INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Novinky / BMW M4 CSL - 50 ročná atlétka

BMW M4 CSL - 50 ročná atlétka

Inteligentná odľahčená konštrukcia - slovné spojenie hneď v prvej vete bavoráckej tlačovky o tom, že na počesť 50. výročia divízie BMW M, sa na asfalt dostane M4 s krčmovým prívlastkom, ľahká. Ten odborný vraví CSL, čo sú písmenká, ktoré pamätajú všetci teplákoví drifteri i slintajúci zberatelia. Ale ešte k tej konštrukcii - šípim, že za tým je tvrdá inžinierska práca, ale znie mi to ako by som peknej babe povedal, že “ty máš ale nenormálne inteligentnú postavu!”


Páči sa mi aj spojenie “nová úroveň výkonu”, s ktorou prichádza predpoklad, že kone pod kapotou budú inak načesané a ten obrok, ktorý chcú jesť, má zrejme oktanové číslo z vesmírneho programu NASA. CSL bude mať i dve, resp. len dve sedadlá a vystajlovaný podvozok, určený hlavne pre rozmaznaný okruhový asfalt. Výbava bude šitá na mieru, očakávam, že v rámci pretekárskej diéty nepôjde o žiadne ručne tkané koberce s 10 cm vlasom, ale o tenké nite a na nanometre vybrúsenú kožu.


Je to Nemec, takže netestovať na Severnej slučke Nürburgringu by hraničilo s vlastizradou. Nuž a čas 7:20,207 ukázal, že ide o historicky najrýchlejšie sériové vozidlo vyrábané spoločnosťou BMW. “Atemberaubend!” A k tomu, berie si vzor zo sesterskej, pretekárskej M4 GT3, na 100ku zrýchli za 3,7 sekundy a pokiaľ podržíte, na rýchlosti 200 km/h bude za 10,7 sekundy (pre blavákov, pokiaľ to odpálite na semafóre z Račka smer PK, pri Prezídiu Policajného Zboru stíhate zelenú).


CSL je skratka pre Competition, Sport, Lightweight a súčasná M4, ktorá ju dostala nadväzuje na legendy ako M3 CSL z r. 2003 alebo M4 GTS z r. 2016. Tiež to boli veľmi športové a oproti sérii odľahčené autá. Pre aktuálnu M4 CSL to platí rovnako s tým, že celková hmotnosť 1625 kg sa dnes považuje za, prepytujem, atletické číslo. Aby ju dosiahli, vyhodili zadné sedačky (-21 kg), ušetrili na predných (-24kg), nasadili super ľahké keramické brzdy a spravili zmeny na podvozku (-21kg), previedli defenestráciu izolácie (-15kg) a nahodili titánový tlmič výfuku (-4kg). 




BMW Laserlight nie len, že dobre nasvietia nejedného ušiaka, ktorý by chcel na okruhu krosovať dráhu, ale na privítanie pri odomknutí spustia nostalgickú žltú, aby pripomenuli veky minulé a dali tak hold starým pretekárskym symbolom z kategórie GT. Zadné LEDky kryje sklo, majú charakteristicky tkaný svetelný podpis a sú v podstate totožné so sériovou M4. Kto by to bol povedal?


Chcem byť presvedčený, že nová M4 CSL má motor z okruhovej GT3. A aj napriek tomu, že som sa jej pod ventily nepozeral, tvrdím, že nemá. Na druhú stranu dávam za pravdu pekne štylizovanému marketingu, že “pohonná jednotka M4 CSLvychádza z rovnakého vysokootáčkového šesťvalcového radového motora s technológiou M TwinPower Turbo …” Ono “vychádza” je kľúčové, ale inak si myslím, že jednoducho nie je technicky možné, aby pretekársky motor dokázal bežne jazdiť aj v rámci dennej rutiny. A to BMW M4 CSL dokáže aj s výkonom 550 koní, 650 Nm a plniacim tlakom 2,1 baru. “Sehr gut!”




Pohon zadnej nápravy cez 8 stupňový M Steptronic spracúva všetky kone cez špeciálne pneumatiky vyvinuté výhradne pre CSL, ako inak.  V rozmere 285/30/20 vzadu to zväčša horí alebo sa aspoň mierne kĺže, pokým tie vpredu v rozmere 275/35/19 majú v spolupráci s riadením snahu korigovať rozbesnený zadok. Obuté sú, pochopiteľne, na špeciálnych kovaných M diskoch s vábivým dizajnom.


BMW M4 CSL sa javí ako ďalšie dobré auto z bavorskej dielne. Určite bude jazdiť skvelo a rovnako dobre pri tom vyzerať. Určite osloví nadšencov, ktorí si ho nemôžu dovoliť, znalcov, ktorí môžu, možno zberateľov vďaka 50. výročiu a možno si túto atleticky nadanú, stále dobre vyzerajúcu päťdesiatku aj niekto vezme za ženu. Proste preto, že ju len tak obyčajne … ľúbi! Už len ju dostať do ÁNO/NIE.



Autor: Marek Varga, Foto: BMW