Polárny tréning
Prémiové značky chodia testovať svoje novinky aj na polárny kruh, aby ich vystavili maximálnej záťaži pri minimálnych teplotách a vyhútali tak, ako ich postaviť čo najlepšie. Potom existujú skupiny nadšencov, ktorí si za výlet na sever tučne zaplatia a zúčastnia sa školy šmyku na snehu. Na polárnom kruhu, kde sú sneh a ľad takmer zaručené.
RoadLife nepotrebuje polárny kruh, aby dokázal zariadiť sneh a ľad a naši klienti nepotrebujú dlho a únavne cestovať. V susednom Rakúsku na jednom z technicky najvyspelejších, vodičských, výcvikových centier sme si polárny kruh a autentické zimné podmienky nastavili minulú sobotu sami (krátkym telefonátom s Kompetentným) a privítali špeciálnu skupinu vodičov prémiových značiek. Na tréning sa postavili džentlmeni od Mercedesu, BMW a Audi. Tri nemecké ikony vs sneh, ľad a temperamentný inštruktor.
V rakúskom výcvikovom stredisku DC Pachfurth sú špeciálne klzné plochy pripravené na simuláciu rôznych krízových situácii a asfaltové plochy okolo nich pomáhajú vodičom zabrzdiť ich automobily v prípade, že sa fyzikálne zákony rozhodnú poslať auto inam ako bolo mienené. V onú sobotu sa však šmýkalo úplne všade a pribúdajúca snehová vrstva vyrábala vodičom 2x viac práce za volantom a vyvolávala podstatne väčšie jazdecké zažitky. Takmer všetky zúčastnené autá boli vybavené pohonom na 4 kolesá, čo v kombinácii so snehom, klznými plochami a inštruktorom bažiacim po plyne vytváralo z tréningu jeden nekonečný powerslide.
Účastníci sa najskôr rozohriali na snežnom slalome, kde trafiť sa medzi kužele nebolo pri prvých pokusoch celkom jednoduché a niektoré autá ich poslušne zbierali a v dobrej mienke zanechania poriadku na ploche, ich pod svojimi nárazníkmi prenášali z miesta na miesto. Brzdenie na snehu poukázalo na to, že hmotnosť je celkom dôležitá veličina a pochopenie a ukážku jej sily, napriek neúnavnej práci brzdných systémov, znázorňovali dlhé brzdné dráhy.
Jazdenie v kruhu, určené na tréning nedotáčavých a pretáčavých šmykov bolo od začiatku poňaté ako rally besnenie a 4-kolky boli vo svojom živle. Je veľmi jednoduché súdiť z pohľadu diváka, ale pokiaľ sedíte za volantom, rútite sa na snehovú kopu a vysielačka na vás kričí „Plyn!! Plyn!!“, musíte mať veľmi posunutý pud sebazáchovy a riadne gule na to, aby ste ten pedál zadupli do podlahy.
Z počiatku váhavé, neskôr však zbesilé drifty ukázali, že tréning je aj o účení a po pár výletoch do závejov autá vykrajovali krásne oblúky dverami napred. Je úžasné sledovať ako majestátne plnoštíhle SUV-čka ručia, z pod pretáčaných kolies vyhadzujú tony snehu a valia sa bokom priamo na objektív vymrznutého kameramana.
Zjazdy z kopca do viac ako len klzko-šmykľavej zákruty cibrili správny odhad na brzdách, načasovanie otočenia volantu, prácu s plynom a poukazovali na potrebu výrazne spomaliť. Až na jedno roztopašné Audi, ktorému sa snáď iba 1x „podarilo“ prejsť zákrutu ... normálne. Väčšinou jazdilo dverami napred s využitím plného polomeru zákruty.Posledná uvoľnená zábava na zasneženej ploche sa niesla v duchu „utrhnem si ručnú brzdu“ alebo „zatáča sa plynom“ a všetci učastníci sa s blížiacim koncom tréningu a lúčiacim sa slnkom oddávali snežnej revue.
Veríme, že všetci zúčastnení nazbierali a vstrebali mnoho nových skúseností, osvojili si pár dobrých rád a zimná premávka sa pre nich z relatívne nebezpečnej stáva zábavnou. Ďakujeme za účasť a veríme, že ste sa dobre zabavili.Cenu za najkrajší zvuk udeľujeme vodičom MB S500 a cenu za najefektnejší a vizuálne najkrajší výlet do záveja vodičovi BMW X6. Gratulujeme!
Marek Varga