Volkswagen Golf – Zrodenie legendy (druhá časť)
Niekoľko dní nás delí od premiéry ôsmej generácie modelu Volkswagen Golf. Golf je jedným z najdôležitejších áut, nielen pre automobilku samotnú, ale aj v globálnom meradle. Svojim významom formoval svoju triedu, nie nadarmo sa v Nemecku nižšej strednej triede hovorí Golf-klasse. Nemusíte byť fanúšikom značky, ale mali by ste vedieť uznať, že Golf je už sedem generácií fenoménom svojho segmentu. Ako to celé začalo ste si mohli prečítať v predchádzajúcom článku, v ktorom sme si pripomenuli prvú a druhú generáciu Golfu. Na rade je tretia a štvrtá.
Golf III (1991 – 1997)
Tretia generácia modelu Golf nastupuje v roku 1991 a otvára novú éru bezpečnosti. Golf III bol prvým typom rady, ktorý od roku 1992 disponoval dvojicou predných airbagov. Pokrok v konštrukcii karosérie viedol k signifikantnému zlepšeniu pasívnej bezpečnosti, ale aj k s tým spojenému nárastu hmotnosti.
Karoséria Golfu sa zaoblila a namiesto kruhových reflektorov ich pomyselným spojením do oválneho tvaru vznikol typický rozpoznávací prvok novej generácie. Okrem trojdverového a päťdverového hatchbacku sa v roku 1992 predstavila limuzína Vento (nástupca Jetty pre Európu) a v roku 1993 sa Golf prvýkrát objavuje aj ako kombi.
V tretej generácii sa predstavuje aj Golf GTI, spočiatku s dvojlitrovým motorom, osemventilovou technikou, s výkonom 115 koní a silou 166 Nm. Od roku 1993 je k dispozícii aj šestnásťventilová verzia dvojlitra, ktorá poskytuje 150 koní a 180 Nm. V roku 1996 oslavuje Volkswagen 20. výročie modelu GTI špeciálnou edíciou, ktorá ako spomienku na prvý Golf dostáva kárované poťahy sedadiel, červené prešívanie koženého volantu a manžety radiacej páky a ručnej brzdy, červené bezpečnostné pásy a hlavicu radiacej páky v tvare golfovej loptičky.
Červená sa objavuje aj na nárazníkoch, ďalšou špecialitou boli šestnásťpalcové hliníkové kolesá BBS s pneumatikami 215/40. Výročná edícia Golfu GTI je prvýkrát dostupná aj s naftovým motorom, pod kapotou sa objavuje TDI s objemom 1,9 litra a výkonom 110 koní, hodnota maximálneho krútiaceho momentu predstavuje 235 Nm. Ak by som chcel byť kritický, tak musím spomenúť, že Volkswagen prvýkrát použil označenie GTI ako stupeň výbavy a nie ako označenie samostatného športového modelu.
Viac ako dostatočnou náplasťou za komerčné využitie kultovej značky GTI však predstavoval nový vrchol kompaktnej triedy v podobe modelu VR6 predstaveného už v roku 1991. Golf VR6 bol prvým autom nižšej strednej triedy, ktorého pohon zabezpečoval priečne uložený šesťvalec. Z priestorových dôvodov však nešlo o klasický šesťvalec s rozovretím valcov v uhle 90 alebo 60 stupňov. Ako označenie naznačuje (V pre vidlicový, R pre radový), nová konštrukcia bola syntézou oboch konštrukčných princípov. Odlišne od klasických vidlicových motorov, rozovretie valcov bolo len 15 stupňov, čo umožňovalo použiť jednu, spoločnú, hlavu valcov.
Golf VR6 bol dostupný s pohonom predných kolies, objemom 2,8 litra a výkonom 174 koní a ako verzia synchro s pohonom všetkých kolies, objemom 2,9 litra a výkonom 190 koní. Golfy s motormi VR6 sa objavili aj v službách slovenskej polície.
V roku 1993 postavil Volkswagen jediný prototyp modelu Golf III s označením A59. Jeho pohon zabezpečoval štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom Garret T3 s medzichladičom. Výkon? 275 koní a 367 Nm. Z plánovaných 2500 kusov homologizačnej série ostalo pri jedinom prototype. Plánovaná účasť na Rally Monte Carlo 1994 a dostupnosť modelu pre zákazníkov tak zostala len snom.
Pre úplnosť je potrebné doplniť, že Golf tretej generácie bol prvým, v ktorom sa objavil naftový motor SDI, teda motor s priamym vstrekovaním bez turba a výkonom 64 koní. Jeho najväčšou prednosťou bola mimoriadne nízka spotreba. Golf III bol tiež priekopníkom alternatívneho pohonu, v roku 1993 Volkswagen predstavil Golf aj s plne elektrickým pohonom ako Golf City Stromer. Výkon 27 koní, maximálna rýchlosť 110 km/h a dojazd od 70 do 90 km ho predurčovali pre mestskú prevádzku. Napriek klasickým oloveným batériám nevážil viac ako 1,5 tony.
Tretia generácia Golfu sa vyrábala do roku 1996 a vrátane všetkých derivátov sa vyrobilo 4,83 milióna kusov.
Golf IV (1997 – 2003)
V roku 1997 predstavuje Volkswagen štvrtú generáciu modelu Golf. Pod vedením vtedajšieho šéfdizajnéra Hartmuta Warkussa vznikla nová dizajnová ikona. Vďaka novým technológiám výroby (napr. laserovému zváraniu) vzniklo auto, ktoré svojou vizuálnou kvalitou, opäť zásadným spôsobom, ovplyvnilo celú triedu. Minimalizované špáry medzi jednotlivými karosárskymi dielmi, vyhotovenie interiéru a modré podsvietenie prístrojov umožnili vznik nového fenoménu. Golf presiahol rámec svojej triedy, čo neskôr podporili jeho vrcholné verzie.
V roku 1997 sa predstavuje pohon všetkých kolies s obchodným názvom 4MOTION, v roku 1999 sa elektronický stabilizačný systém stáva súčasťou sériovej výbavy a novinkou je aj 6 stupňová automatická prevodovka. V roku 2002 sa pod kapotou objavuje nielen prvý benzínový motor s priamym vstrekovaním, ale predstavuje sa aj nový topmodel, Golf R32.
Pohon Golfu R32 opäť zabezpečuje šesťvalec, tentoraz s objemom 3,2 litra. Výkon 241 koní a sila 320 Nm sa na asfalt prenáša výlučne cez pohon všetkých štyroch kolies. Popri šesťstupňovej manuálnej prevodovke je od roku 2003 k dispozícii prvá dvojspojková prevodovka (DSG). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 6,6 sekundy, resp. 6,4 sekundy pre DSG, maximálna rýchlosť 247 km/h konkuruje produktom prémiovej nemeckej trojky.
Golf R32 sa od bežných súrodencov odlišuje výrazným bodykitom, podvozkom zníženým o 20 milimetrov, osemnásťpalcovými kolesami dodávanými firmou OZ (a neskôr Ronal) a dvojitým výfukovým potrubím s klapkami.
Golf GTI štvrtej generácie, podobne ako tretia generácia, predstavuje ďalšiu verziu výbavy dostupnú s rôznymi motormi. Pod kapotou pracovali nielen motory TDI s výkonmi od 110, cez 130 až po 150 koní, ale aj benzínové motory s objemom 1,8 litra (bez prepĺňania s výkonom 125 koní) s prepĺňaním a výkonom 150 a 180 koní, s atmosférickým dvojlitrovým motorom a výkonom 115 koní a ako špecialitka sa pod kapotou objavuje aj motor VR5 (o jeden valec skrátený motor VR6) s výkonmi 150 a 170 koní.
Ak by ste si mali vyberať GTI z štvrtej generácie, najviac ceneným modelom je nepochybne výročný model k 25. narodeninám prvého GTI, ktorému pod kapotou pracoval turbomotor s objemom 1,8 litra a výkonom 180 koní. Ako jediné GTI disponovala Editin 25 špecifickým predným a zadným nárazníkom a prahmi karosérie.
Golf IV vo výrobe končí v roku 2003 s počtom 4,99 milióna vyrobených kusov.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen, Volkswagen UK, AutoBild, Wikipedia