INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Novinky / Aktuality / Prvá jazda Mercedes-Benz triedy C – Opäť na vrchole?

Prvá jazda Mercedes-Benz triedy C – Opäť na vrchole?

Nový Mercedes-Benz triedy C sme mali možnosť vyskúšať na slovenských cestách a nazbierali sme prvé jazdné dojmy. Slovenský importér nám pripravil doslova zážitkovú trasu, ktorá vyvrcholila úzkymi okresnými cestami v okolí Banskej Štiavnice. Veľké horúčavy, vysoké jazdné tempo, časté striedanie posádok a nielen hladký povrch ciest dokonale preverili posádky a predovšetkým podvozky novej triedy C. Veľkým prekvapením pre mňa bol rozdiel v naladení naftových a benzínových motorizácií. 

Nová Trieda C je ako prvý klasický konštrukčný rad od značky Mercedes-Benz komplexne elektrifikovaná prostredníctvom pomocných hybridných pohonov so 48 voltovou technikou a integrovaným štartovacím generátorom či prostredníctvom hybridných pohonov dobíjateľných zo siete. 

Najzásadnejšie novinky pre C klasse? Pohon zabezpečia výlučne štvorvalcové motory, palubný systém je postavený na architektúre MBUX druhej generácie, zadná náprava bude mať k dispozícii natáčanie zadnej nápravy a za príplatok bude k dispozícii špičková svetelná technika DIGITAL LIGHT. Táto revolučná technológia svetlometov umožňuje nové funkcie, ako napríklad premietanie pomocných značiek alebo výstražných symbolov na vozovku. V prípade technológie DIGITAL LIGHT obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov. 

Náš slovenský roadtrip štartujeme v modeli C 220 d s výkonom 200 koní a silou 440 Nm, ktorá podľa údajov výrobcu zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 7,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 245 km/h. Podobne ako všetky ostatné motorizácie, aj 220 d je podporovaná elektrickou sieťou, ktorá krátkodobo dokáže poskytnúť až 20 koní a 200 Nm. Radový štvorvalec s objemom dvoch litrov je jednou z najobľúbenejších motorizácií a je predpoklad, že aj na Slovensku bude tvoriť veľký podiel predajov. Podobne ako ostatné naftové motory z aktuálnej ponuky Mercedesu, aj model C 220 d sa vyznačuje skvelou spotrebou. Prvý jazdný úsek sme po diaľnici absolvovali pri dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti s priemernou spotrebou 4,5 litra na 100 kilometrov a to aj so zarátaním prestojov od štartu po výmenu posádok pri priemernej rýchlosti 82 km/h. Opäť raz sa musím spýtať, či moderný naftový motor predsa len nie je efektívnejší ako plug-in hybridná verzia? 

Naftový motor je výborne odhlučnený, rovnako ako podvozok, ktorý zvláda bravúrne aj nástrahy slovenských ciest. V priebehu našej cesty sa k modelu C 220 d opakovane vraciame a zisťujeme, že okrem očakávaného komfortu ponúka podvozok výnimočnú agilitu a to bez toho, aby na nami testovaných autách bolo príplatkové natáčanie zadnej nápravy. Základom výborných jazdných vlastností je vyvážené rozloženie hmotnosti a pohon zadnej nápravy. Napriek agilným jazdným vlastnostiam zostáva verzia C 220 d predovšetkým komfortne úspornou alternatívou.



Najväčší záujem prítomných vzbudzovala verzia C 300, ktorá aktuálne tvorí vrchol ponuky motorizácií. Benzínový dvojliter poskytuje výkon 258 koní a maximum krútiaceho momentu 400 Nm. Vďaka deväťstupňovej automatickej prevodovke 9G-TRONIC poháňajúcej zadné kolesá zrýchľuje benzínové C 300 z nuly na 100 km/h za rovných 6 sekúnd a maximálna rýchlosť je 250 km/h. Aj s devätnásťpalcovými diskami (oproti osemnástkam naftovej verzie) si športový podvozok ponecháva dostatok komfortu a skvelé odhlučnenie. Okamžite postrehnuteľným rozdielom oproti naftovej motorizácii sú dráhy akcelerátora a brzdy, oproti nafte je ich chod pocitovo kratší a odozva spontánnejšia. Naftové motorizácie majú chod oboch pedálov zámerne dlhší a odozvu pozvoľnejšiu.     



