INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC – Tokajské kone

Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC – Tokajské kone

Dovolím si v úvode parafrázovať Petra Lipu: „Mnohé kone vrané, mňa už nevytiahnu z vane ...“ atď. Veršovať viac zmysel nemá, pretože pointa je ukrytá už v tomto slovnom spojení. Napriek tomu, že ich je veľa, tých koní, jednoducho sú už akési iné, alebo je moja hmotnosť podporená gravitáciou Jupiteru. Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC ma jednoducho už z vane nevytiahne.

Vybral som si Mercedes na náš letný top roadtrip do slovinských Júlskych Álp preto, aby som nemusel riadiť uprdený Focus RS, ufučaný Mustang GT kabriolet a na motorku Africa Twin od Hondy aj tak nemám vodičák. Fakt je ten, že som si chcel hovieť, nechať sa uniesť výborne spracovaným interiérom Mercedesu, dotýkať sa prémiových materiálov, nasávať vôňu drahej kože a počúvať zvuk benzínového 8 valca, ...ehm, aha, no nič, to bol iný príbeh. GLA 45 z rodiny AMG je síce Mercedes so všetkým, čo k nemu patrí, ale je to mladý, nevybúrený excentrik (v rámci protokolu Mercedesu), ktorý vám nedovolí snívať o vyššie spomenutých veciach. Pretože jej tvrdý, drzý, hlučný a ... drahý.

57330 EUR s DPH je štartovacia cena. S týmto autom určite máte nejaké individuálne potreby, takže si zakliknete nejaké balíčky v oblasti dizajnu, techniky, bezpečnosti a cink, cink, ste celkom poľahky na sedemdesiatke. 70+ za malý crossover sa môže na začiatok javiť ako holý nezmysel. Hlavne pokiaľ existujú jazdecky aj užívateľsky lepšie autá, ako spomínaný Focus RS alebo najnovší Civic Type R, prípadne už skúsený strýko Golf R od Volkswagenu. Sama sa kladie otázka, prečo by som preboha kupoval násobne drahšie auto s rovnakým účelom? No a teraz krátka odpoveď. Presne preto, prečo si nekupuješ Hradnú sviecu v škatuli, ale dopraješ peknú fľašku drahého tokajského. Napríklad. Pretože môžeš a pretože to máš rád!


Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC je jeden malý, agilný, nadštandardne potentný crossover, ktorý by okamžite patril do mojej garážovej zbierky s krycím názvom „manželka“. Auto určené pre ženu so sexepílom, zmyslom pre eleganciu a dlhými nohami. Áno, presne tak. Vôbec sa tu nemusíme hrať na nejakú efektivitu, praktickosť či ekonomickú stránku veci. Nie, toto je auto, ktoré si musíte môcť dovoliť! Všetky ostatné racionálne veci, ktoré poskytuje, sú len pridanou hodnotou vďaka jeho kategorickému zaradeniu. Má 5 miest, má kufor a zvýšený podvozok, perfektné!
 
Matný šedý a drahý lak mu pristane, ale na mňa je to už moc nenápadné. Napriek agresívnemu bodykitu – predný nárazník s obrovskými nasávacími otvormi, prahy, veľké disky kolies, krídlo piatych dverí, zadný difúzor, štvorica výfukov - mi v globále príde auto príliš uhladené a zženštelé. GLAčku chýba postoj nižšie posadenej A45 a zrejme preto vizuálne nepôsobí tak dramaticky. Interiér už hrá moju hudbu, je tu upratanô a koženô na správnych miestach. Posed je výborný (príplatkové AMG škrupiny by sa však hodili viac), volant príjemný, červená použitá v optimálnom množstve a celkový dojem je veľmi uspokojivý. Čo by som vytkol a tu môžem, pretože tu ide aj o to, sú miestami použité naozaj lacno vyzerajúce plasty. Všeobecne to môže byť poňaté ako skúška pozornosti zákazníka alebo návod, ako si priplatiť za ešte lepšie spracovanie a očalúnenie všetkého, aj nemožného. Či je Mercedes malý alebo veľký, treba si priplatiť za najvyšší štandard.



Motor má 381 koní. Skúsme opäť – 381 koní. Neviem, či si to viete predstaviť, rozumne predstaviť, ale to je také množstvo výkonu, že by ste s tým odleteli na Mesiac. Menej zaujímavé zrejme bude, že sa jedná o 2 litrový benzínový a 4 valcový motor. No, ... ok, to len tak pre doplnenie informácií. Viem, že dnes sa číslami výkonu priam mrhá a pokiaľ to nemá cez 400, tak nás to vlastne ani nezaujíma. A viete prečo? Presne preto, ako dnes moderné autá svoj výkon ponúkajú. Komfortne, uhladene, bezpečne, bez adrenalínu, bez strachu. Jeden starý známy automobilový pretekár povedal, že „dobré auto je iba to, ktoré sa ráno bojíš naštartovať“. Auto, ktoré ti neodpustí chyby a uznáva poctivú mechaniku. Naštartovanie GLA 45 je ťažká rutina. Proste stlačíš Start/Stop tlačítko, pousmeješ sa nad hlasným odgrgnutím výfukovej sústavy a následne si ideš svoje a jednoducho klasicky šoféruješ.
 
V športovom jazdnom režime AMG vystrčí pazúry a zodpovedne prehlasujem, že vďaka audio kulise, vďaka sile motora (keď som bol v aute sám, maximálne so štíhlym fotografom), vďaka dobrému posedu za volantom, vďaka masívnym kovovým pádlam automatickej prevodovky som si dynamické jazdenie celkom užíval. Pohon oboch náprav 4MATIC som nepociťoval, buď boli jeho zásahy tak integrované alebo som si to povrchne nevšímal, ale nemal som pocit, že by som prácu štvorkolky nejak zvlášť registroval. Značne ma štvalo nastavenie stabilizačného systému. Aj v najšportovejšom režime bolo ESP premotivované a zavadzalo mi v pokusoch o rýchlejšie prejazdy zákrutou. Ku cti mu slúži, že sa dá vypnúť úplne a potom začne dynamická jazda dávať zmysel.



„AMGčko nemôže mať zvlnené kotúče!“ Toto moje vyhlásenie je zachytené aj na audiovizuálnom zázname z roadtripu po Slovinsku, kde sa AMG potýkalo s drsnými jazdeckými úsekmi, ktoré preverovali práve veľké brzdy. Kotúče sa naozaj nezvlnili a brzdný účinok bol stále výborný, ale ich námaha a zohriatie boli v niekoľkominútových blokoch samotným autom prezentované ako ručanie ranenej lokomotívy. Ten hukot bol naozaj nepríjemný. Akonáhle sa kotúče ochladili, dunenie prestalo a ďalej sa opäť pokračovalo s odhlučnením a la Mercedes.

Mercedes-AMG. Tak sa volá každý člen skutočnej rodiny AMG. Už žiaden Benz, to je iná rodina. Iné víno. Tiež dobré, ale iné. GLA 45 je ako naozajstný Tokaj. Drahé a dobré víno. Dobré pre istú skupinu ľudí. Pre tých, ktorí vedia ohodnotiť kvalitu. Ktorým záleží na histórii. Ktorí radi vychutnávajú. Pre tých, ktorí už majú čas na to, aby to mohli robiť. A okrem toho, čisto môj subjektívny názor – GLA 45 od AMG mi chutí ako Tokaj s výraznou chuťou koňaku. Jednoducho nie je to len víno, ktoré sa musíš naučiť chápať, ale má aj svoju dynamickú dávku ostrejšieho alkoholu.


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner