INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Novinky / Aktuality / Voslík - Volvo má vlastný prvok do Mendelejovej tabuľky

Voslík - Volvo má vlastný prvok do Mendelejovej tabuľky

Volvo je značka, ktorá je stále v čele vývoja pasívnej aj aktívnej bezpečnosti na cestách, o čom svedčia aj výsledky medzinárodného hodnotenia bezpečnosti. Volvo si jednoducho dáva záležať na tom, aby sme sa na cestách cítili komfortne a bezpečne. A pokiaľ by sa už malo prihodiť, tak nech dôsledok nie je nijak devastujúci. Ono sa im to v podstate darí a ľudia radi prikyvujú inováciam v oblasti bezpečnosti. Aký reálny prínos všetky tieto veci majú je zrejme na posúdení budúceho majiteľa.

Dnes je známe, že Volvo vytvorilo prostredie, ktoré má byť nápomocné aj hypersenzitívnym ľuďom. A to prostredie je priamo v aute samotnom! Automobilka nevyrába nový plyn a zrejme to nebude ani na Nobelovu cenu z chémie, ale priniesla ďalší prvok v oblasti zdravšieho jazdenia.

Prostredie interiéru vozidla značky Volvo by malo byť bezpečné aj pre hypersenzitívnych ľudí. Systematická práca spoločnosti Volvo Car Group v tejto oblasti viedla k tomu, že Švédska asociácia pre astmu a alergie dnes odporúča sedem modelov značky Volvo: S80, V70, XC70, XC60, S60, V60 a V40.

Až 45 percent obyvateľov priemyselne rozvinutých krajín trpí nejakou formou alergie alebo precitlivenosti, pričom vyše desať percent ľudí má astmu. Jedným z dôvodov jej dramatického nárastu od 50. rokov 20. storočia sú látky znečisťujúce ovzdušie, ako sú oxidy dusíka, prízemný ozón, čiastočky prachu, sadzí a peľu. Spoločnosť Volvo Cars rieši tieto požiadavky systematickým prístupom ku všetkým príslušným otázkam. V polovici 90. rokov 20. storočia automobilka zaviedla predpísané parametre a začala testovanie s cieľom vytvoriť vo vnútri vozidla také prostredie, ktoré by bolo bezpečné aj pre precitlivených (hypersenzitívnych) ľudí. Prvým modelom, kde bol výsledok tejto práce jasne viditeľný, bolo Volvo S80, uvedené na trh v roku 1998.

Práce na prostredí interiéru možno rozdeliť do dvoch hlavných oblastí: kvalita vzduchu a kontaktné alergie. V snahe zabrániť vzniku kontaktných alergií výrobca znížil na minimum množstvo niklu, ktorý sa uvoľňuje z kovových povrchov, zatiaľ kožené materiály použité na čalúnenie sa vypracúvajú procesom bez použitia chrómu.


 

Vzduch vo vozidle je čistejší než vonku

Cieľom úsilia v oblasti skvalitňovania vzduchu je vytvoriť vo vnútri kabíny čistejšie prostredie, než je vzduch vonku. Ide o vzduch, ktorývstupuje do vozidla cez klimatizačný systém, ako aj o emisie z materiálov použitých vo vnútri kabíny. Na pokrytie tejto oblasti vyvinula spoločnosť Volvo Cars dva systémy: systém kvality vzduchu v kabíne IAQS (Interior Air Quality System) a komplex prvkov tzv. čistej zóny interiéru CZIP (Clean Zone Interior Package).

Systém IAQS monitoruje kvalitu vzduchu vstupujúceho do kabíny a automaticky uzavrie vetracie otvory, len čo hladina škodlivín dosiahne privysokú hodnotu. Viacnásobný filter zachytáva čiastočky prachu, sadzí a peľu, pričom vrstva z aktívneho uhlia odstraňuje aj pachy a prízemný ozón. Systém napríklad automaticky uzavrie vetracie otvory pri prejazde tunelom.

