Rodinný výlet
Letné prázdniny. Dva mesiace bez školy! Pamätáte si to ešte? Ako deti sme sa na to sladké ničnerobenie vždy tešili. Ako medzičasom fyzicky, nie nevyhnutne mentálne, dospelí jedinci riešime aj cez prázdniny pracovné povinnosti, i keď obvykle v ležérnejšom tempe. Z letnej letargie nás vytrhol Marek, ktorý nám s úsmevom oznámil termín testu Megane RS Trophy. A v záchvate pracovitosti dodal, že v daný týždeň budeme mať na test aj Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 140 k. A Daciu Lodgy 1,5 dCi Celebration. A päťdverový Ford Focus ST 2,0 EcoBoost. A kombík. Ford Focus ST 2,0 TDCi. Peter navyše nesmelo dodal, že má na totožný dátum dohodnutú motorku BMW R 1200 R...
Samozrejme, primárnym zámerom bolo postaviť Meganu RS ako nekorunovanému kráľovi ostrých hatchbackov zdatného súpera. Nový Focus ST sa zároveň javil ako dostatočná zámienka na to, aby nás Marek pustil za volant Trophyho. Po doplnení druhého Focusu ST do flotily Laco vyriešením jednoduchej rovnice dospel k záveru, že sa utestujeme k smrti a radšej naložil Daciu a s rodinou sa odporúčal na dávno plánovanú dovolenku.
V jednu tropickú sobotu nastal deň D. Laco stále nakladal Daciu a my ostatní sme zobrali na jednodňový rodinný výlet Trophy, obidve eSTéčka a nahatého Bavoráka. Marek s výhovorkou, že sa celý týždeň venoval Fieste uzurpoval kľúče od Meganu, ja som si zobral biele benzínové ST a Ďurimu sme nechali naftu v rodinnom kombíku (a s rebríkom v kufri) ako trest za jeho reči, že si nekúpi nový Civic Type R, zostane pri svojej GT86ňke a dokúpi ďalšie rodinné kombi (!). Po prvej, druhej a tretej sérii fotení sa náš fotograf Paľo aspoň trochu unavil, Marekovi sa uľútostilo trpiaceho Ďuriho a vymenil s ním Trophy za jeho rodinný kombík. Po pár metroch sa z vysielačky ozvalo Ďuriho tiché: „Panebože, ďakujem Ti!“ a na opustených okreskách tretej triedy začala pravá britská zábava.
V zápale súboja Meganu RS a Focusu ST sme najskôr stratili Mareka, neskôr aj Petra na jeho motorke. BMW R 1200 R má síce slušný výkon 125 koní, ale na úzkych okresných cestách nestačil na v plnej paľbe idúce hatche. Hm... Alebo Peter už bol v motorkárskej kombinéze riadne prepečený a prestalo ho baviť naháňať sa za bláznami v akýchsi malých autách. V každom prípade, spoločný výlet motorky a auta v horúcom počasí nie je najlepší nápad. Ďalšie zistenia? Megane RS Trophy je úplne iný druh, ako Ďuri trefne poznamenal: „Trophy je predokolkové Porsche“.
Posed za športovým volantom potiahnutým alcantarou, rozmiestnenie pedálov, krátka, presná, ale rozhodnú a pevnú ruku vyžadujúca kulisa prevodovky korunovaná kovovou hlavicou radiacej páky, nízko položené škrupiny Recaro, výkon motora, brutálne tvrdý, ale skvele odtlmený podvozok, mechanický samosvor, pretáčavé naladenie šasi, to všetko hovorí o tom, že sedíte a skvele sa bavíte v skutočnom športovom aute.
Ak je Trophy GT3kou s predným náhonom, Focus ST je zábavnejším alterom ego Golfu GTI. Na okresnej ceste bez zásadných problémov drží rovnakú rýchlosť ako Megane, ale v jeho naladení cítite kompromis smerujúci k vyššiemu komfortu a každodennej použiteľnosti. Vyšší posed za volantom, veľkoryso dimenzované a luxusnou kožou potiahnuté komfortné športové sedadlá, hladšia, precíznejšia, ale s dlhšími dráhami pracujúca radička, neutrálne vyvážený podvozok, praktická päťdverová karoséria. Všetko veci, ktoré umožnia vychutnávať si zábavu v pohodlí. Parafrázujúc starší film Roberta Rodrigueza, v tú pamätnú sobotu sme pracovali od úsvitu do súmraku a kráľovsky sme sa pri tom bavili. A v nedeľu skoro ráno sa na afterparty na Pezinskej Babe pridal aj Laco, ktorý konečne vyložil svoju milovanú Daciu. Ale to je iný príbeh.
Text: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner