INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Eventy / Akcie / Ford Performance Event 2019 – Divoké kone vo voľnom výbehu

Ford Performance Event 2019 – Divoké kone vo voľnom výbehu

Presne o 0,347 sekundy je nový Ford Mustang GT Fastback rýchlejší ako Mustang GT Convertible..., ale poďme od začiatku. 

Importér značky Ford na Slovensku, spoločnosť Summit Motors Slovakia, usporiadala v druhý augustový týždeň event určený pre majiteľov rýchlych Fordov. Podujatie organizované v spolupráci s Mustang & American Car Club Slovakia a Koiš Racing pritiahlo na SLOVAKIA RING takmer 200 návštevníkov a 80 vozidiel značky a to nielen zo Slovenska, Česka, Rakúska, ale dokonca aj z Veľkej Británie.

Najširšie zastúpenie mal ako celosvetovo najpredávanejšie športové auto Mustang, nemenej zaujímavé však boli modely Focus RS a ST. Skutočnými lahôdkami boli dva Mustangy prvej generácie, jeden v raritnom prevedení Shelby GT 350, pretekárska GT40, ale aj Focus RS500 druhej generácie.

Ford Performance Event bol zároveň oslavou 55. narodenín Fordu Mustang a podujatím, ktoré malo za cieľ podporiť komunitu majiteľov rýchlych Fordov a umožniť im vychutnať výkony ich áut v bezpečnom prostredí pretekárskeho okruhu a Centra bezpečnej jazdy. Popri škole šmyku boli pripravené merané šprinty a na záver aj spanilá jazda po veľkom okruhu. 
 
Súčasťou programu (a pre mňa pôvodne najpríťažlivejší bod podujatia) bola slovenská premiéra nového modelu Focus ST štvrtej generácie. Popri päťdverovom hatchbacku vo farbe Performance Blue predstavil Ján Vrábel, marketingový a produktový manažér Summit Motors Slovakia, aj verziu kombi v nádhernom laku Orange Fury. 



Focus ST u nás dostane priestor v rámci klasického redakčného testu, takže len v stručnosti pripomeniem, že jeho prednú nápravu poháňa nielen 2,3 litrový štvorvalec EcoBoost, ktorý je evolúciou motora pochádzajúceho z Mustangu (a predošlej generácie Focusu RS), ale rovnako ako v predchádzajúcej generácii je k dispozícii aj naftová verzia. 



Benzínová jednotka s výkonom 280 koní a predovšetkým silou 420 Nm sa stane dôstojným súperom vo svojej kategórii. Obrovskou výhodou by mala byť skutočnosť, že Focus ST je dostupný nielen s perfektnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ale (zatiaľ pre benzínovú verziu) aj so sedemstupňovým automatom. 



Benzínový a aj naftový motor 2,0 TDCi Ecoblue s výkonom 190 koní a 400 Nm sú k dispozícii pre obidve karosárske verzie. Ostré kombi Focus ST s benzínovou motorizáciou takmer nemá žiadnu konkurenciu. Predstavenie nového Focusu ST bolo zároveň jediným statickým bodom programu, po ňom sa už len jazdilo. 



Účastníkom podujatia boli k dispozícii dva moduly Centra bezpečnej jazdy, Odtrhová plošina a Kruh. Importér pre nás pripravil celkom štyri autá, Mustang GT ako Fastback, dvakrát ako Convertible a tiež novučičký Focus ST. Moja voľba padla na kabrio a hoci už som s ním mal skúsenosť, veru som sa na odtrhovej plošine natrápil. 



Zvládnutie náhleho pretáčavého šmyku na povrchu, ktorý má len 20% priľnavosti asfaltu je predsa len ťažšie ako jeho cielená provokácia na suchu. Môj zaspatý zadok a pomalé ruky mi pripomenuli, že pred zimnou sezónou budem ešte musieť čo to potrénovať. Kruh mi už sadol lepšie, ale opäť platí, že tréning robí majstra. 



Krátku prestávku pred šprintami sme využili na fotenie Focusu ST v technickej sekcii okruhu, návrat do paddocku som si užil svižnou jazdou. Potenciál, ktorý nové ST naznačilo je mimoriadne sľubný a tie najlepšie zážitky za volantom očakávajte na okresných cestách. Už teraz môžem prezradiť, že na našom domácom kopci Focus ST exceloval. 



Šprinty, konečne! Na prvý pohľad a pre toho, kto ako jazdec nezažil ich atmosféru to môže byť jednoduchá zábava, pre mňa to však bol jeden z tých nečakane skvelých zážitkov. Opäť sadám za volant Mustangu GT Convertible, strechu dávam dole a netrpezlivo sa pripájam do jedného z radov čakajúcich na štart. Počítam autá v oboch radoch a hľadám svojho budúceho súpera. Samozrejme mám aktivovaný režim Dragstrip



Tri, dva, jedna, štart! Pretáčajúce sa kolesá, intenzívny odpich z miesta a automatická prevodovka brutálne ládujúca prevody... Radostne zdvihnutá ruka, adrenalín z víťaznej jazdy a atmosféra pretekov vo mne prebúdzajú veľkého chalana s dospeláckou hračkou. Ešte ma čakajú dva súboje... 



Viac ako víťazné jazdy ma potešil druhý najrýchlejší čas v kategórii „press“. Výsledný čas 12,987 sekúnd na štvrť míle bol práve o tých, v úvode spomínaných 0,347 sekundy pomalší ako čas víťaza, istého Juraja Hrivnáka :-). 



Mimochodom, šprintov sa zúčastnili aj oba Mustangy prvej generácie, už z fotiek je to pohľad, ktorý poteší každého fanúšika. 



So zapadajúcim slnkom sa v boxovej uličke pripravujeme na spanilú jazdu, sadajú ku mne kolegovia Viktor z Autográtis magazínu, Jožko z Autogripu a Daniel zo SME. Niekoľko desiatok áut disciplinovane dodržiava zákaz predbiehania a veľmi pomalým tempom štartujeme. Po druhom horizonte sa tempo výrazne zrýchľuje, veľa áut sa hneď po prvom kole vracia do paddocku, my pokračujeme. 



Uvoľnená dráha a otvorená cieľová rovinka pre mňa znamenajú jediné... pedál na podlahu. Otvorená strecha, stiahnuté okná a rýchlosť presahujúca dvojstovku zrejme znamená nový slovenský rekord. Neviem prečo, najmä vzadu sediaci Jožko a Daniel sa trochu sťažujú na turbulencie... Nuž, ak nie rekord, aspoň krásne fotky z trate sú im odmenou. 



Event pomaly končí a my môžeme spokojne hodnotiť. Prvý Ford Performance Event sa podaril na výbornú, organizátori nastavili latku poriadne vysoko a očakávania do nového ročníka sú obrovské. Napriek početnej účasti všetko prebiehalo bez zádrhelov a bez akýchkoľvek incidentov za čo patrí vďaka nielen všetkým členom organizačného tímu, ale aj účastníkom. Už teraz sa tešíme na ďalší Ford Performance Event!

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner