Prvá dámaEQVKráľovná Rally KucherenkoHore bezRocknRollaCUPRA PortfolioAvantissimo!Raptor AirlinesE-lien
Úvod / Novinky / Mercedes-Benz EQS - Prvé dojmy

Mercedes-Benz EQS - Prvé dojmy

Mercedes-Benz EQS je nová vlajková loď elektrickej ofenzívy od Mercedesu a my sme mali možnosť zoznámiť sa s ňou naživo na Zámku Šimák v Pezinku. 

EQS je prvým čisto elektrickým luxusným sedanom od značky Mercedes-EQ a je postavený na novej modulárnej platforme pre vozidlá vyššej a luxusnej triedy. 

Dizajn exteriéru je podriadený aerodynamike a preto najmä z profilu zaujme posunutie kabíny smerom vpred a sklonené čelné sklo nadväzujúce na ostro stúpajúcu prednú kapotu. 

Podobný dizajnový prístup bol použitý v zadnej časti, kde pozvoľne klesajúca línia strechy prechádza do krátkeho veka batožinového priestoru. 

Výsledkom prepracovaného dizajnu je nová rekordná hodnota súčiniteľa odporu vzduchu (Cw 0,20), zaujímavosťou je, že k tomu nebolo potrebné použitie virtuálnych spätných zrkadiel. 

Vynikajúca aerodynamika je jedným z faktorov pozitívne ovplyvňujúcich dojazd a akustický komfort na palube.



Interiéru modelu EQS dominuje príplatkový MBUX Hyperscreen, plne digitálna prístrojová a palubná doska. Veľká zakrivená jednotka obrazovky sa tiahne takmer po celej šírke od ľavého po pravý A stĺpik a má celkovú šírku 141 centimetrov. Sklo kryjúce všetky displeje je ako jeden celok formované pri teplotách približne 650 ° C. Tento proces umožňuje pohľad na zobrazovacie jednotky bez skreslenia po celej šírke vozidla bez ohľadu na polomer zakrivenia displeja. Dotykové ovládacie plochy poskytujú haptickú spätnú väzbu.



Súčasťou nového systému MBUX je umelá inteligencia (AI), ktorá sa pomocou učenia úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a poskytuje prispôsobené návrhy týkajúce sa mnohých funkcií infotainmentu, komfortu a vozidla. Vďaka takzvanej nulovej vrstve nemusí používateľ listovať v submenu ani vydávať hlasové príkazy. Najdôležitejšie aplikácie sú vždy ponúkané situačne a kontextovo na najvyššej úrovni. Týmto spôsobom sa vodičovi EQS odoberá množstvo pracovných krokov v rámci ovládania jednotlivých funkcií.

 

MBUX Hyperscreen je príkladom fúzie digitálneho a analógového dizajnu: Súbor troch samostatných displjov vytvára zdanlivo jednoliaty celok, čo vedie k pôsobivému zakrivenému pásmu obrazovky. Analógové vetracie otvory sú integrované do tohto veľkého digitálneho povrchu, aby prepojili digitálny a fyzický svet, ktorý pokračuje v stredovom tuneli s veľmi hodnotne pôsobiacim obkladom z dreva. 



MBUX Hyperscreen je obklopený súvislým plastovým predným rámom, jeho viditeľná časť je upravená zložitým trojvrstvovým procesom náteru v štýle „Silver Shadow“. Vďaka integrovanému ambientnému osvetleniu nainštalovanému v dolnej časti displeja MBUX Hyperscreen sa zobrazovacia jednotka akoby vznáša na prístrojovej doske.



Spolujazdec má tiež svoj vlastný displej a obslužnú plochu, vďaka ktorej je pre neho cestovanie príjemnejšie a zábavnejšie. Obsah zobrazenia je možné prispôsobiť aj pre sedem samostatných profilov. Niektoré funkcie displeja pre cestujúcich sú však počas cesty k dispozícii iba v rámci právnych predpisov jednotlivých krajín. Ak nie je sedadlo spolujazdca obsadené, stane sa z obrazovky digitálna dekoratívna súčasť.



