Prvá dámaEQVKráľovná Rally KucherenkoHore bezRocknRollaCUPRA PortfolioAvantissimo!Raptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Hyundai Tucson PHEV 1,6 T-GDi Premium

Hyundai Tucson PHEV 1,6 T-GDi Premium

Ako z ceny nového SUV, 21.990€, spraviť 41.090€? Jednoducho, kúpte si všetko! Auto za niečo viac ako 40 tisíc EUR bežne považujeme za drahé auto. A od drahého auta očakávame silne nadštandardné dojmy, neskromne, ihneď potom, ako otvoríme dvere.  Pokiaľ otvoríte dvere na Hyundai Tucson Plug in Hybrid vo výbave Premium s dvojfarebným interiérom Moss Grey, … podľa mňa ani na sekundu nezapochybujete, že 40 tisíc je adekvátna suma.


Sú aj drahšie autá, omnoho drahšie autá, ktorých obstarávacia cena začína vyššie ako Hyundai Tucson vo svojej topke končí. A napriek tomu sa kórejcom podarilo vyladiť svoje SUV tak, že si bežný človek rozdiel medzi interiérom za 40 alebo za 80 ani nevšimne. Veľmi dobrá práca Hyundai, veľmi dobrá práca!


Opisovať filozofiu sveta minecraft v súvislosti so vzhľadom exteriéru nebudem, dizajn, vkus a samotné vnímanie krásy sú subjektívne záležitosti a nový Tucson miestami pripomínajúci japonské origami, prípadne cvičnú stíhačku pre bojových pilotov, je jednoducho výrazne odlišný od hlavného prúdu súčasných automobilov typu SUV. Tucson neprehliadnete vďaka jeho svetelným LED krídlam na čele i vďaka jeho tvrdým, ale jasným červeným linkám LED svetiel vzadu. Profil je tachykardický pre hráčov sudoku, ale napríklad pre mňa, predstavuje silnú dizajnovú invenciu pripomínajúci slobodu umenia graffiti.


Interiér je top. 2 farebná kombinácia sivej a čiernej, silný minimalizmus, beztlačítková, digitálna filozofia ovládania všetkého, 10,25” obrazovky hlavného infotainmentu i samotných budíkov bez kapličky - to pre vizuálnu voľnosť. Všetko pôsobí veľmi draho a veľmi pekne. Samotné usadnutie za volant podporuje silné, prvé, dobré dojmy, všetko je prémiové aj na dotyk - názov výbavy Premium zrejme nebol zvolený len pre potreby modelového katalógu. Už len prevedenie a povrch páčiek smeroviek, či stieračov potvrdzujú, že sedíte v tucsonovskej špičke. Dizajnový volant je výborný a ani počas dynamickej jazdy mi neprekážali tie jeho “vetracie” otvory. 




Hromada elektronických strážcov, systémov pre bezpečnejšiu jazdu je značná, ale jej zoznam aj s vysvetľujúcou grafikou si prejdite sami, napríklad tu. Moja skúsenosť vraví, že skvelo funguje monitoring mŕtveho uhla (BVM) aj so zaujímavým zobrazením kamery, vždy v tom budíku na prístrojovke, do ktorej strany aktivujeme smerovku. Samotný monitoring je okrem obrazu z kamery, podporený aj farebnou signalizáciou priamo v “mojej” špičkovo nadizajnovanej top lište palubovky (v ktorej sú exkluzívne zapustené aj tlačidlá pre pamäťové sedadlo vodiča). 


Tempomatu by som vytkol jazdu v mestských kolónach, kde je zbytočne agresívny a rozbeh aj brzdenie sprevádzajú, nie vždy príjemné krčné cvičenia. Jeho funkčnosť na diaľnici bola dostatočná a nerušivá. Zobrazenie údajov na veľkých displejoch je príkladné, ale veľká stredová plocha je vďaka sklonu krásna iba do momentu, pokým sa prach nerozhodne založiť rodinu a konečne sa … usadiť. Dobre fungovalo prepojenie Apple CarPlay, ktoré v mnohých iných značkách podlieha kríze stredného manažmentu bez motivácie a zobrazuje sa iba v prípade pekného počasia.


