Suzuki Swift 1,2 l Dualjet Hybrid – Obyčajný hrdina
Nepopieram, na cestách to vyzerá ako keby bol malý Swift estrogénový hetrik, ale rozhodne to nie je pravidlo, že za volantom každého Swiftu musí sedieť žena. Osobne si myslím, že tým, že Suzuki Swift nesľubuje záchranu sveta, ani neprekonateľné adrenalínové zážitky, nemá 400 koní a nereve na celú ulicu je nám – ženám akosi bližší. V podstate nesľubuje nič, čo by z neho robilo jedného zo zástupcov „machocars“, čo môže byť viac, ako sympatické. Swift bol a je obyčajný hrdina našich každodenných životov, na ktorého sa môžeme spoľahnúť.
Pre jeho obyčajnosť, užívateľnosť a skromnosť je každá generácia malého Swištíka viac a viac vyhľadávanejšou voľbou ľudí, ktorí potrebujú od auta, aby im slúžilo... dlho a verne. Nová generácia Suzuki Swift vyzerá, ako dospievajúci teenager... niekde sa zaobľuje, inde si vyšportovalo ostrejšie línie. Počula som už aj taký názor, že aktuálna generácia niektorým fanúšikom pripomína niečo ako „fejkové Mini“, ale ja si myslím, že je to stále to milé malé Suzuki, ktoré stojí pevne nohami na zemi (k tomu mu pomáha aj jeho obyčajná Allgrip sila).
Superhrdina z neho nebude, ale hrdinom ho bude považovať každý okoloidúci, či sused, keď uvidí, ako Vás vďaka pohonu 4WD to malé auto dostane na chatku na konci lesa. Systém ALLGRIP AUTO je systém pohonu všetkých kolies, ktorý dodáva istotu pri jazde na klzkej vozovke, zasneženom povrchu, alebo inom type nespevnenej cesty. Zlé svedomie kvôli možnej uhlíkovej stope sa malý Svišť snaží vykúpiť svojou hybriditou. Hybridné svedomie, teda jeho „zelenšie ja“ je mild hybridný systém – Smart Hybrid Vehicle by Suzuki, ktoré znižuje spotrebu a zvyšuje komfort jazdy.
Systém sa skladá z integrovaného štartér generátora, ktorý slúži aj ako pomocný elektromotor k 1,2 l DUALJET spaľovaciemu motoru s duálnymi vstrekovačmi na každom valci. Tento systém s možnosťou rekuperácie znižuje spotrebu paliva, čím si splní svoju emisnú daň.
Swift ako obyčajný hrdina má 4 valce, motor s objemom 1197 cm3, výkonom 61 kW (83 k) pri 6000 ot./min. a krútiaci moment 107 Nm/ 2800 ot./min. V teste sme nemali CVT, ale klasický 5 stupňový manuál. Pre toto mestské autíčko je nekomplikovaná klasika „len“ 5 prevodov dostačujúca, ale áno, ten šiesty stupeň tam niekedy absentuje. najmä na diaľnici. Pri diaľničnej rýchlosti si už človek začína uvedomovať aj zvuk / hluk, ktorý pri mestskom štýle našich preplnených ciest neeviduje, teda nerieši.
Na cesty sa Swištík púšťa s obrovským elánom, veselo si myšičkuje, ale tak ako väčšina malých áut, s nerovnosťami našich ciest sa veľmi nekamaráti. O to viac vie tento malý hrdina príjemne prekvapiť svojou spotrebou. Keď som na začiatku písala, že nepatrí medzi sľubotechny, jeden z bodov svojej spoľahlivosti je aj potvrdenie avizovanej priemernej spotreby (5,5 l/100 km). Dokonca, sa mi počas testu podarilo túto spotrebu podliezť, aj keď len o 1 dcl, ale čo je doma, to sa počíta. Interiér malého Swiftíka aj v tejto generácii pôsobí zábavne a vzdušne. Napriek svojej „maličkosti“ pôsobí dospelo a aktuálne. Čisté línie s modernými užívateľnými technológiami, veľké kukadlá, alias budíky, združený prístrojový panel a relatívne veľký volant pre tak malé auto odzrkadľujú trendy vyžadované zákazníkmi dnešných čias. Volant viditeľne ukrýva tlačidlá najbežnejších funkcií.
Pasívna a aktívna bezpečnosť je esenciálnym prvkom, ktorý v najvyššej výbave GLX zahŕňa dvojsenzorovú podporu brzdenia, radarovú podporu brzdenia, monitorovanie mŕtveho uhla, rozpoznáva dopravné značky, upozorňuje na premávku za vozidlom a má aj prvky bezpečnosti na ochranu chodcov. Aj keď sa primárne predpokladá, že toto auto je niečo ako „prvá voľba slobodných“ (lebo predsa pre rodiny s deťmi sa podľa aktuálneho trendu odporúčajú rodinné SUV), nemusí to tak byť. V dobe, kedy sa miesto kočíkov používajú šatky, kedy skoro všetci už kváskujú a ušijú si už aj oblečenie, na nákupy im batožinový priestor 265 l bude stačiť. Stále je ale potrebné mať na pamäti, že na tú chatu na konci lesa nie je potrebné zabaliť oblečenie na 4 ročné obdobia, ehm.. ide sa len na víkend.
Univerzálnosť a ľudomilnosť malého Suzuki Swift sa odzrkadľuje aj na cene, ktorá je jednoducho bezkonkurečná. Za našetrených 11.890,- EUR už môžete mať Suzuki Swift 1,2 Dualjet Hybrid vo výbave GL, avšak oveľa zaujímavejšie znie fakt, že za 16.510,- EUR (za metalízu si priplatíte 400 EUR) dostanete štvorkolku v najvyššej výbave GLX. Možno Suzuki Swift nebude hrať prím na našich cestách, ale ako člen mestského orchestra je spoľahlivým jedincom, ktorý vždy zahrá presne tak, ako to potrebujete.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Miro Vilím