Vnútorný priestor vpredu a posed za volantom zodpovedá komfortu, na aký sme zvyknutí z konvenčnej triedy S, vzadu je priestor pre cestujúcich veľkorysý najmä v pozdĺžnom a priečnom smere (hoci za cenu mierne kratších sedákov), priestor nad hlavami cestujúcich je zásluhou klesajúcej strechy tak akurát pre osoby do 180 cm. EQS však nebolo prezentované ako šoférska limuzína, práve naopak, koncept ovládania MBUX Hyperscreen je zameraný predovšetkým na vodiča.





Jazdné zážitky nepochybne podporia pohonné jednotky, automobilka už avizovala príchod verzie s výkonom až 761 koní

V našom prípade išlo o vrcholný model EQS 580 4MATIC. Pohon v tomto prípade zabezpečujú dva elektrické motory so systémovým výkonom 523 koní a silou 855 Nm, vďaka čomu nová EQS zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je limitovaných 210 km/h



Základ ponuky zatiaľ tvorí model EQS 450+, ktorého jediný elektromotor na zadnej náprave poskytuje výkon 333 koní a silu 568 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 6,2 sekundy, maximálna rýchlosť má rovnakú hodnotu ako silnejšia verzia. 

Jednou zo zásadných informácií pri elektrických vozidlách je ich dojazd na jedno nabitie a nové EQS v tejto disciplíne exceluje. Pre model EQS 450+ automobilka uvádza WLTP dojazd až do 780 km (!) a aj silnejší model EQS 580 4MATIC má vynikajúci WLTP dojazd až do 676 km.



Zásluhu na skvelých hodnotách dojazdu má okrem vynikajúcej aerodynamiky aj batéria s využiteľnou kapacitou 107,8 kWh, ktorú je možné nabíjať jednosmerným prúdom do výkonu 200 kW. Na rýchlo nabíjacích staniciach je za optimálnych podmienok možné už za 15 minút dobiť batériu na 300 (EQS 450+), resp. 260 (EQS 580 4MATIC) kilometrov jazdy. Domáce nabíjanie striedavým prúdom podporuje palubná nabíjačka s výkonom 22 kW, plné nabitie batérie trvá približne 5 hodín.



Podvozok je sériovo vybavený vzduchovým odpružením AIRMATIC a jeho konštrukcia vychádza z modelu triedy S, teda vpredu je štvorprvkové zavesenie, vzadu päťprvková nezávislá náprava. K výbornej manévrovateľnosti a dynamike EQS prispieva aj sériové riadenie zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až 4,5°, na želanie je k dispozícii riadenie zadnej nápravy s natočením do 10°. Tento upgrade je možné aktivovať aj dodatočne prostredníctvom aktualizícií vzduchom (over-the-air upgrade). Príplatkové natáčanie zadnej nápravy umožní priemer otáčania viac ako päť metrov dlhého vozidla EQS zmenšiť zo sériovej hodnoty 11,9 metra na hodnotu 10,9 metra. 



Z ďalších jedinečných prvkov výbavy spomeňme aspoň automatické komfortné dvere dodávané na želanie. Ich funkcia spočíva v automatickom otváraní a zatváraní všetkých štyroch dverí. Keď sa vodič priblíži k vozidlu, najprv sa vysunú kľučky dverí. Po ďalšom priblížení sa automaticky otvoria dvere vodiča. Prostredníctvom systému MBUX môže vodič otvoriť zadné bočné dvere a umožniť vstup napríklad deťom pri škole. Systém automaticky vyhodnocuje prekážky a dvere otvorí automaticky len ak je to bezpečné a ak je na ich otvorenie dostatok priestoru.  

Záverom slovenské ceny, model EQS 450+ sedan začína v konfigurátore na sume 113.970,- EUR, vrcholná verzia 580 4MATIC sedan na sume 140.856,- EUR.

Autor: Miro Vilím, Foto: Mercedes-Benz Slovakia