Interiér charakterizuje nová architektúra podobná riešeniu použitému prvýkrát v triede S. Zákazníci si môžu vybrať medzi 10,25-palcovým (26,0 cm) a 12,3-palcovým (31,2 cm) vyhotovením prístrojového panelu, ktorý je s výnimkou absentujúcej možnosti 3D zobrazenia v zásade totožný s tým v triede S. Palubná doska je rozdelená na hornú a dolnú časť: na profil krídla s novými, sploštenými a okrúhlymi ventilačnými dýzami, ktoré pripomínajú motorové gondoly lietadla a na výrazný dekoratívny panel. K lepšiemu ovládaniu prispieva orientácia centrálneho displeja na vodiča, jeho obrazovka je natočená o šesť stupňov na vodiča. Centrálny displej disponuje v sériovej výbave uhlopriečkou 9,5-palca (24,1 cm). Na želanie sa dodáva väčšia verzia s uhlopriečkou 11,9-palca, resp. 30,2 cm.



Posun filozofie k digitálnosti je zrejmý na prvý pohľad, takmer všetky funkcie vozidla sa ovládajú prostredníctvom centrálneho dotykového displeja. Jeho orientácia na výšku poskytuje významné výhody najmä pokiaľ ide o navigáciu. Umiestnenie centrálneho displeja a jeho natočenie na vodiča významne uľahčuje ovládanie menu aj počas jazdy. Dotykové ovládanie je tiež súčasťou nového volantu a ako som už spomínal v predchádzajúcich testoch, toto riešenie je podľa môjho názoru krok späť oproti predchádzajúcej generácii. 



Dizajn novej triedy C vychádza z aerodynamických línií triedy S, spolu s nimi sa v triede C objavujú technológie z vrcholného modelu značky a tiež nová architektúra interiéru prvýkrát predstavená práve v novej triede S. Dobrou správou je zväčšenie priestoru pre cestujúcich, oproti predchodcovi šírka v priestore lakťov narástla o 22 mm vpredu a 15 mm vzadu. Výška nad hlavou si prilepšila o 13 mm a to napriek zníženiu celkovej výšky vozidla o 9 mm. Priestor pre nohy cestujúcich vzadu sa zväčšil o 35 milimetrov. Celková dĺžka narástla o 65 mm na 4.751 mm, šírka o 10 mm na celkových 1.820 mm, rázvor o 25 mm na celkových 2.865 mm. Rozchod kolies sa zväčšil o 19 mm vpredu a dokonca 48 mm vzadu.



Trieda C predstavuje jeden z pilierov automobilky, za posledné desaťročie ide o najpredávanejší model značky. Z predchádzajúcej generácie sa od jej uvedenia v roku 2014 predalo viac ako 2,5 milióna vozidiel oboch karosárskych verzií. Hlavnými trhmi pre limuzínu triedy C je (podobne ako v prípade triedy S) od roku 2016 Čína, nasledujú trhy v USA, Nemecku a Veľkej Británii. Zaujímavosťou je, že v Nemecku tvoria modely kombi dve tretiny všetkých predajov. 



Nová trieda C si zachovala všetky vlastnosti, ktoré jej zákazníci očakávajú a s novou koncepciou digitálneho ovládania, elektrifikovanými pohonnými jednotkami a sviežim dizajnom má všetky predpoklady, aby nadviazala na predajné úspechy predchodcu. Ceny na Slovensku začínajú na sume 47.052,- EUR za verziu C 180, model C 220 d štartuje na sume 52.386,- EUR a verzia C 300 stojí od 55.300,- EUR. Úplný cenník nájdete na stránkach importéra.

Autor: Miro Vilím, Foto: Mercedes-Benz Slovakia