Technológia CZIP zabezpečí, že vzduch vo vnútri kabíny sa automaticky vyvetrá do jednej minúty od odomknutia vozidla diaľkovým ovládačom. Tento systém odporúča Švédska asociácia pre astmu a alergie. To, čo poznáme pod pojmom „pach nového auta“, sú v skutočnosti nízke hladiny emisií z materiálov použitých na jeho výrobu. Tieto hladiny nepredstavujú nebezpečenstvo, no počas horúcich dní môžu dosiahnuť koncentrácie, ktoré sú pre precitlivených ľudí dráždivé. Tieto látky sa síce z kabíny rýchlo vyvetrajú, avšak cieľom spoločnosti Volvo Cars je odstrániť tieto pachy úplne. 



Dôkladný proces výberu materiálov

Spoločnosť Volvo Cars sa snaží zabrániť emisiám z materiálov použitých v kabíne vozidla dôkladným procesom výberu materiálov.  „Zameriavame sa na látky v ovzduší, ktoré ľudia v skutočnosti vdychujú. Vykonávame testy na úrovni jednotlivých komponentov, na úrovnisystémov, ako aj na úrovni celých automobilov. Žiadny materiál určený na obloženie interiéru nie je schválený na použitie v interiéri našich vozidiel, kým neprejde týmito prísnymi testami,“ hovorí Andreas Andersson, zodpovedný za čistotu kabín vozidiel spoločnosti Volvo Cars.

Od roku 2000 vykonáva švédska automobilka slnečné simulácie. Odborníci na materiály sledujú uvoľňovanie emisií z interiérových materiálov pri vysokých teplotách, pričom na overenie ich nízkej hladiny využívajú simulátor slnečného svitu vo Švédskom národnom skúšobnom a výskumnom ústave. Vozidlo sa zahrieva, až kým interiér nedosiahne teplotu 65 stupňov Celzia – čím sa simulujú podmienky, keď vozidlo parkuje na slnku za horúceho letného dňa.

V priebehu testu sa meria celková hladina emisií prchavých organických zlúčenín (VOC) a aldehydov. Spoločnosť Volvo má pre VOC veľmiprísne limity, pretože ich vysoká hladina v ovzduší kabíny vozidla môže spôsobovať bolesti hlavy, nevoľnosť a závraty. Môžu dokonca vyvolať až astmatický záchvat. Aldehydy sú zasa obmedzené z dôvodu, že môžu spôsobovať – najmä formaldehyd – kontaktné aj respiračné alergie. 


 

„Čuchový“ tím naháňa pachy

Súčasťou testovacieho programu je aj hodnotenie zo strany „čuchového“ tímu Volvo Cars Nose Team, ktorého členovia majú za úlohu privoniavať k rôznym predmetom a určiť, či je ich pach prijateľný alebo príliš silný. „Náš tím pozostáva z ôsmich špeciálne vybraných ľudí so ‚štandardným‘ nosom. Ich úlohou je usmerňovať projektantov pri výbere materiálov a výrobných metód, najmä pre interiér vozidla,“ pokračuje Andersson. Komisia hodnotí pachy prvkov obloženia interiéru na stupnici od 1 do 6, kde 1 znamená „nepostrehnuteľný“ a 6 „neznesiteľný“. Ak má byť materiál schválený, nesmie jeho hodnotenie v pachovom teste presiahnuť úroveň 3, čo znamená „jasne vnímateľný, no ešte nie nepríjemný“.


Rastúci medzinárodný zájem

„Záujem o čisté vnútorné prostredie kabíny narastá tak medzi zákazníkmi, ako aj medzi osobami s rozhodovacou právomocou,“ objasňujeAndersson. „Viaceré ázijské trhy posunuli túto problematiku na novú úroveň, pričom Čína, Japonsko a Kórea dokonca naznačili, že by v tejto oblasti chceli zaviesť nové právne požiadavky. Záujem zákazníkov narastá aj v Európe a Spojených štátoch.“