INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Hyundai i20 N 1,6 T-GDi - Baby Boss

Hyundai i20 N 1,6 T-GDi - Baby Boss

…nemusí trúbiť, aby si ho všimli. Podľa vzoru svojho o 10 čísiel staršieho súrodenca ho najprv bude počuť celá ulica a potom sa bude pred očami otŕčať vo svojej akože nepoškvrnenej baby beláskovej farbe s drsným názvom Performance Blue (možno je to len ženská naivita, ale osobne sa mi tá jemná modrá páči asi najviac). Samozrejme to nemusí byť len modrý obláčik, ktorý si vždy a všade všimnú, tak isto sa bude správať aj červená Dragon Red alebo ktorákoľvek iná farba z palety 7 odtieňov i20 N. 

Ak ľudskou rečou povedané, že má v očiach iskru, prevtelíme do vonkajšieho dizajnu i20 N, tie iskry nájdeme v mriežke chladiča s logom N, ktorá pripomína šachovnicu. Výrazný zadný spojler pre zlepšenie aerodynamiky, ktorý dodáva tú bodku na i, na mieru vytvorené 18 palcové disky z ľahkej zliatiny s matnou povrchovou úpravou, k tomu pneumatiky Pirelli P-Zero s iniciálkami HN (špecifikácia Hyundai N), červené brzdové strmene, zadný nárazník so zabudovaným difúzorom a voilá… šibalské dieťa je na svete. V produktových materiáloch nájdete aj to, že má veľké otvory na vstup vzduchu v prednom nárazníku, že má špeciálne bočné prahy, predné a zadné svetlá s agresívnejším vzhľadom, ale to v podstate vidíte aj sami. 

Po prvej osobnej skúsenosti face to face si trúfam predpovedať, že tento malý seba stredný šéfko nás bude celou svojou prirodzenosťou a naturálnou podstatou nútiť hľadať výnimky zo zákazov vychádzania a možno aj porušovať nočný kľud. Tak ako každé batoľa, aj toto dokáže veci, ktoré dospelých nielen prekvapujú, ale aj udivujú. Nový člen rodiny, ktorý pribudol k i30 N, i30 Fastback N, či Kona N bol inšpirovaný modelom i20 Coupé WRC. 



Z rodiNky je najmladší a najmenší, preto jeho neprekvapivo najnižšia pohotovostná hmotnosť (len 1190 kg) je jeden z faktorov, prečo dokáže z 0 na 100 km/h zrýchliť za 6,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 230 km/h. Malému bossovi sa celkom ľahko frajerí, keď má pod kapotou turbodúchadlom preplňovaný štvorvalcový 1,6-litrový motor T-GDi s výkonom 150 kW (204 koní) pri 5500 – 6000 ot./min. s krútiacim momentom 275 Nm pri 1750 – 4500 ot./min K tomu mu dopriali vysokotlakové vstrekovanie s tlakom 350 barov pre lepšie rozptýlenie paliva, rýchlejšie reakcie motora a účinnejšiu prípravu zmesi, a aby toho nebolo málo, motor využíva kontinuálne variabilne nastaviteľné otvorenie ventilov (CVVD). 

Športový charakter a pôžitok z jazdných zážitkov vylepšujú aj funkcie automatického medziplynu Rev Matching, voľba jazdných režimov N Grin Control System s možnosťou individuálnych nastavení reakcie motora, zvuku motora, riadenia, medziplynu či stabilizačného systému ESC. Hyundai i20 N je prvý model značky, ktorý je vybavený systémom Virtual Turbospeed Control (VTC). Systém VTC zlepšuje výkon motora optimálnym ovládaním turbodúchadla. Na to využíva technológiu prediktívneho ovládania Model Predictive Control (MPC). V praxi to znamená, že vďaka VTC v režime N sa dokáže zvýšiť krútiaci moment v rozsahu 2000 – 4000 ot./min. až na 304 Nm



Oproti základnému modelu i20 má eNko na 12 miestach zosilnený podvozok, tlmiče majú zosilnené uloženia a guľové čapy, upravenú geometriu a nové pružiny. V prípade i20 N určite nenastane dilema, či si vybrať manuál a či automat. V Hyundai rozhodli za vás a jedinou možnou voľbou je 6 stupňová manuálna prevodovka, ktorá zvláda systém Launch Control a do balíka Vám pribalia aj mechanický samosvorný diferenciál (m-LSD) N Corner Carving Differential. Mnohých poteší aj fakt, že je tu poriadna manuálna ručná brzda, žiadne tlačidlo – gombíček style.  

INteriér je moderNe vyladeNý a predstavuje vysoko výkoNNý priestor Na jazdu s typickými prvkami N. Čierny interiér je doladený modrými doplnkami, ktoré nechýbajú ani na športovom volante. Prekvapivo je interiér dostatočne vzdušný a vôbec nepôsobí stiesneným pocitom svojej „maličkosti“. Tak, ako je to v dnešnom svete už „must have“, i 20 N má vo výbave pokročilé asistenčné systémy – sledovanie a udržiavanie v jazdnom pruhu, výstraha pred kolíziami a mnoho ďalších. 



Stačilo teórie, ktorú si môžete dôkladne naštudovať aj v produktových listoch. Akokoľvek môžete byť nadšení technickými či vizuálnymi parametrami, o ktorých ste sa dočítali alebo videli, zážitok z jazdy je rozhodujúci faktor pre jednoznačné ÁNO. Hlavou mi blysla taká „blbosť“, že rozmery baby bossa by sa viac hodili pre ženskú časť planéty, ale teória (chlap šoférujúci malé belasé auto bude vyzerať ehm...menej chlapsky) klame. 

Naživo i20 N v podstate ani nevyzerá malá a už vôbec nie milá. Po naštartovaní a prvých „hulvátskych“ zvukových prejavoch už teória o ideálnom aute na mieru „skôr“ pre ženy (bažiace po adrenalíne) akosi opadáva a mení sa na praktickú úlohu, ktorá prináša vážne sústredený pohľad na trať Slovakiaringu. Počas dažďa, ktorý sprevádzal moje prvé jazdné dojmy má človek v sebe akúsi zatiahnutú ručnú brzdu, aby sa držal pevne volantu a neulietaval. Nielen tento faktor, ale aj absencia na slovo vzatého inštruktora Maťa Homolu (z mojej prvej jazdy na ringu s i30 Fastback N) spôsobila, že moje prvé kroky boli menej isté. Úprimne, bolo to dávnejšie a vekom a potomkami (aspoň u žien) priamo úmerne rastie aj pud sebazáchovy. 



Esencia auta ale dodáva „časom“ odvahu a rýchlosť na tachometri sa exponenciálne zvyšuje. Posed za volantom v športových sedadlách s integrovanými opierkami hlavy dodáva nielen oporu ale aj podporu. Ukazovatele rýchlosti, časomiery či okruhu, ktoré sa zobrazujú na LCD displeji slúžia v čase aktívnej jazdy viac pre spolujazdca, ako pre sústredenú vodičku. S nohami na kovových pedáloch a rukami v kŕči na volante sa rýchle preraďovanie zdá ako spasenie s bonusom zvukového prejavu. 

Baby boss sa dokáže správať aj ako dospelé auto pre každodenné potreby svojich majiteľov a na okruhoch zo seba vydáva svoju prapodstatu – detsky úprimnú radosť z jazdy a športový zážitok za volantom. Prechody jednotlivými zákrutami sú tak plynulé, ako ich zvláda vodič, pretože auto toho zvláda určite oveľa viac. Podvedomou i vedomou poistkou sú brzdy, v prípade i20 N – s väčšími prednými kotúčmi (320 mm). 



Upravený a zosilnený podvozok umocňuje jazdné vlastnosti a dolaďuje pocit športovej dravosti a vyzdvihuje jeho živelnosť. Moje finálne pocity z prvého kontaktu s i20 N boli nadšenie z výborných jazdných vlastností, potešenie a skvelý celkový pocit z jazdy doplnený lekciou sebakontroly, sústredenosti a pokory. Keď si prečítam túto múdru vetu, tak si uvedomím, že práve toto je TO, čo nám na cestách tak často chýba. 

Čerešničkou na torte je bezkonkurenčná cena. Akciová cena za Hyundai i20 N (bez torty) je 23.390 EUR. Áno, dobre vidíte... a konkurencia sa môže začať báť. 



P.S.: Dobrá rada na záver. Ak si chcete maximálne užiť okruh so športovým autom, neurobte školácku chybu (ako ja). Nesadajte si na prvé kolá (ak vôbec) na miesto spolujazdca...:-). Teraz už viem, že všetko mohlo byť úplne inak...

Autor: Amy Zaťková, Foto: Juraj Hrivnák