INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Eventy / Akcie / Mercedes Benz Star Experience 2019 – Hviezdna skúsenosť

Mercedes Benz Star Experience 2019 – Hviezdna skúsenosť

Kam sa pozeráš a prečo rozmýšľaš?! Veľmi jednoduché základné pravidlo pri vyhýbaní sa prekážke znie: musíte pozerať do voľného priestoru, teda tam, kam je potrebné nasmerovať auto, v žiadnom prípade nie na prekážku. A nesmiete o tom premýšľať, vaše telo musí zareagovať automaticky. Akékoľvek uvažovanie spomaľuje! 

Samozrejme všetko je potrebné nacvičiť, s každým ďalším pokusom sa vodič zlepšuje a núdzové brzdenie s vyhýbacím manévrom dostáva pod kožu. Okrem pohľadu je pre úspešné absolvovanie cvičenia potrebné tvrdé zakopnutie brzdového pedálu do podlahy a citlivá, ale rýchla reakcia s volantom. Štvrť otočenia úplne postačuje pre zmenu jazdného pruhu aj z rýchlosti 80 km/h, z ktorej by malo začínať brzdenie po krátkom tréningu.  

Vďaka podujatiu Star Experience 2019 sme opäť mali možnosť popracovať na návykoch pre aktívnu bezpečnosť a v rámci procesu sme vyskúšali aktuálne modely z pestrej ponuky automobilky s hviezdou. Príjemným prekvapením modulu Safety Experience pre mňa bola najmä CLA 250 a jej skvelý head-up displej. Presadnutie do sedanu triedy A zároveň ukázalo pomerne zásadné rozdiely, aj keď svoju úlohu zohrala aj podstatne luxusnejšia výbava CLA.

Program pre našu novinársku skupinu pokračoval na Variante 5 okruhu Slovakia Ring modulom AMG Agility Course. Roztržitý Wolfgang spred dvoch rokov sedel ako vedúci inštruktor v prvom vozidle C43 Coupé a za ním sa už radili chuťovky ako GT63 S, A35, E53 a dve C šesťdesiat trojky. Časový harmonogram bol neúprosný, takže na každé auto mi vyšlo len jedno kolo. Paradoxne, najsilnejší bol môj zážitok za volantom E53, pretože bolo jasne najpomalšie v skupine a držať sa v poslednom kole modulu za predo mnou zrýchľujúcimi kolegami bolo aspoň náznakom náročnejšie. 



Mrzí ma však, že nie všetci vodiči dôsledne dodržiavali inštrukcie jazdiť v rozostupoch maximálne 20 metrov a nezmyselne nechávali pred sebou príliš veľký odstup. Vychutnať si zrýchlenie na rovinke je fajn, ale to podstatné sa odohráva v zákrutách. A keď je niektoré auto priďaleko, môže to znamenať aj to, že napriek vytýčeniu apexu, nájazdového a výjazdového bodu nedokáže nasledovať ideálnu stopu a predovšetkým vedúce auto spomalí. Takže moje odporúčanie znie: striktne dodržiavať pokyny inštruktorov a za odmenu dostanete viac zábavy.



Prejazdové rýchlosti boli samozrejme hlboko pod limitom ktoréhokoľvek auta z pelotónu, ale aj to jedno kolo dokázalo zanechať prvý dojem z každého z nich. Naháňať GT 63S v prekvapujúco a príjemne agresívnej A35ke jednoducho má svoje čaro. Nuž a zadokolkové vidlicové osemvalce v triede C? Krása! O to smutnejšou je správa, že v nasledujúcej generácii ich (v triede C) zrejme neuvidíme a pod jej prednú kapotu sa nasťahuje radový šesťvalec s hybridnou technológiou. Nechcem kuvikať, ale hoc bol dojem z E53 AMG pozitívny, pohonné ústrojenstvo má k spontánnosti reakcií a prejavu veľmi ďaleko od brutálneho predstavenia V8mičky. Budem sa rád mýliť...

Chýbajú vám dojmy z GT 63S? Na okruhu sme išli príliš pod možnosti auta (čo je pochopiteľné), ale všetko potrebné sa dočítate v prvom dotyku od Mareka a v mojom teste.

Ďalším modulom bol Off-Road Track na špeciálne pripravených prekážkach terénnej sekcie Slovakia Ringu. Našťastie išla rovnostárska politika bokom a hlavná hviezda modulu na nespevnenej komunikácii, G 500, dostala vlastnú, o niečo náročnejšiu trať. Druhým najadrenalínovejším zážitkom bol slepý nájazd do zjazdu zo strmého kopca. Vďaka prednej kamere, zaradenej redukcii a asistentu zjazdu z kopca sme to ale dali bez problémov. Tým prvým najsilnejším zážitkom bol bočný náklon a predovšetkým jeho výjazd, kedy pravé predné koleso zostalo meter vo vzduchu. 



V teréne prekvapilo najmä GLC, od ktorého som tak bezproblémový prejazd niektorými prekážkami nečakal.



Modul Inteligent Drive ukončoval náš program a ako jediný ponúkal len miesto pre pasažierov. Vodičom bol skúsený inštruktor Horst, ktorý síce simuloval najhoršieho vodiča nevšímajúceho si chodcov a prekážky, ale v skutočnosti bol poslednou poistkou pre prípad núdze. Pútavé vysvetlenie funkcie predného radaru, kamier a ich vzájomnej súčinnosti s ostatnými asistenčnými systémami nasledovali praktické ukážky. 



Jediným cieľom bolo zastavenie pred náhlou prekážkou pre prípad, že sa vodič z akýchkoľvek dôvodov dostatočne nevenuje riadeniu. Zastavenie pri pri jazde s adaptívnym tempomatom bolo komfortné, teda vozidlo spomaľovalo plynule až do úplného zastavenia pred simulovanou prekážkou (typicky stojaca kolóna vozidiel). Núdzové brzdenie pri jazde bez tempomatu bolo drsne intenzívne, či už pred chodcom alebo priečne sa pohybujúcou maketou auta.  



Dôležitou je opäť informácia, že pánom situácie je vždy vodič a teda aj pri núdzovom brzdení vie pohybom volantu pri vyhýbaní uvoľniť automaticky aktivovanú brzdu, povedzme pre situáciu, keď v spätnom zrkadle vidíte, že auto za vami už neubrzdí a ostáva vám zároveň priestor na vyhýbací manéver.

Záver a morálne ponaučenie príbehu? Trénujte vždy keď to bude možné (a bezpečné) a úplne vždy sa plne venujte riadeniu.  

Autor: Miro Vilím, Foto: Mercedes Benz Slovakia, autor: Marek Neumahr