INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Yamaha MT-07 2019 – Temná strana

Yamaha MT-07 2019 – Temná strana

Hodil som si tento titulok a v mysli doplnil ... Slovenska, pretože sa jednak podobá na ten od Yamahy – „Inšpirovaná temnou stranou Japonska“ a jednak ma neskutočne otravuje, keď sa všetky médiá a opoziční politici donekonečna zaoberajú komunikáciou medzi osobami bez spoločenskej zodpovednosti s hodnotou morálky na úrovni adolescentnej kurtizány. Ja viem idú voľby, treba rozdrtiť konkurenciu - akýmkoľvek spôsobom.

 

Načo? Malo by sa spraviť jednoducho to, čo robí Yamaha MT-07 – konečne naštartovať (spravodlivosť), zaradiť za jedna (oslobodiť prokuratúru), zatiahnuť za plyn (vyčistiť justíciu) a odpáliť to po zadnom krížom cez mesto (pokiaľ by to už teda bolo naozaj nutné, tak aj mediálne vyzliecť darebákov, tesne predtým ako budú zatvorení do klietok). Teda priamo a jednoducho, presne tak ako tento japonský stroj poskytuje svoje schopnosti. Viem, ľahko sa vraví, ťažšie koná. A platí to aj pre túto oranžovo-šedú (farba Ice Fluo) motorku. Yamaha MT-07 je síce často komunikovaná ako motorka na začiatok, ale navrhujem si, napriek všetkým poľavujúcim okolnostiam, dávať pozor.

 

Yamaha MT-07 ako motorka vhodná pre začiatočníkov? Na internetovej stránke Yamahy je uvedená vyššie spomínaná veta – „inšpirovaná temnou stranou Japonska“. Čo presne tvorí temnú stranu Japonska sa len domnievam, ale samotný výraz temná, vo mne evokuje niečo neprípustné, spoločensky odmietané, napríklad praktiky zločineckej organizácie Yakuza, označovanej aj ako japonská mafia. Nejak neviem vytvoriť prepojenie. A preto vďaka spolupráci s importérom značky Yamaha na Slovensku som celú sezónu 2019 mohol skúmať, kde sú tie vražedné podobnosti začiatočníckej motorky s temnou stranou, ... čohokoľvek.



 

„Prebuďte v sebe temnú stránku!“ Ďalšie z hesiel, ktoré Yamaha používa pre marketingové vygradovanie svojho modelu na oficiálnych kanáloch. Našťastie už viem ako to celé je a môžem porovnávať. MT-07 nie je strašiak, netreba sa jej báť a naozaj je veľmi vhodným začiatočníckym motocyklom. Svoju „temnú stranu“ si  nesie len ako sprievodný jav svojho zaradenia do kategórie Hyper Naked, kde sú okrem nej, ďalšie dve skutočné beštie, ktoré sú schopné vám rozvešať spodky po všetkým stromoch naokolo. Prchká MT-09 a prierazná MT-10 sa však ku slovu dostanú až v ďalších samostatných testoch.



 

Výrazné oranžové kolesá sú dobrým signálnym bezpečnostným prvkom a zároveň vytvárajú veľmi moderný zjav celej motorky, potvrdzovaný častým záujmom okolia. Ako celok sa mi MT-07 v tejto farebnej kombinácii páči, je vcelku sexi, ale na víkendové orgie by som šiel radšej s jej promiskuitnou sestrou MT-09. Stupeň vášne, ktorú generuje 07čka je zaujímavý na začiatku, ako všetko nové, čo nás ľudí stretáva. Viem si však predstaviť, že potom ako sa spoznáte, porozumiete a relatívne rýchlo zistíte, kde sú spoločné limity, môže byť táto stredne veľká Yamaha aj dlhoročným kamarátom. Osobne ju uznávam ako stroj, ktorý mi ukázal cestu a zoznámil s motorkárskym prostredím a zákonmi jeho fyziky.



 

Keď sa na sezónu s MT-07 pozerám retrospektívne, vnímam ju ako nízkonákladový mestský funbike s obrovskou porciou ovládateľnosti  a kusom vizuálneho uspokojenia. Ale, či je to už tými úzkymi riadidlami, ktoré mi ako jazdcovi spôsobovali čudný submisívny pocit, alebo celkovou veľkosťou, ktorá zrovna neatakovala samičie senzory pozornosti, neviem. Môj dojem bol technicky výborný, najazdil som s ňou stovky kilometrov, zúčastnil sa motokurzov, jazdil do práce, ale od začiatku až do konca mi tam chýbal ten, podľa mňa pravý, motorkársky pocit, ... pocit slobodného, nepolapiteľného rebela, uznávajúceho spoločenské zásady, ale trestajúceho porušovanie spravodlivosti. Taký Batman v jednej stope. Nie, Yamaha MT-07 taká nie je. Práve naopak, je skôr jednou z tanečníc v newyorskom nočnom podniku, ktorá je zábavná, šarmantná, naleje vám obľúbený drink, zatancuje na bare, ale nečakajte žiadnu hlbokú diskusiu ani pozvanie na rande, Je jednoduchá, robí iba to čo vie a robí to veľmi dobre. 



 

Nasledujúci odstavec venovaný prívlastkovému opisu motorky vytvára objemovo malý, ale globálny dojem z celkového užívania tohto japonského stroja:

 

Pekná vizuálne zaujímaváÚstupčivá a poddajná, do istej úrovne otáčok. Ukopaná pokiaľ ju nútite jazdiť na vysokom kvalte v nízkych rýchlostiach – bude sa snažiť, ale vás to nebude baviť. Zvukovo umiernená a nie celkom ochotná sa pohádať, napriek tomu, že ju chcete vytáčať. Silná, slabá? Na začiatok perfektne postačuje, ale vo svete skutočných motoriek má jej výkon (75 koní z objemu 689 ccm) hodnotu šunkovej peny na krvavom steaku. Poslušná a elektronicky neobmedzená (žiadne jazdné režimy, žiadne asistenty trakcie či stabilizácie, iba povinné ABS). Správne nadávkovaná porcia výkonu a záťahu v rozumnom spektre otáčok. Ekonomicky nenáročná – veľmi priaznivá spotreba v priemere okolo 4 litre benzínu. 



 

Prekvapená – toto je empirický poznatok. Nie prekvapivá, ale prekvapená, pretože sa mi stalo to, čo prekvapilo viac motorku ako mňa samého. Nedala mi prednosť nejaká neprítomná ženská v škaredom aute, čo vnímam ako hlavný dôvod jej životnej nasranosti a chuti niekoho zabiť, napríklad pomaly sa blížiaceho motorkára. Vďaka obratnosti MT-07 som si zachránil držku a stihol sa uhnúť, bez rešpektu jazdiacej sépii. Okamžite sa vo mne vzbúril spomínaný rebel a v duchu spravodlivosti som jej do pootvoreného okna oznámil, že z gynekologického hľadiska ju považujem za vagínu tesne po pohlavnom styku!! Nie, nepovedal som to nahlas, nedovolím si ženy takto označiť, ale aj toto pomyslenie stačilo na to, aby karmické prúdenie okamžite zakročilo. Pár sekúnd potom ako som zastavil vedľa jej okna, aby som zvýraznil svoju prítomnosť, chvíľu sa na ňu pozeral v anonymite prilby a vychutnával pocit predpokladaného strachu prichytenej vinníčky, som naplno, podotýkam absolútne maximálne, zatiahol za plyn a teatrálne pustil páčku spojky.



 

To čo sa udialo potom by som opísal ako zážitok lietajúceho psa Falca po užití prvej známky LSD zapitej marihuanovým mliekom. Dvojvalec dostal takú facku od spojky, že motorku okamžite postavil na zadné a ja som sa pomedzi dva rady áut parkujúcich po oboch stranách cesty valil ako najväčší gangster po zadnom v absolútnom šoku! Vďaka nemu som nepustil plyn a nestihol panikáriť. A samozrejme neroztrepal seba ani motorku pred očami celého sídliskového bloku. Waaau, skvelá motorka!!



 

Yamaha MT-07 je na začiatok vynikajúca a osobne mi pár dní intenzívneho jazdenia a tréningu trvalo, pokým som sa odvážil otočiť rukoväť plynu nadoraz a vyskúšať čo sa deje v hornej polovici otáčok až po obmedzovač. Ale časom, potom ako  sa zvýši stupeň odvahy a bezstarostnosti jazdenia, ako spoznáte skutočný záťah silnej motorky a schopnosti, ktoré viete regulovať plynom, je MT-07 oproti všetkým tým ujačaným japonským štetkám, britským lordom, obrovským cestovateľským krížnikom, perfekcionistickým endurám, či tvrdým americkým lumberjackom, len ako milo sa usmievajúca učiteľka z materskej škôlky oblečená v šedivom pulóvriku od babičky. Je spoľahlivá a vie byť, napríklad oproti autám alebo malým skútrom, rýchla a úniku schopná. Je veľmi obratná a na prvom motokurze v Centre bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu označená za najvhodnejšiu motorku do prvej sezóny. Je naozaj výborná a za tie prachy (od 6390 s DPH) príjemne dostupná. A jedno viem určite, MT-07 nie je temná, je správna, úprimná a otvorená, ako to dobré, milé dievča, s ktorým ste si vyšli na svoje prvé rande.

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Andrej Šuhaj – spayza.sk