INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Novinky / Honda Civic Type R - Keep revving!

Honda Civic Type R - Keep revving!

Povedzme si to na rovinu. Je to tam! Vzrušenie pred jazdou, radosť z rýchlosti a ovládateľnosti na okruhu a okreske, uspokojenie po zaparkovaní chladnúcej okrídlenej beštie.
 
Turbo? Konečne! Atmosférický dvojliter predchádzajúcich dvoch generácií bol požehnaním a zároveň kliatbou, bol "dvojsečnou" katanou. Z jednej strany ostrý ako britva brúsená mesačným svitom, z druhej strany nemohúcne tupý nedostatkom sily v akýchkoľvek otáčkach nezačínajúcich číslom šesť a vyššie. Tentoraz máme k dispozícii 400 Nm (viac ako dvojnásobok predchádzajúcej K20Z4!) v rozpätí 2,500 až 4,500 otáčok za minútu a vtipy o tom, že aj momentový kľúč má viac sily ako Honda sa definitívne stávajú obsoletné. Rozumiem, niekto bude smútiť za bleskovou odozvou a frenetickým jakotom, ale nemyslite si, že nový prepĺňaný agregát od Hondy má dieselovú charakteristiku niektorých konkurentov. Chcete maximálny výkon? Tak si motor pekne vytáčajte až po sedemtisícovú hranicu červeného poľa otáčkomeru a cestou, pri 6,500 otáčkach, pozdravíte aj tých 310 koní. Dvojliter bleskovo naháňa ručičku smerom vyššie a postupné rozsvecovanie farebných diód presne diktuje potrebu vpálenia ďalšej rýchlosti vo famózne precíznej a krátkej kulise. A keď píšem krátkej, myslím tým sakra krátku dráhu pohybu radiacej páky. Štyridsať. Milimetrov! Na zrýchlenie z 0-100 km/h za 5,7 s vďaka tomu nepotrebujete automatickú prevodovku, len trochu šikovnosti a cviku. Olejový chladič prevodovky pomáha udržiavať termickú pohodu aj pri okruhovej záťaži.

Sprievodná zvuková kulisa pohonného ústrojenstva je poctivo mechanická, žiadne falošné elektronické tóny hrajúce z reproduktorov. A je hlasná. Veľmi hlasná. So zaradenou rýchlosťou a bez plynu počujete ozvenu brutálneho hukotu Tarquiniho touringového špeciálu. Stačí však kopnúť pedál akcelerátora na podlahu a šup, sme naspäť v trochu tichšej realite. Výfukové potrubie mocne dýcha bez obvyklých tlmičov hluku (!) štvoricou koncoviek jemne vibrujúcich nedočkavosťou po plnej dávke spáleného vysokooktánového paliva. Napriek tomu je cestovanie nadpriemernými diaľničnými rýchlosťami akusticky dostatočne uspokojivé.

   
Spomalenie aj z maximálnej rýchlosti 270 km/h zabezpečujú štvorpiestikové brzdové strmene v súčinnosti s prednými vŕtanými a chladenými kotúčmi s priemerom 350 mm. Vzadu sú k dispozícii jednoduché strmene a 296 milimetrové brzdové disky. Inými slovami, tajpár konečne dostal brzdy. Parádne brzdy! Nepoľavujúci účinok brzdovej sústavy aj po dvadsiatich ostrých kolách na Slovakia Ringu bol imponujúci. Toto že je séria?! #$%&*@!!! Stabilitu pri brzdení z vysokých rýchlostí podporujú aj adaptívne tlmiče vo všetkých štyroch rohoch karosérie. Napriek tomu je pocit pri spomaľovaní veľmi motorkársky, predok sa síce nepotápa, ale vnímate voľnejší zadok. A s tým zadkom si viem veľmi pekne pomôcť do uťahujúcej sa zákruty. Príliš rýchly nájazd? Rýchla noha z plynu vyprovokuje jemnú pretáčavosť, akcelerátor na podlahu, zaberie mechanický samosvor a ideálna stopa sa opäť o čosi priblíži. Stabilný a súčasne hravý podvozok skutočne umožňuje ovládať auto plynom presne podľa potreby a nálady. A to je prosím predokolka! Ak je priestor, zvolíte rozšafnejší spôsob pohybu, ak ste na úzkej okreske, bezpečne sa zabavíte aj vo svojom pruhu. Geniálne!



Príjemným zistením je skutočnosť, že auto má len dva režimy nastavenia celku: normal a race.  Stlačením magického tlačidla +R docielite zvýšenie tuhosti tlmičov o 30%. Áno, je cítiť zdravú tvrdosť naladenia podvozku, ale vďaka tuhosti karosérie a kvalite nastavenia je odtlmenie rán aj od prepadnutých bratislavských kanálov vybavené jedným pohybom dráhy tlmiča. Skutočne nevidím dôvod prečo sa vracať späť do normálneho nastavenia tlmičov. Plus erkový mód zároveň zrýchli reakcie a odozvu motora, obmedzí účinok stabilizačného systému a elektrického posilňovača riadenia a v menu multifunkčného displeja doplní informácie o tlaku turba, teplote chladiacej zmesi, tlaku a  teplote motorového oleja. A tieto informácie nutne potrebujete.
 
Cit v riadení? Úprimne, neviem na túto otázku odpovedať. Síce som cítil a presne vedel čo auto v každú milisekundu prejazdu zákruty robí, ale vnímal som to skôr ako celok, nie ako výsledok výnimočnej citlivosti v presnom riadení. Základ sú najlepšie sedačky, v akých som kedy sedel. Nielenže pevne držali vrchnú časť tela, vrátane ramien, ale predovšetkým vysoké bočnice a dostatočná dĺžka sedáku poskytli dokonalé a zároveň pohodlné ukotvenie vodiča. Konečne auto, v ktorom volantom len točím a nemusím sa oň opierať.


    
Ak ste sa do Type R nezamilovali na prvý pohľad, poznajúc jeho jazdné vlastnosti a prejavy začnete pozitívne vnímať aj vizuál exteriéru, ktorý svojou členitosťou pripomína brnenie samuraja. Už viete, že za jeho teatrálnosťou sa skrýva dokonalá funkčnosť. Predný nárazník s výrazným lipom, zakrytovaný podvozok a zadné krídlo optimalizujú prúdenie vzduchu a pomáhajú vytvárať skutočný prítlak. Aerodynamická efektívnosť karosérie je nepochybne dosiahnutá aj triezvou veľkosťou predných nasávacích otvorov. S odvetrávaním a chladením motorového priestoru pomáhajú plne funkčné výduchy nad (ok, len polovica z nich je funkčná) a za prednými kolesami.

Spomínajúc karosériu musím zmieniť aj číselné vyjadrenie hodnoty základného objemu batožinového priestoru. Uvedomujem si, že nie sme v triede naftovej kombi verzie Octavie RS a tento údaj je vlastne úplne irelevantný, ale keď som videl ako Civic zhltol obrovský kufor s výbavou nášho kameramana, nemôžem inak a musím sa podeliť. Štyristodeväťdesiatosem (498!) litrov. A dorazím to informáciou, že produkčné modely budú mať aj zadné vyklápacie magic seats. Takže pohodlne prepravíte aj svoje bicykle a fikusy.

Nový Civic Type R je prvý FWD megahatch. Je to pravý japonský športiak starej školy, auto s osobitným charakterom a hlbokým šarmom. Odkazom pretekárskeho ducha je dôstojným nositeľom veľkého červeného písmena H. Snáď prvé okrídlené auto z Japonska, ktoré môžu bezvýhradne chcieť aj fanatickí milovníci sterilných germánskych rýchlikov. Ja si ho prosím v červenej Milano Red.


Text: Miro Vilím, Foto: Honda