 


Zadní pasažieri hlásili postrehnuteľný dostatok miesta, ale niektoré dospelé jedince avizovali nespokojnosť s priveľkým sklonom zadných operadiel, ktorá však bola mechanicky potlačená, nastavením operadla do kolmejšej polohy. Jej opak, spokojnosť, bola neskôr maximalizovaná komfortným vyhrievaním aj zadných sedadiel. Automatické diaľkové potrebovali ako signál pre aktiváciu serióznu tmu, napríklad v meste v noci sa takmer neprejavovali. Samotné stretávacie LED svetlá mali možnosť výškového nastavenia, ktorú ocenili oproti jazdiaci vodiči, z ktorých nejeden mi blikol na oslavu silných kórejských diód.


Jazdenie s nabíjateľným hybridom malo počas tohto testu dve roviny. Výhradne elektrická, prepína sa samotným tlačidlom, bola klasickým balzamom na dennú dávku jazdeckého stresu. Čím viac jazdím na hybridných alebo elektrických autách, tým viac som presvedčený, že okrem ekológie prospievajú i duševnému zdraviu. Vraví sa, že ticho lieči! Ja doplním, že aj preventívne. Elektrická jazda je plynulejšia, hladšia, vytvára priestor na viac pohody, menej roztržitosti a vo výsledku viac bezpečnosti na cestách. 




Druhá rovina - pokiaľ je potrebná, napr. akútna reakcia na mliečny šejk, dieťa podpálilo dom, či v Lidli majú akciu na Plzeň, prepnutím do režimu Sport mobilizuje systémový výkon 265 koní a 350 Nm a pohon všetkých kolies HTRAC prehodnotí svoj postoj k trakcii a pošle výkon tam, kde je potrebný. Popravde, tento Tucson jazdí v režime Eco tak normálne a dostatočne dynamicky, že som nemal žiaden dôvod to pri bežnom jazdení prepínať. V režime Sport však odhalí skryté kone a agilita relatívne veľkého SUV s pomocou elektrického pohonu je veľmi príjemná. 


Jazdné režime ukryté pod tlačítkom Terrain (Snow, Mud, Sand) majú moju plnú softvérovú dôveru, predpodkladám, že ich inžinieri naprogramovali tak, aby na danom nespevnenom povrchu pomohli. Pravda je však taká, že som jazdi na Eco a Sporte všade a všetko. Spevnené i nespevnené, pomaly i rýchlo, blato, kaluže i trocha piesku sa našlo, len ten sneh som už nestihol. Tucson fungoval, ako sa vraví všade dobre, doma najlepšie. A doma je pochopiteľne na asfalte, v meste alebo na okresných cestách a diaľniciach. 




Ekologickým štylistickým mostom sa presuniem k spotrebe, ktorá mi počas necelých 700 odjazdených kilometrov vyšla na celkových 6,1 litra benzínu na 100 kilometrov (7,8l diaľnica, 5,6l okresky). Na 1893 kg vážiace, rozmerné, rodinné SUV je to dobrá hodnota. Doplním ešte, že som auto nenabíjal pravidelne a mnohokrát nechal benzínovú 1,6-ku vytrápiť sa bez zásadnej pomoci elektriny. V prípade, že nabíjate zodpovedne, napríklad každú noc, je reálne sa príblížiť benzínovej spotrebe do 2 litrov na 100 kilometrov.


Dojazd na elektrický pohon je do 50 km bez zásadnej paniky, ktorá však príde málokedy, pretože pokiaľ by batérie vyhlásili nenaplnený štrajk, Tucson sa takmer nehlučne prepne na benzínový motor a posádka pokračuje bez zmeny kurzu i programu. 42 litrová nádrž vystačí na jazdu krížom cez republiku, aj pokiaľ by vám batérie vybilo dieťa závislé na mobile. Takže predstava, že by ma tento Tucson niekde nechal bez paliva je, … nepredstaviteľná!




Hyundai Tucson na trh vykročil celkom jednoznačne už dávnejšie. Verzia, aj z externého zdroja dobíjateľného SUV (PHEV), len pekne dopĺňa silné portfólio automobilky a dáva opäť viac možností si vybrať. Možno, … možno by to chcelo ešte solárne panely na streche, aby aj tá romantika pri západe Slnka bola efektívna. 



Autor: Marek Varga, Foto: autor