INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volvo V90 T6 AWD Cross Country Pro – Pokoj v duši

Volvo V90 T6 AWD Cross Country Pro – Pokoj v duši

Fantastické Volvo V90 kombi s motorom z úžasnej S60 Polestar doplnené praktickým zvýšením podvozku o 65 milimetrov, ktoré poznáme už z S60 Cross Country. Môže z toho vzniknúť niečo iné ako zhmotnený sen každého otca rodiny?

Mám skvelých kamarátov, občas však majú zvláštne nápady. Ako inak nazvať Mirov návrh: „Chalani, zoberme deti a poďme bez žien na víkend preč z Bratislavy!“ S tebou mě baví svět v slovenskej realite bez toho, aby sme museli? Absurdnosť tohto návrhu potvrdil Tomáš, keď zdvorilo, avšak dôrazne odmietol. Nech to znie akokoľvek neuveriteľne, ja som návrh s radosťou prijal. Vedel som, že ten víkend bude aj vďaka testovanému V90CC úplná pohoda. Chalani štartovali z Bratislavy hneď popoludní, pretože okrem klasického piatkového exodu hrozila simulovaná uzávierka diaľnice D1 a realitou bola vážna nehoda kamiónu. Z Bratislavy sme odchádzali v čase najväčšej dopravnej špičky a celý úsek až po Trnavu sme sa posúvali v pomalej kolóne. Možnosť dôkladne otestovať všetky asistenčné systémy, ktoré Volvo ponúka už v štandardnej výbave (!). Samozrejme stačil by pohľad do cenníka, nedá mi to však a musím aspoň niektoré menovať jednotlivo. Pokročilé asistenčné systémy a ich bezchybné fungovanie je totiž jeden z neodmysliteľných atribútov Volva a to čo prináša pokoj v duši vodičovi a jeho rodine.
 
CITY SAFETY predstavuje autonómne núdzové brzdenie v prípade hroziacej kolízie s iným vozidlom, chodcom, cyklistom či vysokou zverou (a že pár jeleňov som stretol aj na potulkách Slovenskom), aktívne počas dňa i noci, systém automatického zabrzdenia v križovatke pri hroziacej zrážke s protiidúcim vozidlom, Lane Keeping Aid aktívny asistent udržiavajúci vozidlo v jazdnom pruhu v rýchlosti medzi 65 až 200 km/h, Oncoming Lane Mitigation (aktívny v rýchlosti medzi 60 - 140 km/h) je systém ochrany pred zrážkou s protiidúcim vozidlom vo vedľajšom pruhu, pri prekročení vodorovného značenia jazdného pruhu a hroziacej zrážke s detekovaným protiidúcim vozidlom automaticky zasiahne do riadenia pre návrat do vlastného jazdného pruhu (!), DriverAlertControl systém sledovania bdelosti vodiča, Road SignInformation systém sledovania dopravných značiek, Run-off Road Mitigation je systém ochrany pred nechceným zídením z cesty, automatický zásah do riadenia, prípadne aj spomalenie vozidla a Pilot Assist umožňuje poloautonómnu jazdu do rýchlosti 130 km/h, kedy aj bez niekoľko sekundového zásahu zo strany vodiča drží systém vozidlo v strede jazdného pruhu.



Adaptívny tempomat ACC, Lane Keeping Aid a Pilot Assist s aktívnym zásahom do riadenia fungovali bezchybne aj v podmienkach provizórneho vodorovného značenia na ceste Bratislava – Trnava a ja som si vychutnával pohodlie príplatkových LuxurySeats obsahujúcich vyhrievanie, ventiláciu a masážne funkcie. Ich povrchové prevedenie v hnedej Nappa koži Amber, spolu s kožou potiahnutým obkladom celých dverí (!) a palubnej dosky, drevený obklad BlackWalnut jedinečný pre model Cross Country, panoramatické strešné okno s hviezdnou oblohou nad hlavou a famózny audiosystém Bowers&Wilkins spolu vytvárali pocit luxusnej pojazdnej obývačky. Čelné sklo premietalo údaje z grafického Head-up displeja a vzdialenú realitu dopravnej situácie. Na eR1tke sa premávka uvoľnila, až po klesanie z Tekovského kopca a nasledujúce tiahle zákruty som si užíval pohodovú jazdu v režime Comfort. V očakávaní zábavy som následne aktivoval režim Dynamic, ktorý nielen zrýchlil reakcie motora a prevodovky, ale pritvrdil aj aktívne tlmiče, na zadnej náprave kombinované s vzduchovým odpružením. Na miesto určenia sme prišli neskoro, spokojní a oddýchnutí ako po absolvovaní oddychu vo wellness centre. Uvoľnená nálada nám vydržala celý víkend, v posledný deň sme zatúžili po troche dobrodružstva. Na hotelovej zjazdovke bolo stále dostatok snehu, ale lyžovať sa už nedalo. Kopec však poslúžil na dôkladné vyskúšanie režimu Offroad. Za radostného povzbudzovania detí zo zadných sedadiel som bez problémov postupoval v ťažkom a mokrom snehu, stále vyššie, až kým mi to odvaha a pocit zodpovednosti za posádku dovolili. Pohyb v danom teréne hodnotím na výbornú, s týmto Volvom sa môžete bez obáv pustiť na nespevnené komunikácie.



Dynamický režim podvozku svojim výkonom vhodne dopĺňa benzínový štvorvalec používaný aj v modeloch S60/V60 Polestar. Motor s objemom 1969 cc má v prípade deväťdesiatkového radu štandardný výkon 320 koní pri 5.700 ot./min. a dosahuje silu 400 Nm v rozpätí 2.200 – 5.400 ot./min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a maximálna rýchlosť 240 km/h sú slušné hodnoty aj za uplatnenia prísnych kritérií segmentu vyššej strednej triedy. V našom prípade pridala úprava Polestar k sérii pár koní (+14) a predovšetkým ďalších 40 Nm na výsledné hodnoty 334 koní a 440 Nm. Popri zvýšení výkonu sa továrenské úpravy zamerali na optimalizáciu odozvy akcelerátora (zlepšenie spätnej väzby a zrýchlenie reakcie pri zošliapnutí plynu) a zlepšenie odozvy na náhle ubratie plynu, čo spolu umožnilo zvýšenie kontroly ovládania využitia výkonu. Podobne došlo aj k vyladeniu reakcií prevodovky. Zrýchlenie radenia, využívanie stredného pásma otáčok a držanie zaradeného rýchlostného stupňa (Gear Hold) pri dynamickej jazde v zákrutách majú ďalej zlepšovať ovládanie vozidla aj v hraničných situáciách. Bez priameho porovnania je hodnotenie deklarovaných zmien nemožné, v testovanom vozidle motor a aj osemstupňová automatická prevodovka fungovali bez akýchkoľvek výhrad. Čerešničkou na torte bol výrazný zvukový prejav, ktorý pri plnom využívaní výkonu posádke a okoliu výrazne dával najavo, že pod kapotou tohto Volva nie je naftový motor. Pri pokojnej jazde v režime Comfort naopak nebolo motor vôbec počuť, akustický komfort bol vynikajúci. Jedinou nevýhodou oproti vznetovým motorizáciám je s ohľadom na šesťdesiatlitrovú nádrž pomerne malý dojazd. V rámci testu palubný počítač obvykle ukazoval priemer 11,5 litra, zdržanlivou nohou na plyne sa dali dosahovať aj hodnoty pod desiatimi litrami. Spotreba by mohla byť lepšia v režime Eco, ten som s ohľadom na charakter motoru nemal záujem skúšať. Ospravedlňujem sa.


 
Volvo V90 Cross Country fantasticky funguje nielen na dlhých diaľničných etapách a v meste, ale aj na okresných cestách. Oproti klasickej V90 umožnila zvýšená svetlosť použiť tlmiče s dlhšou dráhou tlmenia a na rozbitých okreskách je pridaný komfort naozaj citeľný. Ani doslova extrémne rozbitá cesta od Žarnovice na Hodrušu nerobila podvozku s devätnásť palcovými kolesami žiadny problém, tlmenie nechcene prechádzaných výtlkov bolo vynikajúce. Naopak, cesty okolo Banskej Štiavnice s dobrým povrchom a pri aktivovanom dynamickom režime mi umožnili využiť potenciál motoru a podvozka tak, že som vedel určovať tempo aj za mnou idúcemu červenému Golfu GTI.
    
Suma vyššie popísaných vlastností by pokojne postačovala ako dôvod kúpy, napriek nemalej (plne oprávnenej) cene 85.590,- EUR. Nielen za seba môžem pridať ďalší zásadný dôvod. Volvo V90 Cross Country vyzerá nádherne. Predná časť pôsobí vďaka adaptívnym predným LED svetlám a ich grafike veľmi moderne, robustnejší charakter modelu zvýrazňuje špecifický predný nárazník a výplet masky chladiča. Dokonalá bočná línia modelu V90 je výrazne zoštíhlená zvýšením svetlej výšky, paradoxne na mňa Cross Country pôsobí z profilu ľahšie ako obyčajné kombi. Vizuálne dostatočné (a pre zachovanie komfortu odporúčania hodné) sú aj devätnásť palcové disky, ak by to niekomu nestačilo, môže si priplatiť až do rozmeru 21 palcov. Zadná časť je vyvrcholením tradičného praktického dizajnu švédskych kombíkov, hranatá, ale vďaka sklonu zadného skla trendovo dynamická. Domyslenie dizajnu ide až tak ďaleko, že strešný box z príplatkového príslušenstva Volvo má oku lahodiaci profil a dopĺňa všestranné použitie vozidla svojou úžitkovou hodnotou.


  
Odpoveďou na úvodnú otázku je samozrejme veľké NIE! Volvo s využitím svojich tradícii a špičkových technológií vyrobilo moderné auto, ktoré spája elegantný dizajn exteriéru s veľkoryso priestranným a útulným interiérom, komfort a praktickú priechodnosť terénom. V tejto konkrétnej motorizácii navyše dostanete takú porciu výkonu, že vám nebude smutno ani za starým päťvalcom. Dokonalé rodinné auto s pokojom v duši a zhmotnený sen každého otca rodiny.

  
Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner