Analýzy minulosti a priania pre automobilové značky na rok 2019 - časť prvá
Alfa Romeo
Postavili Giuliu a Stelvio vo verzii Quadrifoglio. Bežné autá, ktoré majú motor z Ferrari!! Teda bez 2 valcov, ale je to on a je tam tá esencia červených hláv z Maranella. A za to ako tieto autá jazdia a aj za to, že ich umiernené verzie (slabšie motory) dopriali aj bežným ľuďom, by som Talianom navrhol vyznamenanie najvyššieho alpského rádu ovenčené vôňou okruhov. To čo dokázali so svojím prvým a jediným SUV, ktoré pokorilo moje predsudky o nemotorných tereniakoch je obdivuhodné. A to čím obdarili Giuliu je psychosomatický základ pre jazdeckú závislosť. Prajem si, aby 106 rokov histórie pokračovalo a aby sme mali viac takto emotívnych áut. Hluční chlapci a vzrušujúce dievčatá z európskej čižmy, milujem vás a dávam si dnes poriadnu pizzu a svieže prosecco!
Audi
Pokiaľ by nevymysleli Q8 tak ani neviem, že má Audi niečo nové. A4, 6 aj 8 ma nijak neoslovili, hoci nepochybujem, že sú to výborné autá. Vyzerajú však ako by ich mal Boris Kollár a každé má vlastnú matku s rovnakým, nudným výrazom otca. Q8 sa mi páči, pretože prišla so zurvalou snahou vypáliť rybník Lamborghini Urus (a všetci budú tvrdiť, že nie) a podľa mňa sa jej to podarilo. Q7 nemala vizuálnu šancu, ale aj tak ju stále hodnotím, z pohľadu úžitku, ako najlepšie SUV ever. R8? Jazdí a znie skvelo, ale stratila charakter prvej verzie. Dnes si R8 kupujú striptéri (v kabriu) alebo málo odvážni a nerozhodní štyridsiatnici s prachmi a bez osobnej invencie. So slzou v oku spomínam na S1ku a tie chujoviny, čo sme s ňou dokázali povyvádzať. A aby som nezabudol, prajem si, aby Audi dostalo do výroby tú elektrickú exotiku, ktorú nedávno ukázali svetu – jedna nádhera!
BMW
Zväčšili sa im ľadviny. Sú tak veľké, že cez ne pohodlne prejde srna s mladými. A to nechcem! Chcem M2 Competition so 410 koňmi a obmedzovačom tesne pod 8 tisíc otáčkami. Nechcem i8 v žiadnej jeho verzii, ale chcem i3 pre dokonalosť spojenú so životom v meste. Chcem aj novú X5, ktorá je po Q7 hneď druhým najlepším SUV. A vôbec nechcem ego mastiaci nezmysel ako je X6. Oveľa radšej si dám novú Z4 roadster, kde marketing automobilky tvrdí, že spojili dve generácie, ale, ehm, ja si myslím, že im to nevyšlo a nepomôže ani grafika na internetovej stránke. Rovnako si však myslím, že jazdiť so stiahnutou strechou je úžasné a nebude tomu inak ani pri Z4. Nová 6 GT, X7 alebo nebodaj číslo 8? Viete čo, nech si má každý tú svoju obludu, pokiaľ to teda niekto naozaj chce. Vo výsledku nie sú tie autá škaredé, len mi prídu trochu geneticky zmutované. Našťastie stále žije M2 a M4 aj M5, ktoré považujem za bavorácke klenoty a prajem si, aby opäť ožila M1.
Cadillac
Značka, ktorá stojí ako nemecká prémia, ale má v paži ako taliansky lowcost. Tak enormné množstvo charizmy akú majú tieto autá okamžite vymazáva akýkoľvek pokus o negatívnu kritiku. Napríklad model Escalade vo svojej, pre Európu zbytočnej nadrozmernosti, predstavuje jazdecký zážitok tak, ako by ste ho nikdy nečakali. Ani tereniak, ani limuzína, skôr niečo ako tapacírovaný tank s preferenciou štýlu urban hip hop dance. Mám ich rád a fandím im, aj keď na Slovensku pobrali ešte málo dôvery a zákazník sa skôr obracia na spomínanú nemeckú šľachtu. U Cadillacu sa nebojím, že nezostane sám sebou a prajem si, aby ... CENSORED (by editor-in-chief).
Toto je čo za značka? Nepoznám. Ahaá, Corvette, tak to áno, to je maškrtka. Bájne auto nízkotučného mladíka s plnotučným kontom, ktorý ohuroval tínedžerky na bulvároch v LA vo svojej nádhernej Corvette. Spomínate si aj vy na Stevea Sandersa z Beverly Hills 90210? Dnes sa táto žijúca legenda (Corvette) vypracovala (ako sa naposiloval a vysekal herec Ian Ziering), má svaly a vie jazdiť aj do zákrut. A to výborne. Má len jednu chybu – málo kto to vie a málo kto si to mohol vyskúšať. Slabý marketing odpisuje Corvette a posiela ju na koniec radu, aby sa so slzou v oku pozerala ako sa vpredu ľudia bijú o Porsche a Laudi, ehm Lambo. Prajem si aby Corvette dostala šancu, za tie prachy je to super veľa muziky.
Citroen
DS edícia so štýlom a modernou eleganciou im odišla - robiť si samostatnú značku a citrónu zostal Cactus a Aircross, okrem iného. A C-Elysée, ale o tom nechcem písať ani za peniaze. Asi francúzom nerozumiem úplne dobre, ale oni zjavne vždy vedia čo robia, svedčí o tom aj fakt, ako pekne sa vedia stretávať v uliciach Paríža a nonšalantne a s gráciou im vlastnou, vedia odkomunikovať svoj názor. Uznávam však ich Space Tourer ako jednu z tých pekne spravených dodávok na vozenie ľudí a do rodinného kruhu by som ju prijal. Pokiaľ by ostatné modely Citroenu, vyzerajúce ako fejkové kabelky neexistovali, nevyrušovalo by ma to. Ale chápem, majú Sagana, takže cyklisti si kúpia hocijakú hovadinu s jeho „podpisom“. A prianie pre Citroen do budúcna? Nemám žiadne prianie!
Autor: Marek Varga, Foto: RL archív