INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupe – Pozor, horúce!

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupe – Pozor, horúce!

Zvoní mi telefón, tlačidlom na volante prijímam hovor. Volá mi Peter: „Ahoj Miro, kde si? Stretneme sa na tej Babe?“, len zlomok sekundy váham a odpovedám po pravde: „Som v Nitre...“, Peter s údivom: „Prosím Ťa, čo robíš v Nitre?“. Moja ďalšia odpoveď „Idem dcére do školy kúpiť knihu a potom idem cez Piešťany, Myjavu a Záhorie naspäť do Bratislavy...“ spôsobila chvíľkové ticho na druhej strane linky. Potom som si vypočul, aký som buržuj, že knihy chodím kupovať do Nitry a aký som sebecký, že auto nedonesiem ukázať na náš domáci kopec. Pravda je však taká, že tú konkrétnu knihu v Bratislave nemali, knižný nákup v Nitre bol vhodná zámienka na celodenný nedeľný výlet a na Babe som už v ten deň už bol. Peter mi snáď už odpustil, pretože...

Auto som si prevzal v pondelok podvečer od Mareka, ktorý po najazdení pár desiatok kilometrov po Bratislave konštatoval, že to AMGčko má „bohovský zvuk“ a na tých 21 palcových diskoch „budeš jazdiť v komforte, tak ako sa na Mercedes patrí“. Áno, vzduchový podvozok AIR BODY CONTROL je skutočne naladený tak, že v režime Comfort je aj na obrovských kolesách naozaj pohodlný a áno, po naštartovaní studeného motoru v podzemnej garáži mi po celom tele nabehli zimomriavky a na tvári sa mi objavil prihlúply úsmev.

V utorok nás čakala naša testovacia trať v Centre bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu a ten úsmev mi z tváre nezliezol celý deň. Krásne slnečné počasie, dvanásť stupňov, sucho a... zimné pneumatiky?! Nevadí, už moje prvé kolo s plne zapnutou stabilizáciou naznačilo, čo sa bude diať ďalej. Skvelá ovládateľnosť prameniaca z presného riadenia, rozdelenie hnacej sily výrazne uprednostňujúce zadok (AMG Performance 4MATIC posiela dozadu 69% výkonu), v režime Sport+ agresívne radiaca deväťstupňová prevodovka 9G-TRONIC a relatívne kompaktný, ale silný vidlicový biturbo šesťvalec s objemom 2996 cca výkonom 367 koní a 520 Nm spojili konštruktéri do famózne fungujúceho celku. S plne vypnutou stabilizáciou (ktorá napriek tomu do jazdy občas úplne zbytočne kecá) aj na suchom asfalte zrýchľujeme z pomalých zákrut v jemných powerslidoch, výborne sa bavíme a navyše Peter s časom 1:37,83 s zajazdil druhý najrýchlejší čas v našej tabuľke (!). Pre priame porovnanie, GLC kupé 250d rovnako na zimných pneu bolo o viac ako 9 sekúnd pomalšie. Pár slov ešte k prevodovke. Osobne nie som zástancom automatov s obrovským množstvom rýchlostí a aj v tomto prípade musím konštatovať, že menej by mohlo byť viac. V režime Sport radí prevodovka veľmi dobre, rýchlo a tak, aby zmenu prevodových stupňov bolo cítiť. V režime Sport+ radí vyslovene ostro, bez mrknutia okom drží otáčky aj na hranici piatich tisícov a v manuálnom režime neodradí nahor. Zaujímavé je, že pri konštantnej rýchlosti okolo 80 km/h v komfortnom režime radí prevodovka sedmičku, po prepnutí do režimu Sport je pri rovnakej rýchlosti zaradená päťka a v režime Sport+ ešte o stupeň menej. V športových režimoch nemám k radeniu žiadne výhrady, je cítiť jeho prácu a občasné kopance umocňujú zážitok z ostrej jazdy. V komfortnom režime je zmena prevodov obvykle hladká, avšak občasné zaváhanie je cítiť pri ostrejšom spomaľovaní až do zastavenia. Podradenie 3-2-1 niekedy sprevádza trhnutie, ktoré trochu narúša celkový dojem.



Streda. Pracovná cesta do Martina, o tretej popoludní už musím byť naspäť v Bratislave. V pohodlí adaptívneho tempomatu DISTRONIC PLUS a pod bdelým okom asistenčných jazdných systémov (ďalšie plus) idem na „spotrebu“ a prechádzam okolo Beckova. Rýchly pohľad na hodiny, stíham to! Na najbližšom exite smerujem na Beckov a potom po 507mičke naspäť na Trenčianske Stankovce. Aj na tejto úzkej ceste plnej zákrut a horizontov sa GLC cíti ako doma. Najlepšie na tom je, že napriek rýchlostnému limitu a pár cyklistom sa dobre zabávam. V eSÚVéčku... Ďalšie dni si užívam komfort auta v mestskej premávke a teším sa na nedeľný výlet. Tradičný testovací okruh smeruje cez Lozorno, Jablonové a Pernek do sedla Pezinskej Baby. Na kopci stretávam aj dva Renaulty Megane RS, otec a syn na spoločnej vychádzke. Takýto rodinný teambuilding je snom každého petrolheada. S otcom na Trophy som sa vyviezol hore pezinskou stranou a s úsmevom musím konštatovať, že AMG hralo, aj vďaka studenému asfaltu,viac ako vyrovnanú partiu.



Mercedes-AMG GLC 43 coupé jednoducho jazdí vynikajúco, s komfortom zvláda dennú rutinu a keď príde nedeľa, majiteľ bude hľadať akúkoľvek zámienku, aby sa mohol ísť povoziť. Len tak, pre radosť. Že je to všetko zabalené do karosérie SUV? Dokonca vo verzii kupé? Nemám s tým najmenší problém, práve naopak. Po osobnej skúsenosti v rodine jednoducho viem, že v prípade kolízie je vyššia stavba bezpečnostným vankúšom, ktorý ochráni posádku pred idiotmi hrajúcimi sa za jazdy s telefónom a navyše, GLCčkové kupé vyzerá nádherne. V porovnaní s priamym konkurentom z Mníchova je dizajn krásne harmonický a na rozdiel od svojho väčšieho brata predná časť nepôsobí tak agresívne, dokonca naopak, skôr nevinne. V podstate nemáte možnosť spoznať, čo za model sa tak rýchlo v spätnom zrkadle zväčšuje. Bočná línia je vďaka veľkým kolesám a výraznej odtrhovej hrane na piatych dverách osobitnejšia. Zadná časť je opäť príjemne nenápadná. Nebyť nápisov prezrádzajúcich model AMG 43, len znalec by podľa výfukového potrubia poznal zábavný potenciál tohto konkrétneho auta. Interiéru dominujú športové sedadlá v dvojfarebnom vyhotovení brusnicovo-červenej a čiernej kože a volant AMG Performance dobre známy z iných AMGčiek. Ostatné prvky interiéru poznáme z ostatných modelov Céčkovej rodiny a to je dobre. Za osobitnú zmienku však stojí head-up displej, ktorý zobrazuje nielen rýchlosť, ale predovšetkým otáčkomer pripomínajúci svojou grafikou závodné stroje.



Okrem prvku bezpečnosti vďaka zvýšenému posedu je auto aj praktickejšie ako porovnateľný sedan Mercedes-AMG C 43 4Matic, aj keď nie tak ako si asi predstavujete. Áno, GLC teoreticky vďaka zvýšenej svetlej výške zvládne aj terén, ale s ohľadom na obutie som sa ďalej ako na hladkú mokrú lúku neodvážil a pochybujem, že niekto z majiteľov si bude disky ničiť v teréne. Skutočným bonusom je viac miesta nad hlavami zadných cestujúcich (972 mm vs. 942 mm, dokonca viac ako v GLE Coupé, ktoré má 959 mm) a väčší a variabilnejší batožinový priestor. Ďalším dôležitým objemovým parametrom je veľkosť palivovej nádrže. Šesťdesiatšesť litrov pri priemernej spotrebe počas celého testu (13,3 l/100 km) znamená, že budete tankovať obvykle po štyroch stovkách prejazdených kilometrov. Zdá sa Vám to veľa? V aute s hmotnosťou 1.855 kg, ktoré z 0 na 100 km/h vystrelí za 4,9 sekundy a limitovaná maximálka dosahuje 250 km/h? Ja som dvakrát tankoval do plnej a myslím si, že každá kvapka paliva sa premenila na úžasný zážitok a stála za tie peniaze. Ak to niekomu nevyhovuje, Mercedes ponúka v tejto karosérii aj úsporné naftové motory, voľba je na Vás. Záverom musím s radosťou konštatovať, že Mercedes-AMG vie vyčarovať skvele ovládateľné, zábavné a rýchle auto aj z SUV a GLC 43 AMG je vynikajúce „Hot SUV“. Fantasticky príjemné prekvapenie!


Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner