Analýzy minulosti a priania pre automobilové značky na rok 2019 - časť tretia
KIA
Je bojový pokrik v karate znejúci v sekunde, kedy svoju vnútornú energiu chi vrazíte päsťami do súpera tak, aby ... zahynul. Či chce KIA zabiť všetkých naokolo neviem, ale v rámci kórejskej ofenzívy pôsobí na mňa viac nóbl ako bratranec Hyundai. Napríklad, vždy keď vidím na ceste Sorento, vzbudzuje vo mne pocit, že je to drahé auto. Okrem toho poslala KIA na trh GT-čkový Stinger, ktorý je výborným KIA autom, ale potýka sa s nedostatkom prémiového cvengu, takže si ho zatiaľ kupujú iba, ... normálni ľudia. Sportage to zahrala na karneval, navliekla si na tvár menej podarenú masku Porsche Macan, ale funguje jej to. Ale jednu vec má slovenská KIA spomedzi všetkých, opakujem všetkých značiek, ktoré sa u nás predávajú, najlepšiu, ... alebo skôr najkrajšiu? Neprezradím ktorú, ale budem si priať, aby nebolo vidno ako sa pýrim.
Lamborghini
Utrús ... Urnus ... (h)Umus, ehh, ako sa volá to priveľké auto, čo bude chcieť zadláviť všetko, čo je placatejšie ako ono samo? Žartujem, len mu závidím, že je tak krásne. Lambo poslalo na Zem SUV, ktoré vyzerá ako Apple-om odladený dinosaurus. Majestátne, veľkolepo, ... a draho! Na druhú stranu sa mi vôbec nepáči, že tu spievam o SUV a nevšímam si poctivé Lamborghini ako nový Huracan EVO, či úchvatné Performante!? Preto si prajem, naozaj veľmi, aby sme sa my ľudia postupne opäť vrátili od trendov, od bytia cool a in, k podstate toho, čo naozaj na jazdení alebo čomkoľvek inom milujeme!
Land Rover
Zaľúbil som si veľké, škaredé, hrbaté Discovery. Tá neohrabaná dobrota a kusisko poctivého auta sa mi páčili. Disco jazdilo asfalt, šoto, bahno, piesky aj brody hlava nehlava a na palube bolo stále bezpečno. Okrem toho ma trochu znásilnilo AR Stelvio, kedy som po búrlivom víkende vyhlásil, že je to najkrašie SUV na trhu – kecal som, najkrajší je stále Range Rover Velar. Vo svojej polohe odsúdeného krásavca nie je vôbec potrebné zisťovať ako jazdí a čo dokáže. Velaru úplne postačuje, že jednoducho ... EXISTUJE. Malý Evoque po fejslifte opeknel a okrem toho mu niekto pomätený odrezal strechu. Evoque kabrio je pilčíkovským pokusom pre chudobných šejkov, vlastniacich maximálne 10 ropných vrtov. Tí veľkí si kupujú Mulsanne Convertible. Mám rád Land Rover! Mám rád tú značku pre jej prítomnosť a razanciu. Napriek mnohej nevraživosť si idú svoj smer a robia veci založené na historických odkazoch. A preto si na záver prajem, aby sa medzi ľuďmi prestali vyskytovať predsudky o kazivosti áut značky Land Rover. Inými slovami, prajem si, aby sa tie autá prestali kaziť.
Mazda
Jinba Ittai, jazdec a kôň ako jedno telo. Hovorí Mazda o mytologických kentauroch? Hore muž dole kôň, ... na druhú stranu, ktorý muž by nechcel byť dole ako ... kôň? No nič, vážne! Mazda je mi extrémne sympatická za svoj pokorný prejav a uveriteľnú filozofiu. Dodnes vyrábajú atmosférické motory a vydali sa skôr cestou znižovania hmotnosti ako pridávania výkonu. Tlieskam, vstávam a stále tlieskam. Bravó Mazda, bravó! Všetky jej autá jazdia výborne, majú skvelé podvozky, riadenie a veľmi hladké chody benzínových motorov. Je to naozaj radosť riadiť. A viac ako radosť riadiť, skôr potrebu vlastniť, hladkať, fúkať, láskať a ... freneticky drtiť zadné pneumatiky niekde na serpentínach, prináša krpaňa menom Miata. Najpredávanejší roadster na svete má ďalšiu generáciu, ktorá je vo vnútri (subjektívne) opäť menšia ako predchodcovia. Alebo sa zväčšuje priemerný európsky zákazník – čomu vzhľadom na fastfood-ový masaker a ľudskú potrebu sa zabiť jedlom, verím viac. MX-5 je extra super, ale ja jednoducho nemám rád keď sa mi volant, kvôli zlému rozsahu nastavenia, opiera ... o koňa. Prajem si, aby Mazda zachovala svoje myslenie a aby bola MX-5 večná, pretože je jedným z posledných odkazov skutočných áut minulosti.
Mercedes-Benz a Mercedes AMG
Registrujem to tak, že na svete pobývajú už dva druhy Mercedesov. Tie, ktoré vytvárajú a obhajujú kultúru a noblesu značky a tie, ktoré obhajujú kultúru a noblesu značky, ale v noci chodia tajne do posilňovne a pod namieru strihnutými oblekmi neustále nosia špičkové športové oblečenie. Zrejme im je na spoločenských udalostiach s protokolom trochu teplo, ale po skončení formálnych tancov sa vedia veľmi slušne odviazať. Boli ste už niekedy na večierku burzových maklérov alebo právnikov? Tých navoňaných chlapcov v drahých oblekoch? Nie? Pozrite si film Vlk z Wallstreet, pochopíte! To je partia AMG. Osobne vnímam Mercedes ako matku technologického vývoja v automobilizme a prechovávam voči nim úctu. Ich dnešné portfólio by mohlo stačiť aj šejkovi Zajdovi, ktorý si svoje platinové AMG GT R posypané ľudským šťastím preháňa po osobnej magistrále v strede Dubaja. Za mňa dvojgaráž s C63 S a GT C Roadster. A vonku na dvore manželkino nové GLE. A vedľa na ulici susedovo GLE Coupé, pretože nemá vkus a kriticky nízku hladinu sebaúcty. Na záver si prajem, aby sa „susedovo“ auto prestalo vyrábať a aby sa vytratila všetka snaha o verejné dokazovanie predstieraného úspechu.
MINI
Cooper, Clubman, Paceman, Countryman a Electric znie ako banda študentov alternatívnej filozofie na hríboch. A preto ich všetky tak milujem. MINI, nie hríby. Miňasy by som popísal niečím, čo na prvé počutie znie ako logický nezmysel. Konzervatívna Invencia! MINI sa drží tradičných zásad, ale zároveň neskutočne ulieta na prevedení a jazdeckej zábave. Malé prednokolky od John Cooper Works sú autíčka s fantastickou energiou, v ktorých zákonite mladnete. A nie len v nich. Napriek tomu, že sa Clubman a Countryman tvária zodpovedne a majú snahu upriamiť pozornosť na svoje praktické „kufre“, pod trendovou košeľou majú stále chlapčenské tielko s fľakom po citrónovej limonáde. Tie skryté odkazy vďačnej infantilnosti obdivujem. Ďakujem BMW, že sa MINI ujalo a nevzalo mu jeho charakter a osobne si prajem, aby malé MINI jazdili primárne v mestách a aby v nich jazdili hlavne sexi baby.
Autor: Marek Varga, Foto: RL archív. Lamborghini