktorou je GLX.  V tejto výbave okrem iného nájdete 19 palcové disky z ľahkých zliatin, či veľmi praktické otváranie batožinového priestoru kopnutím jednej nohy. Vo vnútri sa mieša rukopis východnej kultúry, ktorý je skôr čitateľne funkčný (až sparťansky praktický) so západnou latentnou, miestami až okatou túžbou po štýlovej prémiovosti. 



Niečo z toho predstavujú pohodlné sedadlá, červené prešívanie, 9 palcový multimediálny audiosystém, prístrojový panel so 7 palcovým informačným displejom, vyhrievanie volantu, ako aj predných či zadných sedadiel. Neoceniteľným prvkom je nezávislé kúrenie, ktoré je možné zapnúť pomocou diaľkového ovládania na kľúči. Interiér ponúka rozumný kompromis moderných technológií s ponechaním mechanických – dobre známych a fungujúcich tlačidiel. Across vnímam ako jedného z predstaviteľov praktickej využiteľnosti, než ako krásavca s vysnívanými ideálmi. Ako dôkaz mi postačila klasická páka prevodovky (aj keď je to E-CVT), na ktorú treba poriadnu dávku svalovej flexie. Ďalej tomu nasvedčuje aj otočný ovládač jazdných režimov (Normal, Eco a Sport), či samotný režim Trail mode.



Across ako muž za železnou maskou má veľmi slušný systémový výkon – 225 kW (306 k). Takéto stádo koní generuje svorka motorov - 2,5 litrový atmosférický 4 valec s výkonom 136 kW (185 k) pri 6000 ot. / min.,  max. krútiaci moment 227 Nm pri 3200 – 3700 ot./min.  a 2 elektromotory, z ktorých predný má výkon 134 kW a max. krútiaci moment 270 Nm, ten zadný „pajdá“ s výkonom 40 kW a max. krútiacim momentom 121 Nm. Okrem toho, že teória v produktovom liste uvádza, že systém Plug-in Hybrid poskytne vždy maximum toho, čo potrebujete: výkon, dojazd aj ohľaduplnosť k životnému prostrediu, rečou praktickej Venuše to znamená, že tých avizovaných 70 km ako elektrický dojazd nie je len nezmyselné marketingové vyhlásenie, ale je to reálne číslo, ktoré toto auto dokáže prejsť na elektrinu. A to aj v zime! Na druhú stranu, to nabíjanie je len o čosi kratšie ako týždeň pred výplatou. Dôvodom je pomalé nabíjanie AC, bez možnosti DC na želanie. V praxi to znamená, že cca 4 hodiny na klasickom wallboxe, a na domácej šťave sa nabije z večera do rána.



Na ceste sa muž za železnou maskou nezaprie, je dostatočne sebavedomý, ale nebude prehnane frajeriť – načo aj, veď je to slušný Plug – in Hybrid / ekológ s ideálnymi mierami, ktorými dokáže maximálne poslúžiť rodine (objem batožinového priestoru je 490 l), či aktívnym športovcom, ktorí sa aj vďaka pohonu 4x4 nemusia obmedzovať ani pri adrenalínovejších zážitkoch. Spotreba sa pohybuje okolo 20 kW na 100 km, resp. v prípade úplného runoutu elektriny je to 6,7 l benzínu na 100 km.  

Osobne si stále myslím, že kým autá neboli až také inteligentné ako dnes, šoféri boli predvídavejší, či dokonca aj zručnejší. Dnes tu máme pokročilé bezpečnostné systémy, ktoré nám pomáhajú (a zároveň otupujú), ale je fajn ich mať. Predkolízny systém, asistent sledovania jazdného pruhu, či monitorovanie mŕtveho uhla, dynamický – radarom podporovaný tempomat či upozornenie na situáciu za vozidlom sú len niektoré z bezpečnostných asistentov, ktoré v produktovom liste nájdete v plnom znení.



Neviem, ktoré dvojča by ste si vybrali v prípade Coca Cola vs. Pepsi, Puma vs. Adidas…, ale v prípade Suzuki vs. Toyota má Suzuki jeden obrovský tromf. A tým je cena. Žijeme na Slovensku, vo veľmi tažkých časoch, preto viac ako kedykoľvek pred tým platí, že cena “predáva”. K tomu už len dodávam, že niekedy je lepšie 2 krát merať a raz objednať Suzuki Across v tej jedinej a zároveň najvyššej výbave za 49.990 EUR.  

Autor: Amy Zaťková, foto: Jakub Čajko