Caddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoOctavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Novinky / Nová Škoda Kodiaq a Škoda Kodiaq RS – Dočkali sme sa?

Nová Škoda Kodiaq a Škoda Kodiaq RS – Dočkali sme sa?

Automobilka Škoda po štyroch rokoch od uvedenia na trh modernizovala svoje najväčšie SUV a nás pochopiteľne najviac zaujíma verzia Kodiaq RS. Vedeli sme, že pôvodný naftový motor 2,0 BiTDI sa už v novom Kodiaqu RS neobjaví a predpokladali sme, že pod kapotu novej špičkovej verzie sa nasťahuje motor 2,0 TSI. Oficiálne predstavenie naše očakávanie potvrdilo, napriek tomu sa nemôžem ubrániť jemnému sklamaniu. Prečo? Nový Kodiaq RS má výkon „len“ 245 koní a nie želaných tristo. Napriek tomu budú dynamické parametre a jazdné vlastnosti lepšie ako tomu bolo u predchodcu. 

Motor 2,0 BiTDI predchodcu mal výkon 240 koní pri 4.000 otáčkach za minútu a disponoval silou 500 Nm dostupnou v rozsahu od 1.750 do 2.500 otáčok za minútu. To postačovalo na zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,9 sekundy (7,0 s pre sedemmiestnu verziu) a maximálnu rýchlosť 225 km/h (224 km/h pre 7 miest). Hoci tlačová správa oficiálne uvádza len výkon nového motora (245 koní) bez ďalších podrobností, môžeme predpokladať, že hodnota krútiaceho momentu bude 370 Nm dostupných v rozsahu od 1.600 do 4.300 otáčok za minútu. Sesterské Tarraco s týmto motorom zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 228 km/h. 

Hoci výkon novinky vzrástol len o symbolických 5 koní, nová pohonná jednotka je o celých 60 kilogramov ľahšia, nová sedemstupňová prevodovka DSG je ľahšia o ďalších 5,2 kg. Znížená hmotnosť rozhodne prospeje jazdným vlastnostiam, menej hmotnosti na prednej náprave bude znamenať agilnejšie jazdné vlastnosti.   



Ponuku motorizácií dopĺňajú benzínové motory 1,5 TSI s výkonom 150 koní a 2,0 TSI s výkonom 190 koní a naftové motory 2,0 TDI s výkonom 150 koní a 200 koní. Naftový motor s výkonom 150 koní je k dispozícii s pohonom predných alebo všetkých kolies, výkonnejšia verzia je dostupná výlučne s pohonom všetkých kolies, obidva naftové motory majú sériovo 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG. Benzínový motor 1,5 TSI ako vstupná motorizácia modelového radu je k dispozícii výlučne s pohonom predných kolies a ako jediný z motorov je štandardne spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok je k dispozícii 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG, ktorá je pri motore 2.0 TSI s výkonom 190 koní štandardom, rovnako ako pohon všetkých kolies.



Škoda Kodiaq RS má tentoraz vlastný, špecifický nárazník s osobitným dizajnom a v štandardnej výbave sa prvýkrát objavujú Full-LED-Matrix svetlomety. Nové svetlá sú štandardom aj pre výbavy Style, L&K a Sportline, v prípade výbavy Ambition budú dostupné za príplatok. Ostrejšie tvarované zadné svetlá disponujú pre všetky výbavové stupne LED technológiou a od verzie Ambition obsahujú dynamické smerové svetlá. Nový dynamickejší dizajn dopĺňajú nové disky kolies až do rozmeru 20 palcov, Kodiaq RS má dvadsiatky Sagitarius sériovo. 



Nové komfortné prvky pozdvihujú interiér na vyššiu úroveň, prvýkrát budú dostupné elektricky nastaviteľné ergonomické sedadlá. Majú poťah z perforovanej kože, sú vyhrievané, ventilované, s masážnou funkciou. Pre výbavy Ambition a Style sú na želanie k dispozícii eko-sedadlá s poťahmi z recyklovaných materiálov bez použitia materiálov živočíšneho pôvodu a Kodiaq RS má športové sedadlá s poťahom Suedia a červenými kontrastnými stehmi.



Multifunčné kožené volanty majú nový tvar a do verzie L&K majú dve ramená. Ako príplatkový prvok je na výber trojramenný športový volant, ktorý majú modely Sportline a RS sériovo. 



Systém infotainmentu Bolero a navigačný systém Amundsen majú dotykový displej s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov), špičkový navigačný systém Columbus má uhlopriečku obrazovky 23,4 cm (9,2 palca). Aktualizácie máp a softvéru sa nahrávajú „over the air“. Voliteľným prvkom je Phone Box s indukčnou nabíjačkou smartfónu a bezdrôtovým pripojením na vonkajšiu anténu vozidla. Mobilné zariadenia sa dajú nabíjať aj z moderných konektorov USB-C, voliteľným prvkom je USB-C na vnútornom spätnom zrkadle pre kameru.



Na želanie je k dispozícii digitálny združený prístroj Virtual Cockpit s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) a štyrmi rozličnými zobrazeniami, ktoré si vodič môže individuálne konfigurovať. Pre Kodiaq RS a Kodiaq Sportline je na výber ďalšie športové zobrazenie displeja. 

Výbornou správou je, že Škoda ponechala manuálne ovládanie klimatizácie.

Modernizovaná Škoda Kodiaq sa bude predávať od júla 2021 a vďaka osvieženému vzhľadu a aktualizovanej technike nepochybne nadviaže na obchodný úspech predchodcu, ktorého sa do konca marca 2021 vyrobilo viac ako 600.000 kusov. Ceny zatiaľ nie sú známe, predpokladajme, že dôjde k nepatrnému cenovému nárastu. 



Škoda Kodiaq RS mala s naftovým motorom 2,0 BiTDI základnú cenu 51.160,- EUR, nový benzínový motor by však mohol a mal byť lacnejší, pretože už spomínané Tarraco je v aktuálnom cenníku s týmto motorom a akciovou výbavou FR Family už za 39.050,- EUR.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Škoda