Alfa samicaVW ID.4 GTX videoTínedžeriOpel Astra Sports Tourers DominikouRally KucherenkoBMW XM rozhovor
Úvod / Novinky / Posledný Lexus LFA bol vyrobený pred 10 rokmi

Posledný Lexus LFA bol vyrobený pred 10 rokmi

V decembri 2012 opustil japonskú továreň Motomachi posledný Lexus LFA. Za dva roky jeho produkcie bolo vyrobených 500 kusov tohto superšportiaku, ktorý disponuje jedinečným atmosférickým motorom V10 a kompozitnou karosériou. 

 

Prvé náčrty na papierových obrúskoch a začiatok výroby delí viac ako 10 rokov. Pri návrhu sa myslelo na každý detail. Vďaka tomu bolo vytvorené jedno z najpozoruhodnejších vozidiel 21. storočia. Lexus LFA bol jedným z najunikátnejších áut nielen v histórii značky, ale aj automobilového priemyslu. V decembri 2022 uplynulo presne 10 rokov od ukončenia jeho výroby. Lexus LFA bol ručne montovaný v špeciálne navrhnutej továrni Motomachi.

 


Lexus LFA s jedinečným motorom V10


Celý model bol výnimočný, ale najväčší dojem robil motor V10. Pohonná jednotka s označením 1LR-GUE vznikla výlučne pre tento model. Vyrobilo sa iba 500 kusov, podobne ako áut. Atmosférický motor mal objem 4 805 cm?, 560 koní a 460 Nm. Dokázal vytiahnuť až do 9 500 otáčok za minútu a bol spárovaný so 6-stupňovou automatickou prevodovkou s riadiacimi pákami.


Celková konštrukcia V10 bola naozaj impozantná. Mala rozmery menšieho motora V8 a hmotnosť agregátu V6. Blok motora a hlavy valcov boli vyrobené z hliníku a kryty hláv z horčíka. Ojnice a 40 ventilov motora ukovali z titánu a na vahadlá bola použitá nástrojová oceľ, ktorá im prepožičala tvrdosť diamantu. Nízke ťažisko a dostatočné mazanie sú výsledkom použitia suchého oleja, riešenia známeho z pretekárskych áut. Agregát, ktorý prenášal výkon na zadné kolesá, bol umiestnený vpredu, čo najbližšie ku kabíne, aby sa zabezpečilo správne rozloženie hmotnosti a čo najlepšia ovládateľnosť.

 

Lexus LFA preslávil aj zvuk motora pripomínajúci vozidlá Formuly 1 z prelomu storočia. Na jeho vytvorení sa podieľali špecialisti z Yamahy. Charakteristický zvuk bol dosiahnutý vďaka špeciálnej komore v sacom systéme a efekt umocňovala dvojjadrová štruktúra s titánovým  prídavným ventilom, ktorá vo vysokých otáčkach smerovala výfukové plyny do rezonančnej komory. O ďalší zvukový zážitok v interiéri sa postarali tri kanály vedúce z motorového priestoru do kabíny.




Konštrukcia s kompozitov


Lexus si pyšne poznamenal, že LFA sa nevyrovnal žiaden iný superšportiak. Súhlasím! To bolo tak neviditeľné, ale zároveň tak ikonické auto, že dodnes nevidím jeho priameho nástupcu, či už v samotnom Lexuse alebo u inej značky. V konštrukcii auta boli využité ultraľahké kompozitné materiály vystužené uhlíkovými vláknami, čo umožnilo znížiť hmotnosť o 100 kg. Z kompozitu bolo vyrobených až 65% karosérie. LFA bol dlhý 4506, široký 1895 a vysoký 1219 mm. Rázvor mal 2606 mm.


Vo vnútri použili alcantaru, kovové prvky a samozrejme prudko výborné sedadlá. Špecialitkou bol ultraľahký audio systém Mark Levinson s 12 reproduktormi. Pred vodičom sa nachádzal vtedy unikátny displej a nechýbala plaketka označujúca jedinečnosť auta v celom LFA priestore. Dokumentácia pre každý jeden kus má 3500 strán a je uložená v archívoch Lexus.


Špeciálna edícia Lexus LFA Nürburgring Package


Iba 50 kusov! Špeciálny bol aerodynamický balík, ktorý obsahoval napr. nový predný nárazník a krídlo v štýle GT racer. Pruženie bolo znížené o 10 mm a obuté ešte ľahšie kované hliníkové disky a pneu Bridgestone Potenza RE 070. Upravený bol aj motor, mal o 11 koní viac (571) ako séria, aj prevodovka, ktorá dokázala radiť ešte o 0,05 s rýchlejšie ako tá sériová. Toto sú vážne zberateľské argumenty! Posledný model, ktorý opustil v decembri 2012 továreň Motomachi, bol práve v tejto edícii.




Elektrický nástupca Lexusu LFA


Prototyp Electrified Sport, predstavený v 2022 potvrdzuje, že značka chce i naďalej ponúknuť superšportové auto. Výhradne elektrické! Dizajn má na svedomí kalifornské štúdio Calty, ktorého zadania bolo - dôraz na motoristický rodokmeň auta. Dlhá kapota, na zadok posadená 2 miestna kabína, modro lakované brzdy a 21 palcové disky s centrálnymi skrutkami, či patenty na kapote a zadnom veku, jednoducho zaujmú. Okrem dizajnérov zamakali aj inžinieri, auto bude môcť využívať polovodičové batérie, na 100ku odpáli za 2 s a celkový dojazd sa komunikuje na úrovni 700 km. 


Nuž, tešme sa na dalšiu SM (silent missle) na cestách!



Zdroj: Lexus, úprava Marek Varga