INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Subaru WRX STI 2,5 6MT Exclusive 2017: Hrdina z minulosti

Subaru WRX STI 2,5 6MT Exclusive 2017: Hrdina z minulosti

Subaru WRX STI je ikona. Pre všetkých automobilových fanúšikov a ja som jedným z nich. Dodnes si spomínam ako som v časopise Auto Rating hltal každý jeden test prebratý z britského magazínu EVO. A Mitsubishi Lancer Evolution v jeho jednotlivých generáciách bol STIčku vždy dôstojným súperom. Výsledky testov si už nepamätám, ale tie už vtedy neboli rozhodujúce. Dôležité bolo, že obidve autá boli prevteleniami rally špeciálov, dostupnými pre širokú verejnosť. A ich jazdné výkony dokázali na okresných cestách, teda v reálnom živote, upratať v podstate čokoľvek, čo malo kolesá a značky, vrátane vtedajších superšportov. Odvtedy uplynulo dlhých pätnásť rokov, Lancer Evo Mitsubishi pochovalo a tristo koní už dnes dostanete v obyčajnom hatchbacku. Preto je namieste otázka, či má STI čo ponúknuť aj v dnešnej dobe?

Auto na test mi Marek priviezol priamo pred dom a ja som sa plný úcty kochal pohľadom na agresívne tvarovaný sedan s obrovským krídlom. Predný nárazník plný otvorov, rozšírené blatníky a prahy, kapota s obrovským nasávacím otvorom vedúcim k medzichladiču plniaceho vzduchu... to všetko vzbudzuje pozornosť okolia a vyvoláva rešpekt. Usadil som sa v kokpite a kým som vôbec naštartoval, užíval som si ten pocit plný očakávania. Aké bude? Znalci tvrdia, že ani STI už nie je to čo bývalo, vymäklo, niektorí iní hovoria, že zostáva tým, čím stále bolo, tvrdým a nekompromisným zabijakom superšportov za každého počasia. Štartujem a s brblajúcim motorom a duniacim výfukom cúvam do podzemnej garáže. Tuhé riadenie, tvrdá spojka a nekompromisná kulisa radenia mi dávajú zabrať. Pár metrov a je to tam. Dal som to! Bez toho, aby mi STI odtrhlo hlavu! Už v tej chvíli som však tušil, že 300 koní (a 407 Nm) od Subaru budem vnímať inak, ako tristo koní v eRkovom Golfe. Intenzívnejšie.



Ešte v ten podvečer som si našiel dôvod, aby som mohol ísť jazdiť. Celý deň som mal nasekaný termínmi, v prestávkach som sa snažil presvedčiť digitálne Slovensko, aby naozaj poskytlo svoje elektronické služby a večer som potreboval vybaviť pracovný nákup.Prišiel moment, kedy toho už bolo naozaj priveľa... ale stačilo naštartovať, bublajúcim boxerom spustiť alarm na susedovej motorke, dať si to svoje "kolečko" a hneď bola chuť do ďalšej práce. Pomyslel som si, že budeme kamaráti a tešil som sa na utorok. Čakala nás naša testovacia trať v Centre bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu. Cestou som vyzdvihol Peťa B. a vyrazili sme. Bolo teplo a už pár kôl na rozcvičku ukázalo, že také jednoduché to nebude. Slovenský importér vybavil auto neuveriteľnými pneumatikami. Čakali by ste, že svoj klenot vyšperkuje nejakými ultra výkonnými semislikmi? Ja síce nie, ale aspoň tie pneu, ktoré dostanete ako prvovýstroj by sa hodili. Ale nie, obujeme tam to najlacnejšie čo je k dispozícii. Barum Bravuris 3 HM! Viete, čo znamená skratka HM? High Mileage. Aj bez prekladu musí byť zjavné, že táto guma bude mať tvrdú zmes a malý valivý odpor a teda nulový grip. Ale obuť to na tristokoňové STI? #$%&*@!!! 



A presne podľa očakávania, gumy absolútne nedržali, prehrievali sa a už po druhom kole z predných pneu začali vypadávať celé segmenty. Mizerné pneu len podporili vrodenú nedotáčavosť a nepomohlo ani prestavenie centrálneho diffu na preferenciu zadku. Trápili sme sa a výsledný Peťov čas hovorí za všetko. Paradoxne, jazda cez ručnú brzdu v „slimáku“ vyzerala nielen efektne, ale priniesla aj zrýchlenie času. Okrem pneu, ktorými nás import asi chcel nas..., potrestať, sa však na náročne poskladanej trati objavil iný zásadný problém. Umreli brzdy. Ale že úplne. Proste stlačíte pedál a brzdný účinok sa rovná sile protivetru. Po vychladnutí sa to zlepšilo, ale stačilo ďalšie ostré kolo a znovu. Auto nebrzdilo. Vôbec. Chápem, že si môžete kúpiť lepšie gumy a brzdy upraviť, ale naozaj je STI o tomto? Kúpiť nové auto so zárukou a upravovať? Brzdy? Takto nie, Subaru..., keď môžu bez zvädnutia fungovať brzdy na bežnom Leone nevidím dôvod, prečo by nemohli fungovať na vrcholnom modeli automobilky s obrovskými úspechmi v motoršporte. Ďalším sklamaním bol priebeh výkonu, ktorého bolo pod 3000 otáčkami jednoducho primálo na výjazdy z úzkych vracákov. Radenie do jednotky bola nevyhnutnosť. Nuž a príliš vysoko posadené sedadlá boli skôr pohodlné ako držali telo v zákrutách. Ešteže sa vodič môže pevne držať, tlačidlami preplneného, volantu. Na uzavretej trati bolo WRX STI 2017 poriadnym sklamaním. Pochopil som ale, prečo som na Slovakia Ringu doposiaľ cez track days nevidel jazdiť ani jedno aktuálne STI... A prosím Vás, prečo na tých desiatkach displejov v kabíne s dvadsiatkou ovládacích rozhraní neviem nájsť ukazovateľ teploty oleja?



Hneď na druhý deň som sa však z frustrujúceho zážitku na trati otriasol a tešil som sa na každú jazdu s STI. Používal som ho každý jeden deň a hľadal som čo najviac príležitostí ako sa voziť a keď som žiadnu nenašiel, vozil som sa len tak, bezcieľne, pre radosť. Ako normálne rodinné auto s dostatkom priestoru pre celú rodinu funguje STI bezchybne. Vozil som na tréning deti, ktoré mali obrovský zážitok zo zvukovej kulisy a veľkého krídla, tešil som sa z reakcií okolia. Každý a všetci sa na mňa usmievali, dokonca aj pár zdvihnutých palcov sa našlo a čerešničkou na torte bola posádka jedného SUV od AMG, ktorá nahlas auto komentovala ako „parádne“. Ak bude niekto tvrdiť, že podvozok je príliš tvrdý na denné jazdenie a kulisa prevodovky potrebuje hrubú silu, neverte mu. Podvozok je úplne v pohode. A radenie? Isteže, je oslobodzujúce, keď tam rýchlosť môžete narvať a prevodovka sa nesťažuje, ale nie je to potrebné, radiť môžete aj tak, že hlavicu budete držať len tromi prstami a budete ju jemne vodiť v krátkych presných dráhach. Len treba dávať pozor na spojku, ľúbi si občas zasmrdieť. Rozmiestnenie pedálov je ale ideálne a medziplynmi si pri podraďovaní viete pomôcť. 



Na okresných cestách, v tiahlych zákrutách sa STI cíti výborne a dokázal som sa slušne baviť. Vždy som však mal v hlave informáciu o slabých brzdách a na limit som sa ani nepokúšal približovať. Neviem si predstaviť, že by som STIčko zobral do Álp na náš každoročný test, neviem si predstaviť ostrý zjazd zo Stelvia... a ani ostrý výjazd. A to je škoda. Príliš veľa kritiky? Že ste nič z toho nečítali v iných testoch? Možno ostatní netestovali na uzavretej trati alebo... Prepáčte, ale odmietam sa postaviť do kruhu s ostatnými a inžiniermi Subaru a vzájomne sa potľapkávať po pleciach, aké je STI jedinečné a vynikajúce. Nie v dobe, keď STI nestačí na predokolkové ostré hatchbacky a existuje Focus RS, ktorý ukazuje, že aj v modernej dobe môžete postaviť auto s hrdosťou sa hlásiace k odkazu rally legiend. Napriek všetkému, Subaru WRX STI ma očarilo a každodenné jazdenie s ním je zážitok. Viac sa však cíti na to bežné jazdenie ako na ostrú jazdu a tým si aj vymedzuje okruh potenciálnych kupcov nového auta. Dobre zarábajúci muži, ktorí pred dvadsiatimi rokmi vnímali Imprezu STI ako legendu a konečne si môžu splniť sen a kúpiť si ju pre svoje potešenie. Budú ju jazdiť každý deň, ale nikdy nie na limite, budú s ňou voziť svoje deti do školy a manželku na nákupy, bude to domáci mazlíček, ktorý sa na okruh nikdy nedostane. Veľmi dúfam, že takýchto ľudí sa stále nájde dosť na to, aby Subaru WRX STI vyrábalo a za jemne premrštenú cenu 46.450,- EUR predávalo aj na slovenskom trhu ďalej a nemuseli sme zažívať ďalší pohreb legendy.




P.S. Pre modelový rok 2018 dostalo STI lepšie brzdy, prepracované tlmiče a pružiny, upravenú elektroniku pre centrálny diferenciál a... viac asistenčných systémov. Verím, že import sa k nášmu testu postaví chlapsky a STI 2018 u nás dostane šancu na reparát.


Autor: Miro Vilím, foto: Pavol Gemeiner