Caddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoOctavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Novinky / Audi Q4 e-tron a Audi Q4 Sportback e-tron - Najdôležitejšie elektrické Audi

Audi Q4 e-tron a Audi Q4 Sportback e-tron - Najdôležitejšie elektrické Audi

Audi predstavuje modely Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron ako svoj vstupný model do sveta elektrickej prémiovej mobility. Špecifický dizajn už na prvý pohľad prezrádza, že ide o elektrické Audi.

Dizajn oboch modelov vychádza z aktuálneho dizajnového jazyka automobilky, no napriek tomu je jedinečný, nielen vo svojej triede. Dizajnéri sa museli pohrať najmä s líniami v prednej časti tak, aby zostal zachovaný želaný pomer medzi hmotou karosérie a presklením kabíny pre pasažierov.

Dôležitú úlohu pri tvorení dizajnu samozrejme zohrala snaha o čo najlepšiu aerodynamickú účinnosť, pre Q4 SUV sa podarilo dosiahnuť hodnotu aerodynamického odporu 0,28 a pre Q4 Sportback dokonca 0,26.  

Výnimočným výrazovým prvkom, ako sme si už u Audi medzičasom zvykli, sú jedinečné svetlá s výrazným svetelným podpisom. Predné Matrix-LED-svetlá je možné konfigurovať v štyroch rôznych základných nastaveniach.

Obidva modely zdieľajú koncernovú elektrickú platformu MEB a predstavujú prémiovú alternatívu koncernových súrodencov Škoda Enyaq a Volkswagen ID.4. Na uvedenej platforme postavilo Audi s dĺžkou 4,6 metra a výškou 1,6 metra. Rázvor s hodnotou 2,76 metra je predpokladom pre veľkorysý vnútorný priestor.  Batožinový priestor má pre Q4 SUV hodnotu 520 až 1.490 litrov pri sklopení operadiel zadných sedadiel, pre Q4 Sportback je základný batožinový priestor ešte objemnejší (535 litrov), pri sklopení zadných sedadiel je to 1.460 litrov.



Dvojica modelov Q4 bude zatiaľ ponúkaná v troch verziách. Základný model Q4 / Q4 Sportback 35 e-tron má batériu s využiteľnou kapacitou 52 kWh a zadný elektrický motor prenáša výkon 125 kW a silu 310 Nm výlučne na zadné kolesá. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 9,0 sekúnd, maximálny dojazd podľa normy WLTP je pre SUV 341 km, pre Sportback vďaka lepšej aerodynamike je to dokonca 349 km.



Model Q4 / Q4 Sportback 40 e-tron disponuje batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh, čo postačuje na dojazd až 520 km (SUV), resp. 528 km (Sportback). Zadný elektromotor má v tomto prípade výkon 150 kW (204 koní) a silu 310 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá silnejšiemu modelu 8,5 sekundy. Obidva modely so zadným pohonom môžu ťahať brzdené prívesy s hmotnosťou 1.000 kg.



Vrcholom ponuky je model Q4 / Q4 Sportback 50 e-tron quattro, ktorý používa batériu s využiteľnou kapacitou 77 kWh a disponuje dvomi elektromotormi. Maximálny systémový výkon je 220 kW a 460 Nm, čo v kombinácii s elektrickým pohonom všetkých kolies umožňuje dosiahnuť zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy. 



Okrem aerodynamiky, ktorá zohráva kľúčovú úlohu aj v režime plachtenia je dôležitým faktorom pre maximalizáciu dojazdu možnosť rekuperácie. Pri plachtení sú k dispozícii tri stupne nastaviteľné pádlami pod volantom a to s hodnotami 0,06 g, 0,1 g a 0,15 g. Maximálna hodnota rekuperácie pri brzdení je 0,3 g. Vďaka tomu dokáže vozidlo brzdiť elektromotorom až v 90% všetkých brzdných manévrov.

Nabíjacie výkony pre 52 kWh batériu sú pre striedavý prúd 7,4 kW, pre jednosmerný 100 kW, modely s batériou 77 kWh majú nabíjací výkon 11 kW, resp. až 125 kW.



Vysokonapäťová batéria pohonu Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron je uložená v podlahe karosérie medzi nápravami, čo zabezpečuje nízke ťažisko a vyvážené rozloženie hmotnosti na nápravy, ktoré sa pri všetkých verziách pohonu približuje k ideálnej hodnote 50:50 percent. 

Podvozok kompaktného elektrického SUV má vpredu tlmičové vzpery McPherson a vzadu päťprvkové závesy, podobné ako vo veľkých modeloch Audi. Za veľkými kolesami sú výkonné brzdy. Ventilované brzdové kotúče na prednej náprave majú podľa výkonu motora priemer od 330 do 358 milimetrov, na zadnej náprave sú bubnové brzdy, odolné voči korózii. Takáto konfigurácia je optimálna pre vozidlo využívajúce v značnej miere brzdenie prostredníctvom rekuperácie. 



Na želanie Audi montuje do všetkých verzií Q4 e-tron športový podvozok, ktorý má o 15 milimetrov zmenšenú svetlú výšku (sériovo pri S line). Okrem toho je na želanie k dispozícii systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select s rozličnými jazdnými profilmi (sériovo pri Q4 e-tron Sportback) a progresívne riadenie, ktoré je so zväčšujúcim sa uhlom natočenia volantu čoraz bezprostrednejšie (sériovo pri modeloch quattro). Pri všetkých motorizáciách si zákazník môže objednať podvozok s reguláciou charakteristiky tlmičov, ktorý sa adaptívne prispôsobuje momentálnej jazdnej situácii. 



Ponuka kolies obsahuje 11 diskov od 19 do 21 palcov, s výnimkou základnej verzie z oceľového plechu sú všetky z ľahkej zliatiny. Medzi nimi je viacero typov s uzavretým, aerodynamicky optimalizovaným dizajnom, prispievajúcim k zvýšeniu celkovej efektivity. Všetky verzie majú zmiešané obutie s pneumatikami širokými 235 milimetrov vpredu a 255 milimetrov vzadu.  
 
Interiér modelov Q4 / Q4 Sportback predstavuje úplne nový štvorramenný volant s dotykovými ovládacími plochami a prístrojovú dosku, ktorá kombinuje dotykový displej multimediálneho systému a hardvérové ovládače klimatizáciu. 



Popri už tradičných asistenčných systémoch je jedným z nových prvkov aj head-up displey s možnosťami zobrazovania rozšírenej reality, ktorá premieta navigačné pokyny priamo do zorného poľa vodiča.  

Predaj v Európe sa začína v júni  2021, ceny v Nemecku sa štartujú od 41.900,- EUR.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Audi