INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Novinky / Hyundai i20 N – Poznáme slovenské ceny a máme prvé jazdné zážitky

Hyundai i20 N – Poznáme slovenské ceny a máme prvé jazdné zážitky

Hyundai na to ide so svojou športovou N divíziou pekne zostra. Po facelifte aj na slovenskom trhu mimoriadne úspešného modelu i30 N a i30 N Fastback, predstavil model Kona N a v týchto dňoch sme mali možnosť získať prvé jazdné zážitky s najmenším prírastkom do N rodinky. Nuž a ku koncu tohto roka pribudne aj prvé elektrické N postavené na základe modelu IONIQ 5. 

Prvé dojmy z jazdy sú zásadným spôsobom ovplyvňované výrazným zvukovým prejavom prepĺňaného štvorvalca. Neviem ako to Hyundai dokázal pretlačiť cez GPF a hlukové normy, ale v ostrom N režime znie i20 N neuveriteľne nahlas. Zvukový prejav je taký výrazný, že aj v prilbe v plnom tempe na okruhu počuť nielen jemne prifarbovaný zvuk motora, ale aj klapkový výfuk a práskanie pri ubratí plynu. Keď si prilbu dáte dolu, zvukový prejav je pre moje uši snáď až príliš výrazný. Na cestovanie však môžete zvoliť menej hlučný režim motora a zavrieť klapku výfuku, takže je to úplne v poriadku.  

Športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy sú ukotvené príjemne nízko a do auta sa s konfekčnou výškou (minimálne do 180 cm) zmestíte komfortne aj v prilbe. Posed za volantom je ukážkový, rozsah nastavenia vyhovie takmer všetkým postavám. Multifunkčný športový volant s belasými tlačidlami na voľbu jazdných režimov dopĺňa výrazné červené tlačidlo RevMatch, ktorým aktivujete alebo deaktivujete automatické medziplyny, ktoré sú akurátne aj pri veľmi ostrej jazde. Hardvérové prevedenie tlačidiel zaručuje, že si ani pri dynamickej jazde omylom neaktivujete nechcenú funkciu... napríklad vyhrievanie volantu (pozdravujem inak vynikajúce GTI). Skvelým spôsobom sú vyriešené ukazovatele prevádzkových údajov, aj pri plnom nasadení si viete na digitálnej prístrojovke overiť, v akej kondícii je vaše auto. 

    

Nový Hyundai i20 N sme na pretekárskom okruhu Slovakia Ring mali možnosť vyskúšať ako poslední, ale ani po dvoch dňoch intenzívneho jazdenia auto nejavilo akékoľvek neočakávané známky nadmerného zaťaženia. Slovenskému importérovi stačilo meniť len pneumatiky, inak sa mohol spoľahnúť na vysokú odolnosť svojho nového produktu. Tvrdenie, že aj i20 N je pripravené poskytnúť zábavu nielen na okresných cestách, ale aj na pretekárskom okruhu teda nateraz môžeme bez rozpakov potvrdiť.



Mali sme šťastie a počas našich jázd nám trochu pršalo, takže sme overili trakciu prednej nápravy podporovanú klasickým mechanickým samosvorným diferenciálom (mLSD). Ani na mokrom povrchu nie je problém s prenosom výkonu 204 koní (dostupných v rozsahu od 5.000 do 6.000 ot/min, redline je až pri hodnote 6.750) a maxima krútiaceho momentu 304 Nm (pri funkcii overboost v rozsahu 2.000 až 4.000 otáčok za minútu, štandardne 275 Nm v rozsahu 1.750 až 4.500 otáčok za minútu), samosvor pomáha s prenosom výkonu pri výjazdoch bez toho, aby nepríjemne ťahal za volant. Kľúčom k zábave je nízka hmotnosť 1.190 kg a dostatočne dimenzovaná brzdová sústava, ktorá má na prednej náprave ventilované kotúče s priemerom 320 mm. Osobne som nemal výhrady ani k priľnavosti pneumatík Pirelli P Zero HN s rozmerom 215/40 R18, ktoré boli špeciálne pripravené práve pre tento model. Viac o technike si môžete prečítať aj v prvom článku od Amy.



Manuálna šesťstupňová prevodovka sa radí výborne a poskytuje aj funkciu kontrolovaného rozjazdu (Launch Control), pre fanúšikov ťahania za ručnú brzdu je tu klasická „ručka“. K dizajnu nového i20 N mám len niekoľko postrehov. V prvom rade sa mi páčia jeho ostré linky a N špecifické zmeny sú oproti základnému modelu zásadné, čo je pre tento druh auta veľké plus, o nenápadnosti alebo nude nemôže byť reč. Strešný spojler je na moje oko až príliš výrazný, ale podľa tlačovej správy generuje prítlak až 20 kg takže ho beriem na milosť. Najväčším prekvapením je pre mňa červená farba Dragon Red za 490,- EUR, ktorá autu pristane viac ako klasická Performance Blue za 300,- EUR, na našom červenom aute bola aj čierna strecha Phantom Black za 500,- EUR.



Tým sa dostávame k cenám, ktoré sú viac než konkurencieschopné. Slovenský importér ponúka Hyundai i20 N výlučne s inak príplatkových samosvorným diferenciálom za základnú cenu 24.890,- EUR, s aktuálnym bonusom však cena štartuje na sume 23.390,- EUR. Okrem farby si viete priplatiť len dve položky a to Safety Pack (systém monitorovania mŕtveho uhla BCW, upozornenie na vozidla približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní RCCW, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu) za 600,- EUR a Techno Pack (integrovaná navigácia s 10,25" farebným LCD a služby Apple CarPlay/Android Auto/Bluelink/Live Services, prémiový audio systém BOSE s 8 reproduktormi a zosilňovačom, vyhrievanie zadných sedadiel) za 1.600,- EUR, všetko ostatné máte v cene, vrátane 5 ročnej záruky bez obmedzenia kilometrov.

Úplný cenník s rozsiahlym zoznamom štandardnej výbavy nájdete pod týmto linkom na stránkach importéra



Jediným konkurentom na slovenskom trhu a vlastne vôbec je Fiesta ST, ktorá začína na sume 25.690,- EUR, ale za samosvorný diferenciál musíte priplácať navyše sumu 924,- EUR a aby ste dorovnali sériové FULL LED i20 N ďalších 700,- EUR. Cenníková cena Fiesty ST je tak vyššia až o takmer štyritisíc EUR (3.924,- EUR).Hyundai i20 N je juniorské eNko, ktoré prináša do menšieho auta všetko, čo si zákazníci obľúbili na prvom i30 N a to predovšetkým zábavu za volantom, výrazný zvukový prejav, robustnosť a dobre nastavenú cenu. Verím, že sa práve pozeráme na kráľa predajov vo svojom segmente.

P.S.: Hyundai i20 N je inšpirovaný vozidlom i20 Coupé WRC a tento odkaz na úspešné pôsobenie v rely úplne logicky prináša otázku, či je nové eNko konkurentom pre Toyotu GR Yaris. Nie je a ani ním nemá byť. Predovšetkým je tu astronomický rozdiel v základných cenách, GR Yaris je v cenníku od 33.200,- EUR, paket Sport, ktorý nutne potrebujete stojí ďalších 4.500,- EUR. Toyota GR Yaris má síce sofistikovaný pohon všetkých kolies, ale z pohľadu každodenného využitia je to auto výlučne pre jednotlivca so schopnosťou absorbovať jeho nekompromisný charakter a viac zmyslu dáva ako víkendovka pre radosť. Naopak, Hyundai i20 N je tradičný ostrý hatchback, ktorý viete používať každý deň aj ako rodinné auto a jeho batožinový priestor má objem 352 litrov, čo je rozhodne viac ako symbolických 207 litrov a obmedzene použiteľné zadné sedadlá v Yarise. Jedinou spoločnou vlastnosťou je tak maximálna rýchlosť, ktorej hodnota je v oboch prípadoch 230 km/h. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Juraj Hrivnák