EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoMercedes-Benz Triedy E Octavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a Marilyn
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes-Benz GLE 400 d 4MATIC Coupé – Šťastné a Mercedes, časť 2!

Mercedes-Benz GLE 400 d 4MATIC Coupé – Šťastné a Mercedes, časť 2!

Dnes je 24. decembra guľato pôsobiaceho roku 2020 a keď Marek presne pred rokom uverejnil svoj test Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC, nikto z nás netušil aké nové výzvy nás čakajú. Vianoce sú však... Vianoce a Mercedes je stále ... Mercedes. 

Niektoré tradície a veci majú napriek neustávajúcej evolúcii svoje pevné miesto v našich životoch a tak je to v poriadku. Značka Mercedes-Benz bola vždy priekopníkom nových technológií a hoci to na prvý pohľad nie je úplne zrejmé, GLE 400 d Coupé je vzorom striedmosti (v konzumácii paliva!) a manifestom technologickej dokonalosti.  

Dizajn

Najväčšie kupé od Mercedesu podľa hlavného dizajnéra Gordena Wagenera „spája pôsobivú silu terénneho vozidla s emocionálne príťažlivou športovosťou a eleganciou kupé. Zmyselný, redukovaný dizajnový jazyk vytvára v kombinácii s extrémnymi proporciami výnimočné dizajnové vyhlásenie.“ 

Vnímanie dizajnu je vždy subjektívne, avšak vo výroku hlavného dizajnéra, ja osobne, nenachádzam žiadnu nepravdu. 

Prvá generácia GLE Coupé na mňa dodnes pôsobí snáď až príliš agresívnym dojmom, naopak tá aktuálna je, napriek mohutnosti prednej časti, priateľskejšia a vďaka jednoduchým a vyváženým tvarom tej zadnej až prekvapujúco elegantná. 
 


Len mierne stúpajúca línia karosérie a proporcie kratšieho predného previsu a dlhšieho zadného previsu, spolu s výraznými prelismi blatníkov maskujú skutočné rozmery a celkovú dĺžku takmer piatich metrov (4.939 milimetrov). Nuž a celkový výraz samozrejme dotvára odvážna farba (hyacintová červená designo metallic), ktorá príjemne svieti aj v sychravom počasí tohto ročného obdobia.  



Segment SUV je mimoriadne obľúbený a preto nie je žiadnym prekvapením, že aj Mercedes svoje portfólio SUV modelov rozšíril od A po S. Tak ako je GLA vstupnou bránou do sveta SUV s hviezdou v znaku a GLS Maybach jej vrcholom, GLE Coupé je zdanlivo menej praktickým rozšírením vyššieho stredného radu modelov SUV. Medzičasom tvoria SUV tretinu predajov stuttgartskej automobilky a preto je pochopiteľné, že automobilka sa snaží vyplniť každú medzeru vo svojej ponuke. 

Interiér

Isteže, karoséria so splývajúcou zadnou časťou neposkytuje toľko vnútorného priestoru ako klasické GLE, pre zákazníkov GLE Coupé to však nie je limitujúci faktor. Vpredu je miesta nad hlavami dostatok aj s panoramatickou posuvnou strechou a vzadu si sadnú pohodlne aj osoby s výškou 180 cm (rázvor oproti predchodcovi narástol o 20 milimetrov), detskí pasažieri majú miesta prebytok. Batožinový priestor má základnú hodnotu 655 litrov, so sklopenými operadlami zadných sedadiel dokonca 1790 litrov.      



Celá vnútorná architektúra je samozrejme prevzatá z modelu GLE, aj tu nájdeme dve prepojené obrazovky prístrojového panelu a multimediálneho systému, obidve s uhlopriečkami 12,3 palca



Ovládanie infotainmentu je intuitívne najmä vďaka dotykovému displeju infotainmentu a skvelému multifunkčnému volantu, ktorý, žiaľ, v nových modeloch Mercedesu musel ustúpiť plne dotykovému ovládaniu tlačidiel. Metalické klikanie ovládania hlasitosti na volante a jasne vymedzené dotykové plôšky mi budú chýbať. Naopak, ovládaniu prostredníctvom touchpadu na stredovej konzole som úplne neprišiel na chuť. V súčasnej dobe dotykov je príjemným prekvapením čisto hardvérové ovládanie funkcií klimatizácie. 



Stredová konzola poskytuje dostatok odkladacích priestorov, aj vďaka typicky mercedesovskému umiestneniu radiacej páky na pravej strane stĺpika volantu. Toto riešenie je tak intuitívne, že po presadnutí do akéhokoľvek iného auta vždy najskôr zapnem stierače...



Čerešničkou na torte všetkých vynikajúco fungujúcich asistenčných systémov je rozšírená realita MBUX pre navigáciu, ktorá zobrazuje navigačné pokyny do obrazu prednej kamery (umiestenej v hornej časti čelného skla) premietaného na obrazovku multimediálneho systému. V praxi to funguje bezchybne a zle odbočiť by mohol len niekto, kto sa dokáže stratiť aj vo svojom vlastnom byte. 

