INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Mercedes Benz GLC kupé 250d 4Matic – LIKE

Mercedes Benz GLC kupé 250d 4Matic – LIKE

Chcelo mi to zožrať dieťa! Highlight testu. Moment, ktorý najviac utkvie v pamäti. Situácia, ktorú si pamätáte najlepšie, pretože sa vás bytostne dotkla. Nový Mercedes GLC kupé mi chcel naskladať, ukryť a neskôr zrejme zjesť môjho 2 ročného syna. 

 

„Tatino pomóóóc, pomóóóc“ ozvalo sa zozadu počas parkovacieho manévru v garáží, kedy som sledoval kameru a červenajúce sa obrysy auta na monitore parkovacieho asistenta. To aby som neobil ten krásny modrý lak. Prestal som na chvíľu vnímať krpca, ktorý sa, vediac, že sme už doma, vydal skúmať zákutia zadnej lavice testovaného medveďa. A našiel čo hľadal. Tlačítko uľahčujúce sklápanie operadla zadných sedadiel, umiestnené vo vnútri, na ľavej strane sedadla. Hneď poruke, tak ako sa na Mercedes patrí. V štandardnej situácii, keď stojíte mimo auta a chcete si sklopiť sedadlo je tento, ľahko sa ovládajúci „gombík“, veľmi nápomocný. Jediným dotykom sa sklopia dve tretiny zadného operadla, teda tá väčšia a ťažšia časť. Pokiaľ na tlačítko siahne dieťa v rozmeroch o niečo väčších ako svalnatý šmolko, sediac presne v strede tejto časti sedadla, v sekunde nastane efekt sklopenia loveckého noža. Deti sú našťastie veľmi ohybné a krpatého volanie o pomoc bolo skôr od smiechu ako strachu, či bolesti. Kožené a dostatočne mäkké operadlo mu nijak neublížilo, iba sa postaralo o chvíľu napätia a vznik tohto odstavca. Inak, tlačítka na sklopenie operadiel zadnej lavice nájdete aj v batožinovom priestore na pravej strane. 

 


Keď nám do testu prišlo nové GLE kupé, mnohí to vnímali ako reakciu na BMW X6. To však teraz nie je podstatné. Dôležitý je fakt, že GLE kupé zaujalo a má úspech. Stalo sa pre mňa nádhernou definíciou spôsobu ako minúť peniaze kvôli prestíži. Ok, funguje to. Nezmestí sa síce ani do štandardnej umývacej linky, je priveľmi široké, ale načo vlastne? Keď máš také auto, máš na to, aby si ho odovzdal chlapcom v ručnej umyvárke obchodného centra a pokým si vypiješ ristretto, naleštia ti lak aj ego. Chcel som však iné. Dnes je tu menšie, vyváženejšie, zmysluplnejšie a hlavne, oveľa krajšie SUV kupé. Model GLC u mňa získal veľký palec hore v dizajne športovo ladených SUV a dovolím si tvrdiť, že veľmi slušne naložilo Porsche Macan. 

 

Klasicky veľká hviezda na maske chladiča, ukrývajúca radar adaptívneho tempomatu Distronic, bude vždy vyzerať jemnejšie ako ostré črty BMW, či športový nos Porsche, ale dravý nárazník s dvojitým rebrovaním vo veľkých nasávacích otvoroch vyzerá výborne. Zadné partie sú účebnicou pre študentov na seminároch oblosti a profil hodnotím ako SUV dokonalý. Dlhá predná kapota, vodič umiestnený v strede auta, zvažujúca sa strecha a masívna zadná časť, pôsobia len a len dynamicky. 20 palcové disky kolies sú akurátnym rozmerom pre správne vizuálne vyváženie a zistenie, že ani vzadu nebudú cestujúci trpieť a kufor (500 l) poskytne naozaj dostatok potrebného priestoru spôsobilo, že GLC kupé vnímam ako ideálne auto pre mladú, dynamickú rodinu bez zbytočných konvencií. Je naozaj veľmi pekné a až nečakane funkčné. 



 

Vo vnútri GLC kupé pokračuje v aktuálnych mercedesovských trendoch. V podstate si sadáte do triedy C, ale o pár centimetrov vyššie. Ženám ulahodí práve lepší rozhľad spoza volantu a pocit bezpečnosti z vysokého auta. Praktické bude manévrovanie s deťmi na zadných sedadlách, nebude potrebné sa zohýbať. Kufor sa zdá byť veľmi plytký, ale je široký a dlhý, takže veci, ktoré by ste inak ukladali na seba, položíte pohodlne, vedľa seba. Auto trochu klame telom, ale prax potvrdila, že napriek športovým líniám poskytuje stále dostatok praktickosti. Keď to tak po sebe čítam, naozaj som ho poňal dosť rodinne. Výbavu si zvolíte podľa vlastných preferencií, Mercedes ponúka naozaj bohatú zbierku možností a materiálov. Od vašej ochoty zaškrtávať jednotlivé balíčky výbavy, bude závisieť aj výsledná cena. GLC kupé  začína od 49 950 EUR s DPH a v ponuke má 3 naftové a 4 benzínové motory, vrátane jedného hybridu a krvilačného AMG. 



 

Pred testom sa mi žiadalo, teoreticky, mať pod kapotou aspoň naftový 6 valec 350d (V6, 2987cm3, 190kW/258k). Dostal som radový štvorvalec 250d (R4, 2143cm3, 150kW/204k) a prísľub, že nebudem sklamaný. Prejav 6 valca je iný, krajší, to je bez debaty, ale v prípade GLC kupé je naozaj nepotrebný. 250-ka pohybuje autom veľmi spoľahlivo a spokojne. Nevznikla snáď jediná situácia, kedy by som bol býval zaklial a chcel auto hodiť z útesu práve kvôli jeho neschopnému motoru. Dynamika, pružnosť, sila, spotreba (celkový priemer 7,7 l), to všetko by maturitná komisia ohodnotila jednotkou a fyzikárka by trochu privrela oči. Manévrovacie schopnosti GLC kupé limitovali iba zimné pneumatiky, ale aj tak si na našej testovacej trati vyslúžilo pekný čas. Pokiaľ sa nám podarí, vezmeme ho tam aj na letných pneumatikách, pretože strmé riadenie a príjemné reakcie štvorkolky na zadnej náprave (4Matic) sľubujú oveľa lepšie čísla. 

 

Vysoké rýchlosti (maximum 222 km/h) maskuje veľmi dobre a ako fyzické, tak akustické pohodlie počas jazdy po diaľnici je na nadštandardnej úrovni. Adaptívny vzduchový podvozok, riadenie aj odozva motora sa nastavujú podľa zvoleného jazdného režimu a v Sport+ sa s obmedzenou kontrolou stabilizácie dá veľmi pekne poponáhľať aj na uzavretej trati. Široký postoj mu dáva športové ambície aj v zákrutách a zopakujem, nebyť zimných pneumatík, už tak dobré výsledky by boli oveľa lepšie. Dostatočná svetlá výška sa dá ešte upraviť smerom nahor samostatným tlačidlom a auto potom zvláda ľahký, či stredne ťažký terén bez ťažkostí. 



 

Pekné veci sú pekné, pokiaľ svoju krásu nevystavujú na obdiv príliš okato a príliš vtieravo. GLC kupé je moderné auto populárnej kategórie SUV, ktoré vďaka svojej optimálnej veľkosti a naozaj podarenému dizajnu môže, malo by, zasiahnuť úspešných mladých ľudí so zmyslom pre praktickosť, rodinu, ale v neposlednom rade aj pre detail, inovácie a moderné formy prezentácie. Mercedes mi vyrobil rodinné auto podľa mojich predstáv. Pekné aj funkčné. A ja mu dávam moderný ... LIKE 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Adam Plesník