Caddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoOctavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Novinky / Hyundai KONA N – Tretí kráľ

Hyundai KONA N – Tretí kráľ

Nie je tajomstvom, že model i30 N je na slovenskom trhu dlhodobým lídrom predaja vo svojom segmente. Prvý ostrý N model položil pevné základy športovej divízii značky a tento rok sa dostala do predaja jeho modernizovaná verzia v oboch karosárskych verziách, ako hatchback aj ako fastback. Druhou tohtoročnou novinkou divízie N je Hyundai i20 N, na ktorý sa v redakcii netrpezlivo tešíme. A do tretice, Hyundai dnes oficiálne predstavuje model KONA N, svoje prvé hot-SUV.

Prvá zásadná správa, KONA N prenáša výkon štvorvalcového motora 2,0 T-GDI, 280 koní a 392 Nm, výlučne na kolesá prednej nápravy prostredníctvom 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky N-DCT. Vďaka funkcii Launch Control zrýchľuje z nuly na 100 km/h len za 5,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 240 km/h. Nielen dynamike v pozdĺžnom smere prospieva relatívne nízka hmotnosť 1.510 kg.    

Hyundai uvádza, že nová KONA N má spájať potešenie z jazdy na ceste, ale aj na okruhu, so všestrannosťou SUV. Základom pre zábavu za volantom je okrem výkonného motora aj elektronicky riadený samosvorný diferenciál e-LSD, niekoľko režimov elektronickej stabilizácie a osobitné funkcie automatickej prevodovky N DCT. Dôležitou informáciou je, že prevodovka neodraďuje automaticky na vyšší prevodový stupeň po dosiahnutí obmedzovača otáčok, ale podrží zaradený prevodový stupeň. Vodič tak má maximálnu kontrolu, či už prostredníctvom radiacich páčok alebo voliča prevodovky. 



N Power Shift (NPS) sa aktivuje v momente, keď vozidlo zrýchľuje s viac ako 90 percentami výkonu. Obmedzuje sa zníženie krútiaceho momentu pri radení smerom nahor, aby sa na kolesá dostalo okamžite čo najviac výkonu. NPS sa aktivuje iba v režimoch N alebo Custom.

N Grin Shift (NGS) na 20 sekúnd zvýši výkon motora a prevodovky DCT. Pre maximálne zrýchľovanie dokáže vozidlo podradiť priamo až na najvhodnejší rýchlostný stupeň. Na aktiváciu musí vodič stlačiť špeciálne tlačidlo na volante. Na prístrojovej doske sa následne rozbehne odpočítavanie, ktoré zobrazuje, koľko sekúnd bude táto funkcia k dispozícii. Po skončení prísunu zvýšeného výkonu musí vodič na opätovné použitie funkcie počkať aspoň 40 sekúnd. Funkcia umožňuje vodičovi po stlačení jedného tlačidla využiť plný potenciál vozidla.

N Track Sense Shift (NTS) upravuje adaptívne radenie prevodových stupňov pre jazdu na okruhu a umožňuje, aby sa vodič viac sústredil na riadenie. Rozpoznáva, keď sú podmienky ideálne na dynamickú jazdu na okruhu a aktivuje sa automaticky. 



Na rozdiel od vozidiel s tradičnými automatickými prevodovkami, vo vozidlách Hyundai s N DCT si vodič môže vypnúť funkciu pomalého rozjazdu Creep off. Po vypnutí tejto funkcie a zaradení voliča prevodovky do polohy D, sa vozidlo po pustení pedála brzdy nezačne pomaly samovoľne rozbiehať. Funkcia sa zapína a vypína cez individuálne nastavenia N.

Systém N Grin Control System ponúka vďaka piatim rôznym režimom vyššiu úroveň individuálnych úprav: Eco, Normal, Sport, N a Custom. Týchto päť režimov mení charakter nového modelu KONA N zmenou nastavení motora, stabilizačného systému, zvuku výfuku a riadenia a prispôsobuje ich rôznym jazdným podmienkam. V režime Custom si vodič môže zvoliť nastavenia z ostatných jazdných režimov (Normal, Sport a Sport+), aby si tak nastavil vozidlo podľa svojich preferencií a aktuálnych podmienok na ceste. Špeciálne tlačidlá N na volante nového modelu KONA N umožňujú flexibilné uloženie prednastavených kombinácií podľa individuálnych potrieb.

O emotívnejší zážitok z jazdy sa má postarať elektronický generátor zvuku Electronic Sound Generator (ESG) umiestnený na spodnej strane čelného skla, zvýrazňujúci zvuk motora, ktorý vytvárajú nasávanie aj výfuk. K perfektnému zvuku z výfuku a zážitku z jazdy prispieva aj variabilne ovládaná klapka vo výfuku. Variabilná klapka vo výfuku Variable Exhaust Valve System bude štandardnou súčasťou všetkých modelov KONA N.

Nový model KONA N dostal do výbavy aj elektronicky ovládané adaptívne tlmiče Electronic Controlled Suspension (ECS), ktoré umožňujú nastaviť stupeň tlmenia a prispievajú k zlepšeniu ovládateľnosti a stability. KONA N obúva vysokovýkonné pneumatiky Pirelli P Zero HN na devätnásťpalcových kovaných kolesách.



Dynamickej jazde má pomáhať aj projekčný displej Performance Head-Up Display, ktorý v režimoch Sport alebo N zobrazuje otáčky, rýchlosť a odporúčanie momentu preradenia. Nový model KONA N okrem toho prichádza aj s 10,25-palcovou digitálnou N prístrojovou doskou so športovým vzhľadom ako aj s 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou informačného, zábavného a navigačného systému AVN. 



Performance Driving Data System monitoruje jazdu, zaznamenáva a na dotykovej obrazovke infotainmentu zobrazuje údaje z jazdy ako výkon, krútiaci moment a tlak turbodúchadla. Systém prináša aj meranie času na kolo a zrýchlenia. Počas jazdy v režimoch Sport alebo N sa na HUD zobrazí aj N grafika.

Pohodlie každodenného jazdenia zlepšujú aj prvky ako Apple CarPlay, Android Auto a Bluelink Connected Car Services. Nový model KONA N má v ponuke aj hlasové ovládanie, ktoré umožňuje jednoduchými hlasovými povelmi ovládať prvky ako klimatizácia, vyhrievanie zadného okna a vonkajších spätných zrkadiel či vyhrievanie volantu.



Praktické rozmery (dĺžka 4 215 mm, šírka 1 800 mm a výška 1 565 mm) umožňujú bezproblémový pohyb a parkovanie aj v meste, rázvor 2.600 mm a batožinový priestor 361 litrov ponúka dostatok miesta aj pre štvorčlennú rodinu s deťmi.

Nový model KONA N využíva celkovú 5-ročnú záruku značky Hyundai bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.

Slovenské ceny zatiaľ nepoznáme, ale vzhľadom na doterajšiu priaznivú cenovú ponuku ostrých N modelov na slovenskom trhu očakávame konkurencieschopnú cenu. A kto je hlavným konkurentom pre model KONA N? Povedzme, že Ford Puma ST to bude mať veľmi náročné a môžeme očakávať, že Hyundai KONA N bude kraľovať predajom vo svojom segmente tak, ako sa to očakáva aj od modelu Hyundai i20 N.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Hyundai