Motor, prevodovka a pohon 4MATIC

Motorizácia s označením 400 d je aktuálnym vrcholom naftovej ponuky pre GLE a bez akéhokoľvek preháňania musím konštatovať, že nový radový 2,9 litrový (2.922 cc) šesťvalcový motor je klenotom medzi klasickými spaľovacími motormi a bez akejkoľvek podpory elektriny spája vysoký výkon s vynikajúcou spotrebou. 

V rozsahu od 3.600 do 4.200 otáčok za minútu poskytuje motor výkon 330 koní, maximálna hodnota krútiaceho momentu 700 Nm je dostupná už od 1.200 otáčok za minútu až do 3.200 ot/min. Vďaka deväťstupňovej automatickej prevodovke s klasickým meničom (9G-TRONIC) vystrelí 2.295 kg hmotnosti z nuly na 100 km/h za takmer neuveriteľných 5,7 sekundy (!). Pre porovnanie, s motorizáciou 53 AMG má GLE kupé zrýchlenie z nuly na 100 km/h hodnotu 5,3 sekundy a to s výkonom 435 koní a silou 520 Nm. Maximálna rýchlosť najsilnejšieho naftového GLE Coupé je 240 km/h.

Viac ako absolútny výkon motora poteší v každodennej realite jeho kultivovanosť, výborné reakcie na pokyny akcelerátora aj v režime komfort, dokonalé odhlučnenie a predovšetkým spotreba. Celkový priemer počas testu (viac ako 1200 km, vrátane nespevnených povrchov) bol len 8,3 litra/100 km. Pri troche snahy som moju klasickú testovaciu trasu prešiel s priemerom len 5,8 litra (!). Ešte raz, GLE 400 d Coupé váži 2,3 tony a hoci má slušnú aerodynamiku (Cd je 0,32), stále je to veľké SUV. Mimochodom, na rovnakej trase mala v našom predchádzajúcom teste „stará“ 400 d v CLS spotrebu 4,6 litra (link na test TU).



Dokonalú efektivitu spaľovania nafty podporuje hladko radiaca automatická prevodovka s funkciou plachtenia a pohon všetkých kolies 4MATIC, ktorý vďaka technológii Torque on demand rozdeľuje pomer hnacej sily na obidve nápravy podľa potreby v pomere 0 : 100 percent. Inými slovami, pri bežnej jazde je GLE Coupé poháňané len jednou, tou zadnou, nápravou. 

Naopak, v teréne (režim Offroad je k dispozícii aj pre kupé) a pri inej ako úspornej jazde sa výkon prenáša prostredníctvom všetkých kolies. Vďaka preferencii zadnej nápravy sa však auto správa podobne ako zadokolka, ale dokáže sa vyhrabať aj z hlbokého piesku. 

Jazdné vlastnosti

Príplatkový vzduchový podvozok AIRMATIC s adaptívnymi tlmičmi je nastavený tuhšie ako pre GLE, ale na 20 palcových kolesách so zimnými pneumatikami v rozmere 275/50 R20 poskytuje takmer rovnakú mieru komfortu. Citeľná zmena tuhosti nastáva až v športovom režime, ktorý zároveň zníži svetlú výšku podvozka o 15 milimetrov oproti štandardnému nastaveniu v režime komfort. Naopak, v režime Offroad sa auto dokáže zdvihnúť o 50 milimetrov. 



Vzhľadom na veľkosť a kategóriu auta považujem jazdné vlastnosti pri dynamickej jazde za veľmi dobré, na mokrých povrchov počas testu sa strata adhézie prejavovala sunutím sa celého auta mimo ideálny oblúk, bez toho aby išlo nebezpečne nedotáčavo cez predok von zo zákruty. Pri rozumne zvolenej nájazdovej rýchlosti boli jazdné vlastnosti neutrálne s jemným náznakom prevahy zadnej nápravy. Najprirodzenejšie nastavenie podvozka je samozrejme v komforte, ktorý môžete v rámci programu DYNAMIC SELECT v režime Individual kombinovať so športovým nastavením riadenia, motora a prevodovky.  

O bezpečné spomalenie sa starajú brzdy, ktoré majú priemer 375 milimetrov vpredu a 345 milimetrov vzadu. Váhu je však cítiť najmä pri dynamickej jazde a preto by som odporúčal priplatiť si za väčšie predné kotúče s priemerom 400 milimetrov. 



Záver 

Mercedes-Benz 400 d 4MATIC Coupé ponúka vo svojej triede tradične vynikajúcu mieru komfortu, skvelý naftový motor s fantastickou spotrebou a vyspelé asistenčné systémy. 

Z rámca triedy sa nevymyká ani základná cena 90.969,30 EUR, cena tej našej konfigurácie GLE Coupé dosiahla 103.452,- EUR a ja musím konštatovať, že niekoľko „nevyhnutne“ potrebných položiek by som v cenníku dokázal nájsť. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko